تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۹ تير ۱۴۰۲

اعلام جزئیات جدید معاملات نفت خام در بورس انرژی

در این چارچوب بعد از دوره طولانی که برای طراحی و مقررات‌گذاری طی شد؛ از مراجع ذینفع مختلف در حوزه معاملات نفت خام نظرسنجی و در نهایت در اسفندماه سال گذشته، معاملات نفت خام در بورس انرژی آغاز شد

اقتصاد۲۴- علی نقوی گفت: در شرکت ملی نفت ایران، در این زمینه کارگروهی شکل گرفت و خوشبختانه مجموعه جدیدی که در شرکت ملی نفت ایران در بخش مدیریت ارشد و مدیریت بین‌الملل، مستقر شدند، در برنامه داشتند که از ابزار‌های مالی بازار سرمایه به نحو مطلوب‌تری استفاده کرده و شرایطی را فراهم کنند که اشخاص بتوانند معاملات نفت خام را انجام دهند؛ چراکه نفت خام، پیشران اقتصاد در کشور ماست و باید ابزار‌هایی داشته باشیم که اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند مهم‌ترین کالای اقتصادی کشور را معامله کنند. بسیاری از کشور‌های نفتی این زیرساخت‌ها را داشتند و ما تا حدودی از این ابزار‌ها غفلت کرده بودیم.

نقوی ادامه داد: در این چارچوب بعد از دوره طولانی که برای طراحی و مقررات‌گذاری طی شد؛ از مراجع ذینفع مختلف در حوزه معاملات نفت خام نظرسنجی و در نهایت در اسفندماه سال گذشته، معاملات نفت خام در بورس انرژی آغاز شد. ما فرآیندی کاملاً قانونی را طی کردیم تا ابزاری بسیار استاندارد به نام گواهی سپرده نفت خام در بورس انرژی عرضه شود.

روز‌های دوشنبه تا چهارشنبه گواهی سپرده نفت خام معامله می‌شود

مدیرعامل بورس انرژی ایران افزود: البته نسبت به سایر ابزارها، روز‌های معاملاتی این ابزار کمتر است؛ اما تلاش شد تا روز‌های معاملاتی این ابزار با بورس‌های دنیا تطابق بیشتری داشته باشد و به همین دلیل روز‌های دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه گواهی سپرده نفت خام معامله می‌شود. این گواهی، اولین ابزار ارزی در در بازار مالی ما است که قیمت‌گذاری آن به صورت ارزی انجام می‌شود؛ اما تسویه ریالی است.


بیشتر بخوانید: پشت پرده رانت بزرگ اطلاعاتی در بورس و نامه محمد مخبر چه بود؟


وی تصریح کرد: شاید برای بسیاری باورپذیر نبود که نفت وارد بورس شود. بعد از ورود نفت به بورس انرژی شاهد تغییرات جدی بودیم و طی تقریباً ٣ ماهی که از معاملات نفت خام در بورس انرژی می‌گذرد، مراجعه‌کنندگان متفاوتی از گروه‌های مختلف داشتیم. به هر حال بورس انرژی ایران، شرکت ملی نفت و مجموعه‌های داخلی و خارجی ابعاد موضوع را بررسی کرده و در حال جمع‌بندی هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: برای صادرات نفت از طریق گواهی سپرده نفت خام نیز نمونه قراردادی که باید در کنار خرید گواهی نفت خام امضا کنند، توسط مدیریت بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران طراحی و آماده شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است تا به خریدارانی که در احجام بالا قصد صادرات نفت خام را دارند، کمک کند. از سوی دیگر گواهی سپرده نفت خام، ابزاری برای سرمایه‌گذاران بازار است تا در حوزه نفت سرمایه‌گذاری کرده و با توجه به نوسانات نفت، معامله انجام دهند. قبلا چنین ابزاری در کشور ما وجود نداشت و با عرضه گواهی سپرده نفت خام این امکان فراهم شد.

طرح‌های بعدی بورس انرژی در حال آماده‌سازی است‌

نقوی در خصوص سایر برنامه‌های بورس انرژی گفت: طرح‌های بعدی بورس انرژی از جمله قرارداد‌های اختیار معامله در حال آماده‌سازی است و به محض آماده شدن زیرساخت‌ها در شرکت مدیریت فناوری بورس، معاملات این ابزار نیز آغاز خواهد شد. برای انجام فاز دوم که امکان سفارش‌گذاری به صورت ارزی را فراهم می‌کند هم با شدت در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها هستیم و مذاکراتی با شرکت‌های OMS داشته‌ایم و بعد از آماده شدن زیرساخت‌ها، معاملات این ابزار در بورس انرژی را نیز شاهد خواهید بود. امیدوارم تا پایان فصل تابستان شاهد معاملات قرارداد‌های اختیار معامله باشیم.

وی اضافه کرد: همچنین پیگیر عرضه صندوق‌های کالایی که باید روی گواهی‌ها فعال باشند نیز هستیم. در این زمینه، درخواست‌هایی به سازمان بورس ارسال شده و به محض تکمیل مدارک توسط متقاضیان و دریافت مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار، پذیره‌نویسی این صندوق‌ها آغاز خواهد شد. حضور صندوق‌های کالایی، سبب می‌شود اشخاص حقیقی به‌صورت مناسب‌تر و با ریسک کمتر در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر