تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
قیمت مسکن افزایش یافت

بحرانی شدن بازار مسکن در شهر تهران!

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بخش پنج ساله بازار املاک و مستغلات با استناد به آمار‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی اعلام کرده است که هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران از آذر ۹۶ تا آذر ۱۴۰۱، از ۵ میلیون و ۸۸ هزار تومان به ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان رسیده است

اقتصاد۲۴-  برخی رسانه‌های نزدیک به دولت مدعی «ارزان شدن خانه ها» هستند، اما مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی از وضعیت بحرانی مسکن شهر تهران و افزایش ۹۵۰ درصدی قیمت آن در ۵ سال گذشته خبر داده است.
به گزارش پی ام آپ، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بخش پنج ساله بازار املاک و مستغلات با استناد به آمار‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی اعلام کرده است که هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران از آذر ۹۶ تا آذر ۱۴۰۱، از ۵ میلیون و ۸۸ هزار تومان به ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان رسیده است.
بر این اساس مسکن در کلانشهر تهران حدود ۹۵۰ درصد رشد داشته است، در حالی که در همین بازه زمانی پنج ساله حداقل دستمزد نیروی کار که توسط دولت تعیین می‌شود. حدود ۶۰۰ درصد افزایش داشته و از یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان رسیده است.

تورم املاک در ۱۲ سال

گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که میانگین قیمت مسکن در تهران در پاییز ۱۳۸۹، ۱.۸۴۳ میلیون تومان بوده است. این میانگین قیمت ۱۲ سال بعد یعنی در پاییز ۱۴۰۱ در اتفاقی بی سابقه به ۴۸ میلیون و ۲۸۸ هزار تومان رسیده است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت میانگین قیمت مسکن در تهران بین پاییز ۱۳۸۸ تا مدت مشابه سال ۱۳۸۰، ۲۵۰۰ درصد افزایش و در ۲۶ ضرب شده است.

یعنی در سال ۱۳۸۹ یک نفر می‌توانست با حدود ۱۰۰ میلیون تومان یک آپارتمان حدود ۵۰ متری در سطح متوسط ​​خریداری کند. حالا، اما برای همین واحد مسکونی باید حدود ۲.۵ میلیارد تومان هزینه کند.

بازار املاک ایران از همه این مشکلات رنج می‌برد و مدت‌هاست که از دو طرف عرضه و تقاضا با مشکل مواجه است. گرانی قدرت خرید مردم را تا حد زیادی کاهش داده است و اکنون این بازار نه تنها با کمبود تقاضای مصرف کننده، بلکه با کاهش سود انبوه سازان و افزایش قیمت نهاده‌ها مواجه است و شرکت‌های ساختمانی نیز این بازار را با چالش جدی مواجه کرده اند.
در عین حال با کاهش ارزش پول ملی، این بازار به عرصه‌ای برای کسب سود و حفظ ارزش دارایی‌ها در برابر تورم تبدیل شده است. در ماه‌های اخیر تقاضا برای سرمایه در بازار مسکن تا حد زیادی رشد کرده است که شاید یکی دیگر از دلایل افزایش تورم در این بخش باشد.


بیشتر بخوانید: جدیدترین قیمت مسکن از جنوب تا شمال تهران + جدول


از منظر کلی، قیمت مسکن در ایران را می‌توان تابعی از شرایط بحرانی اقتصاد کلان در سال‌های اخیر دانست که با تحریم‌های بین‌المللی، رشد نرخ تورم و در نهایت افزایش قیمت دلار تقویت شده است.

کاهش قیمت ملک در روز‌های اخیر مورد نکوهش فعالان بازار مسکن بوده است. زمزمه‌ای که از بازار املاک شهر‌های جدید پردیس و پرند آغاز شد و حالا برخی خبرگزاری‌ها تایید می‌کنند که این کاهش قیمت در تهران هم اتفاق افتاده است. بیت الله ستاریان، کارشناس بازار ملک معتقد است:

قیمت مسکن و اجاره بها هرگز پایین نیامده است، اگر چیزی در مورد آن گفته شده است، به نظر درست نیست. این روز‌ها چه اتفاقی افتاده و عصای جادویی که قیمت‌ها را پایین می‌آورد چیست؟
ستاریان تصریح کرد: به عنوان مثال قیمت مسکن ۵۰ درصد افزایش و سپس ۵ درصد کاهش می‌یابد. نمی‌توانیم بگوییم کم شده است. البته ممکن است در مناطق لوکسی که دیگر مشتری وجود ندارد کاهش داشته باشد، اما در مناطق معمولی که جمعیت زیادی وجود دارد، مشکل قیمت همچنان پابرجاست.

البته فعالان بازار معتقدند عوامل دیگری نیز در کاهش قیمت مسکن دخیل هستند. اکنون به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش سرسام آور قیمت مسکن طی سال گذشته، تقاضا به شدت کاهش یافته است.
در نهایت از آنجایی که برای قیمت‌های موجود در بازار مشتری وجود ندارد، مالکان و واسطه‌ها مجبورند واحد‌های مسکونی را تخفیف داده و با درصد کمتر از بازار به فروش برسانند. این در حالی است که برخی بنگاه‌های املاک معتقدند تخفیف این واحد‌ها زمان زیادی می‌برد.
علاوه بر این، فعالان مسکن چشم انداز بلندمدت قیمت مسکن را در حال افزایش می‌دانند. پیمان مولوی اقتصاددان پیش از این در گفتگو با تجارت نیوز اعلام کرده بود که میانگین قیمت مسکن در تهران در خرداد ماه از متری ۶۲ میلیون تومان عبور می‌کند.

ارسال نظر