تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲

پوشش زنده انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه

انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه امروز (یک‌شنبه) در حال برگزاری است. شهروندان ترکیه با حضور پای صندوق‌های رای، تکلیف ۶۰۰ کرسی پارلمان و رئیس‌جمهور آینده کشور را تعیین خواهند کرد

اقتصاد۲۴ - امروز یک‌شنبه (۱۴ می / ۲۴ اردیبهشت) انتخابات پارلمانی و ریاست جمهور ترکیه برگزار می‌شود. انتخابات در ۸۱ استان ترکیه در حال برگزاری است.
این انتخابات ز ساعت ۰۸:۰۰ (به وقت محلی) تا ساعت ۱۷:۰۰ ادامه خواهد یافت.
بیش از ۱۹۱ هزار صندوق رای در ۹۷۳ حوزه و ۱۰۹۴ حوزه انتخاباتی در سراسر ترکیه برای انتخاب رئیس جمهور که قرار است برای ۵ سال در این کرسی بماند، برپا خواهد شد.
در چارچوب ممنوعیت‌های انتخاباتی، فروش مشروبات الکلی از ساعت ۶ الی ۲۴ فردا و سرو مشروبات الکلی در اماکن عمومی ممنوع است. اماکن تفریحی در طول دوره رای‌گیری بسته خواهد بود.
از سوی دیگر بعد از ساعت ۱۸ فردا مراسم عروسی با رعایت ممنوعیت‌های انتخاباتی و قوانین مشخص شده برگزار می‌شود.
پخش اخبار مربوط به نتایج انتخابات توسط رسانه‌ها از ساعت ۲۱:۰۰ مجاز خواهد بود. اما در صورتی لزوم ممکن است شورای عالی انتخابات تصمیم بگیرد رسانه‌ها نتایج اولیه را قبل از ساعت ۲۱:۰۰ منتشر کنند.
بر این اساس، شورای عالی انتخابات نتایج غیررسمی انتخابات ریاست جمهوری را تا ساعت ۲۳:۵۹ اعلام خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: ترکیه دوقطبی‌تر از همیشه؛ آخرین گام‌های رقبا در ماراتن نفس‌گیر انتخابات


در این انتخابات ۳۶ حزب سیاسی مشارکت دارند. در انتخابات اخیر ۶۴ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۲۸۵ نفر حق رای دادن دارند. از این تعداد ۶۰ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۴۹۹ نفر در داخل ترکیه و ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۷۸۶ رای دهنده هم شهروندان ترکی هستند که در خارج از کشور اقامت داشته و حق رای دادن دارند. ۶ میلیون نفر از رای دهندگان نیز رای اولی محسوب می‌شوند.

تا روز ۹ می (۱۹ اردیبهشت) از مجموع ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۷۸۶ رای دهنده واجد شرایط، یک میلیون و ۷۹۸ هزار و ۵۰۵ شهروند ترک در خارج از کشور رای خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند که یک رکوردشکنی محسوب می‌شود. بنابر آخرین آمار‌ها تا کنون ۱۲۵ هزار و ۴۷۹ رای در دروازه‌های گمرکی به صندوق‌های ریخته شده است.

در انتخابات اخیر سه ائتلاف اصلی «جمهور»، «ملت» و «کار و آزادی» بر سر تصاحب ۶۰۰ کرسی پارلمان رقایت می‌کنند. پس از انصراف محرم اینجه از ادامه رقابت‌ها، رجب طیب اردوغان، کمال قلیچدار اوغلو و سنان اوغان با یکدیگر برای کسب کرسی ریاست جمهوری رقابت می‌کنند.

۳۶ حزب سیاسی در این انتخابات حق مشارکت دارند. ۲۴ حزب به صورت مستقل برای انتخابات پارلمانی نامزد معرفی کرده‌اند. ۱۲ حزب نیز در قالب ائتلاف‌‎های انتخاباتی وارد صحنه شده‌اند.

شهروندان در مناطق زلزله‌زده پای صندوق رای رفتند

شهروندان ترکیه ساعات اولیه صبح امروز یکشنبه در استان‌های زلزله‌زده پای صندوق‌های رای حاضر شدند.
زلزله‌زدگان در استان‌های غازی‌آنتپ، قهرمان‌ماراش، مالاتیا، شانلی‌اورفا، آدی‌یامان و کیلیس جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، رای خود را در صندوق‌های برپا شده در حیاط مدارس آسیب دیده، انداختند.
ماموران صندوق‌های رای‌گیری در استان قهرمان‌ماراش ساعات اولیه صبح در مدارس حضور یافته و تدارکات لازم را انجام دادند.
برخی واجدین شرایط رای دادن در حیاط مدرسه زکی کاراکیز در شهرستان اون‌ایکی شوبات در قهرمان‌ماراش، ساعت ۰۸.۰۰ شروع به رای دادن کردند.
شهروندان زلزله‌زده ساعات اولیه صبح، پای صندوق‌های رای صف بستند.

ارسال نظر