تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه با بازار به نفع کیست؟/ قیمت‌ها در بازار خودرو تثبیت می‌شود؟

کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: اگر افزایش قیمت محصولات خودروسازان به درستی اجرا شود و فاصله کمی با کف بازار داشته باشد قطعاً علاوه بر اینکه خودروسازی کشور پس از گذشت مدت‌ها رونق می‌گیرد، قیمت خودرو‌ها به دلیل عدم کشش بازار گران‌تر نخواهد شد.

اقتصاد۲۴- مریم بهنام راد- پس از گذشت چند روز از تعطیلات نوروزی، بازار خودرو در ادامه روند اسفند سال ۱۴۰۱، کماکان بدون معامله است. فروشندگان در انتظار وعده افزایش قیمت، تمایلی به فروش خودرو ندارند و خریداران به دنبال خرید قبل از گرانی هستند.

وزیر صمت در ابتدای سال جاری وعده‌های متعددی داد که یکی از آن‌ها عرضه ۱٫۶ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری بود؛ اگرچه بعید است این وعده تا پایان سال محقق شود، اما شاید بتواند مُسکنی در همین ابتدای سال برای بازار پُر ملتهب خودرو باشد.

خیز گرانی خودرو ۱۴۰۲ در همان اسفند سال قبل برداشته شد و فعالان بازار با نفروختن خودرو قصد نگه داشتن نبض بازار را در دست‌هایشان داشتند، موضوعی که در ابتدای سال جاری هم قابل مشاهده است.

تصمیم جدید برای بازار خودرو

اما موضوع دستورالعمل افزایش قیمت محصولات خودروسازان که سرو صدای زیادی برپا کرده بود بالاخره در جلسه روز سه‌شنبه ١۵ فروردین ماه ١۴٠٢ به تصویب اعضای شورای رقابت رسید و بالاخره پس از بالغ بر یکسال، محصولات خودرویی داخلی مجوز افزایش قیمت رسمی درب کارخانه را که از آن به عنوان اصلاح قیمت‌ها یاد می‌شود، دریافت کردند.

در این باره سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت خبر داد که در کارگروه خودروی شورای رقابت پیشنهادات سازمان حمایت، کارشناسان خودرو و دانشگاهیان در مورد قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

پیش از این، شنیده‌ها حاکی از آن بود که احتمالا قیمت خودرو‌ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد گران خواهد شد، اما به گفته دادجوی، قیمت کارخانه‌ای باید از سوی سازمان حمایت اعلام شود، حتی برخی خودرو‌ها یک درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

بازار خودرو به سمت تثبیت قیمت می‌رود؟

در این رابطه امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: پس از تصویب شورا، هنوز افزایش قیمت‌ها به طور رسمی اعلام نشده و گمانه زنی‌ها در خصوص اعداد این تصمیم زیاد است.

کاکایی گفت: هرچند میزان افزایش قیمت محصولات اعلام نشده، اما در نهایت باید پذیرفت که با نزدیک شدن قیمت محصولات کارخانه با کف بازار می‌توان امید به تثبیت قیمت‌ها در بازار داشت.


بیشتر بخوانید: وزارت صمت به دنبال وقت کشی در بازار خودرو است/ سال ۱۴۰۲ بازار خودرو آرام می‌شود؟


به گفته این کارشناس صنعت خودرو، از سوی دیگر افزایش قیمت محصولات خودرویی می‌تواند باعث رونق از دست رفته خودروسازان شود و همین روند دلیلی بر افزایش راندمان تولید و توزیع کافی خودرو به بازار شود.

به اعتقاد کاکایی، تنها نکته‌ای که نباید فراموش شود، تأثیر قیمت دلار بر نرخ خودرو در کف بازار است چراکه با هر نوسان قیمت دلار، قیمت خودرو نیز تحت تأثیر قرار گرفته و در این بین تولید و عرضه خودرو نیز نمی‌تواند در مقابل تأثیرپذیری از دلار ایستادگی کند و داستان نوسان قیمت خودرو در بازار تکرار می‌شود.

متقاضیان واقعی خودرو متضرر اصلی سیاست های اشتباه دولت

به گزارش اقتصاد ۲۴، هر روز در بازار یک نوع خودرو صدرنشین قیمت می‌شود و همین معادله در بازار خودرو به شیوه‌های مختلف مختلف در حال اجراست.

به گفته کارشناسان، امروز با تصویب افزایش قیمت محصولات خودرویی شانس زیادی برای تثبیت قیمت‌ها در بازار به دلیل عدم کشش گرانی وجود دارد.

امروز به بهانه فاصله قیمت محصولات خودروسازان با قیمت‌های کف بازار، بازی قرعه کشی و پیش فروش محصولات خودرویی از سوی وزارت صمت ادامه دارد و در این بین تنها متقاضیان واقعی خودرو متضرر اصلی این سیاست‌ها هستند.

ارسال نظر