تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲

تنش میان ایران و طالبان بازهم بالا گرفت/ ورود کارشناسان ایرانی به افغانستان ممنوع!

تنش میان ایران و طالبان در حالی بر سر حقابه ایران از هیرمند بالا گرفته که عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه طالبان گفت: سد‌های آب جزو مراکز حساس محسوب می‌شوند و به هیچ وجه به کارشناسان ایرانی اجازه داده نمی‌شود از سد کجکی بازدید کنند.

اقتصاد۲۴- چند صباحی است که روابط ایران و طالبان به واسطه ندادن حقابه ایران از رود بزرگ هیرمند با چالش روبرو شده است و حتی در بیان مقامات دو طرف، نوعی از تهدید یکدیگر هم به گوش رسید تا مشخص شود برخلاف نظر ایران، طالبان را نمی‌توان کنترل کرد.

محمود عباس‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: طالبان بخشی از واقعیت کشور افغانستان است و اکنون این گروه در کشورشان حکومت می‌کنند. این را هم باید دانست که ایران، طالبان را بر سر قدرت نیاورده است و باید اجازه داد در خصوص طالبان، خود مردم افغانستان تصمیم بگیرند و اگر کار به آنجا رسید، ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، به قضیه کمک خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: مشکل طالبان با ما بیشتر از مشکل آمریکایی‌ها با ماست


وی می‌گوید: در حال حاضر بازیگران مختلفی در کشور افغانستان حضور دارند. مگر آمریکایی‌ها نسبت به آینده افغانستان بی‌خیال هستند؟ یا مثلاً روس‌ها، چینی‌ها و پاکستانی‌ها بی‌تفاوت هستند؟ همه بازیگران بین‌المللی دارند براساس وجود واقعی طالبان با آن‌ها کار می‌کنند. ایران هم مثل همه بازیگران بین‌المللی روابط خودش را با طالبان تنظیم می‌کند.

نماینده مشکین‌شهر در واکنش به اینکه برخی افراد، طالبان را جنبش اصیل منطقه نامیدند، اما حالا که با رویکرد آن‌ها آشنا شدند، وضع تفاوت پیدا کرده است، گفت: من تاکید دارم بگویم طالبان بخشی از واقعیت کشور افغانستان است که در این ماه‌ها، سیاست‌های کشور بر اساس تفکر آن‌ها شکل می‌گیرد. اکنون در اختلاف بین حقابه ایران از رود هیرمند، می‌باید مذاکرات براساس منافع ملی با عقلانیت و هنرمندی جلو برود. اینکه بعد از صحبت رییس جمهور و وزیر امور خارجه ایران، شاهد کلیپی طعنه‌آمیز از سوی یکی از افراد طالبان بودیم، نباید ملاکی بر تغییر رویه ما در مذاکرات با طالبان باشد، چون آن کلیپ توسط رییس دولت و وزیر امور خارجه آن‌ها نبوده است. عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه طالبان گفت: سد‌های آب جزو مراکز حساس محسوب می‌شوند و به هیچ وجه به کارشناسان ایرانی اجازه داده نمی‌شود از سد کجکی بازدید کنند.

در این میان عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه طالبان گفت: سدهای آب جزو مراکز حساس محسوب می‌شوند و به هیچ وجه به کارشناسان ایرانی اجازه داده نمی‌شود از سد کجکی بازدید کنند.

ارسال نظر