تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۰۶ تير ۱۴۰۲

بیش از اندازه معامله نکنید/ قبل از انجام معامله دست نگه‌دارید!

کلید موفقیت در هر کاری، داشتن اطلاعات و تجربه کافی در آن زمینه است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که فاکتور‌های زیادی بر کیفیت تصمیم‌گیری شما تاثیرگذار باشند. همه ما می‌دانیم که اخبار در بازار سرمایه تاثیر بسزایی بر روند بازار داشته و می‌تواند سمت و سوی حرکت آن را تغییر دهد. علاوه بر اخبار، رفتار سهامداران نیز می‌تواند بر مثبت یا منفی شدن یک سهم موثر واقع شود.

اقتصاد۲۴-با توجه به این نکات، می‌توان گفت لازمه موفقیت در زمینه سرمایه گذاری در بورس، صرف زمانی کافی برای بررسی گزارشات و وضعیت شرکت‌ها و دریافت آموزش بورس است؛ پس قبل از تصمیم به انجام یک معامله، از صحت تحلیل خود مطمئن شوید؛ به‌این‌ترتیب توانسته‌اید ریسک سرمایه‌گذاری خود را تا حد زیادی کاهش دهید. 

خرید و فروش زیاد ممنوع!

اگر تجربه معامله حرفه‌ای در بورس را نداشته باشید، احتمالا تصورتان بر این است که افراد خبره این حوزه با خرید و فروش‌های پی‌در‌پی، بازدهی بالایی را از این بازار کسب می‌کنند؛ اما حقیقت چیز دیگری است. افرادی که در بازار سرمایه مشغول انجام معاملات مختلف هستند، می‌دانند که لازم است برای رسیدن به بازدهی بالا، هنر صبر کردن را بلد باشند. 

بنابراین دقت کنید که تا حد ممکن تصورات خود نسبت به معاملات بورس را واقع‌گرایانه در نظر گرفته و براساس اطلاعات معتبر و آموزش‌های کاربردی، سرمایه گذاری در بورس را انجام دهید.

حد سود و ضرر را مشخص کنید

داشتن استراتژی مشخص در معاملات سهام، مهم‌ترین فاکتور برای داشتن یک سرمایه‌گذاری پربازده است. برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس، بهتر است برای معاملات خود یک حد سود و ضرر مناسب را مشخص کنید. برای تعیین حد سود فرمول خاصی وجود ندارد و این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. نوع تحلیل شما، میزان ریسک‌پذیری و…، بر تعیین حد سود تاثیرگذار است. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که چنانچه از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنید، احتمالا حد سود متفاوتی نسبت به استفاده کنند‌گان از تحلیل بنیادی خواهید داشت.

در مورد حد ضرر دقت کنید که ما حد ضرر را برای حفظ سرمایه و جلوگیری از کاهش آن در نظر می‌گیریم؛ برای مثال، فرض کنید سهامی را با مبلغ ۱۰۰۰ تومان خریداری کرده‌اید و با توجه به تحلیل‌های خود، قیمت ۸۵۰ تومان را به‌عنوان حد ضرر برای معامله خود مشخص می‌کنید. در صورت کاهش قیمت سهم، با رسیدن قیمت مد نظر، سهم را فروخته و به‌این‌ترتیب از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری خواهید کرد.

در معاملات، منطقی باشید

احساساتی مثل ترس، طمع، هیجان و…، در زندگی طبیعی ما انسان‌ها نقش مهمی دارند و می‌توانند گاها با تاثیر بر فرآیند تصمیم‌گیری، مسیر زندگی افراد را نیز تغییر دهند. این احساسات در معاملات بورسی نیز نقش خود را ایفا کرده و اثر زیادی بر کیفیت سرمایه‌گذاری خواهند داشت. افزایش دانش تحلیلی در زمینه معاملات، بهترین راه برای کنترل احساسات در روند سرمایه‌گذاری است. 

راه‌حل دیگری که می‌توان از طریق آن بازدهی خوبی را به‌صورت غیر مستقیم و بدون نیاز به صرف زمان و دریافت آموزش بورس بدست آورد، خرید واحدهای  صندوق درآمد ثابت لبخند فارابی است. این صندوق با بازدهی سالانه بیش از ۲۷ درصد، تجربه یک سرمایه‌گذاری کم ریسک و با بازدهی مناسب را برای شما به ارمغان خواهد آورد. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق کافیست بعد از دریافت کد بورسی، با مراجعه به سامانه آنلاین معاملاتی کارگزاری‌ها و جستجوی نماد «لبخند»، واحدهای آن را خریداری کنید. اگر هم به سرمایه‌گذاری پربازده و با ریسک بیشتر علاقه‌مند هستید، می‌توانید صندوق سهامی قابل‌معامله سلام فارابی را انتخاب کنید. مزیت سلام فارابی مدیریت حرفه‌ای پرتفوی و بازدهی بیشتر از شاخص کل بورس است.

ارسال نظر