تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۳ تير ۱۴۰۲
پریگوژین: شبه‌نظامیان واگنر وارد خاک روسیه شدند

تحولات روسیه؛ جنگ داخلی بین واگنر و وزارت دفاع روسیه / اتخاذ تدابیر «ضدتروریستی» در مسکو

پریگوژین خطاب به نیروهایش: علیه فرماندهی نظامی قیام کنید

اقتصاد۲۴-  رهبر گروه شبه نظامی واگنر روز جمعه ارتش روسیه را به انجام حملات مرگبار علیه نیرو‌های این گروه متهم کرد. وی خواستار قیام علیه فرماندهی نظامی روسیه شد موضوعی که منجر به این شد که وی بلافاصله مورد هدف تحقیقات بر سر «شورش مسلحانه» قرار گیرد.
کمیته ملی ضد تروریسم روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعا‌های منتشر شده به نام یوگنی پریگوژین هیچ مبنایی ندارد. در این رابطه سرویس‌های امنیتی روسیه (FSB) تحقیقاتی را علیه درخواست شورش مسلحانه آغاز کرده است.»
او قول داد به این حملات که به گفته او به دستور وزیر دفاع روسیه انجام شده است، «پاسخ» بدهد و تاکید کرد که خواستار «کودتای نظامی» نیست بلکه خواستار «اجرای عدالت» [قیام عدالت]است.
وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتهامات با واقعیت مطابقت ندارد و یک اقدام تحریک آمیز است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از تمام اتفاق‌های اطراف پریگوژین مطلع و اقدامات لازم در حال انجام است.
پیش از این رئیس واگنر ادعا کرده بود که حملات روسیه باعث «شمار بسیار زیادی کشته» در صفوف گروه وی شده است. یوگنی پریگوژین در یک پیام صوتی گفت: «آن‌ها حملات موشکی را به ادوگاه‌های پشتی ما انجام دادند. تعداد بسیار زیادی از جنگجویان ما کشته شدند.»


بیشتر بخوانید: جنگ داخلی در روسیه؛ حمله گروه واگنر به ارتش و اشغال چندین منطقه


یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدوران نظامی واگنر پس از آنکه روسیه او را به شورش مسلحانه علیه این کشور متهم کرد، بامداد شنبه ۲۴ ژوئن گفت که نیروهایش از خاک اوکراین وارد روسیه شده‌اند.
او با انتشار یک پیام ویدئویی مدعی شد که شبه‌نظامیان واگنر وارد شهر «روستوف-نا-دونو» شده‌اند. این شهر قرارگاه فرماندهی نظامی جنوب روسیه است که بر جنگ اوکراین نظارت دارد.
برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز از استقرار شبه‌نظامیان واگنر در شهر «روستوف-نا-دونو» حکایت دارند. به گفته برخی منابع خبری، حدود ۳۰۰ نیروی مزدور واگنر در مقر نظامی روسیه در این شهر حضور دارند.
هم‌زمان با ادعای پریگوژین مبنی بر حضور نیروهایش در این شهر که در هزار و ۲۰۰ کیلومتری جنوب مسکو قرار دارد، مقام‌های محلی شهر نیز از شهروندان خواستند که در خانه‌های خود بمانند.

فرمانده شبه‌نظامیان واگنر در پیام ویدئویی خود گفت که نیروهایش به سمت مسکو می‌روند مگر اینکه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه با او دیدار کنند.
رئیس شبه‌نظامیان واگنر همچنین مدعی شد که نیرو‌های تحت امرش یک هلیکوپتر نظامی روسیه را سرنگون کرده‌اند.
آقای پریگوژین که از مدت‌ها پیش با وزارت دفاع روسیه اختلاف دارد، اواخر روز جمعه ۲۳ ژوئن ادعا کرد که وزیر دفاع روسیه دستور حمله به اردوگاه‌های گروه واگنر در اوکراین را داده است.

به دنبال تشدید درگیری‌ها میان مزدوران واگنر و ارتش روسیه و اتخاذ تدابیر امنیتی در شهر‌های مختلف روسیه، خبر‌ها از استقرار خودرو‌های نظامی در مسکو حکایت دارند.
سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو از اتخاذ تدابیر «ضدتروریستی» با هدف تقویت امنیت در پایتخت روسیه خبر داد.

فرماندار شهر لیپتسک هم گفت که بزرگراه «ام ۴» که مسکو و روستوف را به هم متصل می‌کند، بسته شده است.
خبرگزاری روسی تاس به نقل از سخنگوی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به زودی یک سخنرانی تلویزیونی خواهد داشت.
هم‌زمان با آغاز تحولات جدید در جنوب روسیه، وزارت دفاع اوکراین در حساب کاربری این وزارتخانه در توئیتر نوشت: «ما داریم تماشا می‌کنیم.»
اتفاق‌های جدید بین دو گروه در خط حمله روسیه به اوکراین بار دیگر تنش‌های عمیق در نیرو‌های مسکو را آشکار می‌کند.
یوگنی پریگوژین با ادعای داشتن ۲۵ هزار نیرو از روس‌ها خواست به آن‌ها بپیوندند و تاکید کرد که «شری که مقامات نظامی روسیه عامل آن هستند باید متوقف شود.»

درخواست خودورکوفسکی از مردم روسیه برای حمایت از گروه واگنر

میخائیل خودورکوفسکی، سرمایه‌دار حوزه نفت اهل روسیه و یکی از ثروتمندترین افراد جهان که از منتقدان جدی ولادیمیر پوتین محسوب می‌شود، روز شنبه از مردم روسیه خواست که از رئیس گروه واگنر که قول داده رهبری نظامی مسکو را سرنگون کند، حمایت کنند.
او اعلام کرد: «اکنون باید کمک کنیم و بعد‌ها در صورت لزوم، با این گروه نیز مبارزه خواهیم کرد».
او تاکید کرد که برای مقابله با کرملین، «حتی حمایت از شیطان» نیز مهم است.
او همچنین در پیام دیگری نوشت: «هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، باز هم به نظر من روس‌های ضد جنگ باید در این لحظه از پریگوژین حمایت کنند. او متحد ما نیست و این حمایت بسیار موقت و مشروط خواهد بود، اما حرکت او ضربه بزرگی به مشروعیت پوتین می‌زند و هر چیزی که رژیم را بشکند خوب است.»

یوگنی پریگوژین: نیرو‌های واگنر آماده جانفشانی برای سرنگونی رهبری نظامی روسیه هستند

بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه، یوگنی پریگوژین با اشاره به هزاران نیروی عضو واگنر اعلام کرد: «همه ما آماده مرگ هستیم و برای مردم روسیه می‌میریم.»

ارسال نظر