اقتصاد24 - محمد راستاد در اختتامیه مجمع عمومی سالانه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، افزود: به رغم تهدیدات و ایجاد شرایط سخت و ویژه، بنادر کشور همچنان پر ترافیک هستند که نشان می دهد چرخ کشتیرانی و بنادر در جریان است و این ظرفیت می تواند تسهیل کننده اهداف اقتصادی کشور باشد.
راستاد با اعلام اینکه بندر چابهار می تواند آینده حمل و نقل دریایی کشور باشد، گفت: در حالی که سال گذشته اکثر بنادر کاهش عملکرد داشته اند، بندر چابهار به تنهایی رشد ۵۰ درصد را تجربه کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در مجمع انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته خاطر نشان کرد: با این انجمن جلسات مفصل به صورت فصلی و دورهای داشته ایم و نتایج این جلسه بسیار مفید بوده به طوری که مشکلات مربوط به بخش بیمه و مالیات شرکتهای کشتیرانی برطرف شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مشکلات مربوط به بخش بیمه از حوزه حقوقی برطرف شده و به بخش فنی رسیده که امیدواریم به طور کامل تا چند وقت آینده حل شود.
راستاد با بیان اینکه هزینههای نقل و انتقال ارز کشتیهای خارجی در چنین شرایطی دشوار است، افزود: هزینه ارزی این کشتیها را ۵ درصد در نظر گرفته ایم و این درخواست در جلسات هیات عامل تصویب شده و امیدواریم در حداقل زمان به مرحله اجرایی برسد.
به گقته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، طبق رایزنیهای که انجام شد، هم اکنون انجمن کشتیرانی به عنوان عضو در تمامی جلسات مربوط به حوزه حمل و نقل شرکت دارد.
راستاد در ادامه به روند انجام طرح های توسعه ای در بنادر اشاره کرد و گفت: توسعه ترمینال شماره ۳ کانتینری بندر شهید رجایی با قوت و قدرت در حال اجرا است و انتظار داریم فاز اول آن تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
وی با بیان تجهیز و تکمیل ترمینال شماره ۲ کانتینری بندر شهید رجایی، گفت: کماکان سیاست سازمان بنادر بر پایه ایجاد ظرفیت و ساخت زیر بناهای بندری توسط دولت و ساخت و توسعه روبناها و خرید تجهیزات توسط بخش خصوصی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اولویت سازمان بنادر، سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی است و برای حفظ فعالیت و اشتغال در این بخش میتواند برای سهم خود تعدیل هم داشته باشد.
راستاد با اعلام این خبر که «طی دو ماه آینده ۱۲ دستگاه آر تی جی به مجموعه امکانات بندری شهید رجایی اضافه می شود»، تصریح کرد: با رویکرد و برنامه های زمان بندی شده در سازمان بنادر، کلیه طرح های توسعه بنادر بدون توفقی در حال اجرا است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: با همکاری بخش خصوصی تمامی سرمایه گذاریها در حال انجام است و ما توسعه پسکرانههای بندری را در دستور کار داریم؛ به طوری که ۲۴۰۰ هکتار از اراضی پسکرانه را در اختیار خدمات لجستیکی اقتصادی قرار داده ایم.
منبع: فرینا