تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲

آیا داعش با رمزارز‌‌ها سرمایه‌‌های خود را تامین می‌کند؟

شرکت TRM Labs اعلام کرده است که گروه داعش بیش از دو میلیون دلار با ارز‌های دیجیتال تامین مالی شده است.

اقتصاد۲۴-بر اساس گزارش اخیر TRM Labs، سازمان‌های تروریستی مرتبط با گروه داعش در سال جاری، موفق به جمع‌آوری بیش از دو میلیون دلار ارز‌های دیجیتال کرده‌اند. این شرکت اطلاعاتی بلاکچین ادعا می‌کند که این گروه تروریستی به‌طور فزاینده‌ای از ارز‌های دیجیتال برای تامین مالی خود استفاده می‌کند.

تامین مالی دو میلیون تتری گروه‌های حامی داعش

بر اساس گزارش TRM، شواهد قابل‌توجهی نشان می‌دهند که گروه‌های طرفدار داعش در تاجیکستان، پاکستان، افغانستان و اندونزی از ارز‌های دیجیتال برای فعالیت‌های مجرمانه و تروریستی خود استفاده می‌کنند. اکثر این تراکنش‌ها به‌کمک استیبل‌کوین تتر و روی شبکه ترون انجام می‌شود. شواهد نشان می‌دهند که مجرمان در حال افزایش به‌کار‌گیری استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر برای تراکنش‌های غیرقانونی خود هستند.


بیشتر بخوانید:نفوذی مرتبط با منافقین در مجلس چه اطلاعاتی را لو داده است؟


گروه‌های حامی داعش از ارز‌های دیجیتال برای جذب جنگجویان به یک گروه وابسته به داعش در افغانستان (ISKP) استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۲۲، یکی دیگر از این گروه‌ها در تاجیکستان بیش از دو میلیون تتر دریافت کرده است. سایر گروه‌های حامی داعش در اندونزی، افغانستان و پاکستان نیز دارایی‌های رمزنگاری شده دریافت کرده‌اند. این گروه‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی، مجموعاً ۵۶۷ هزار دلار ارز دیجیتال به‌عنوان کمک مالی دریافت کرده‌اند.

آیا ارز‌های دیجیتال ابزاری ایده‌آل برای مجرمان هستند؟

در اوایل این ماه، شرکت Chainalysis گزارش داد که رمزارز‌ها مانند گذشته برای جرائم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و استفاده آن‌ها توسط مجرمان با ۶۵ درصد کاهش در سال جاری همراه بوده است. شایان ذکر است که تمرکز این شرکت در این تحقیق، بر روی فعالیت‌های غیرقانونی شامل مهاجمان دارک‌نت بوده است. بر اساس گزارش این شرکت، درآمد کلاهبرداران حوزه ارز‌های دیجیتال در سال جاری، با کاهشی ۷۷ درصدی همراه بوده است.

حتی کشور‌هایی مانند بلاروس و استرالیا که دارایی‌های دیجیتال را ممنوع اعلام نکرده‌اند نیز اقداماتی برای محدود کردن استفاده از رمزارز‌ها برای مقاصد غیر‌قانونی پیش گرفته‌اند. کشور بلاروس قصد دارد تا تراکنش‌های ارز‌های همتا‌به‌همتا را برای مبارزه با جرائم سایبری ممنوع کند. بانک‌های استرالیایی نیز در حال محدود‌کردن پرداخت‌ها به صرافی‌های «پرخطر» هستند. به‌نظر می‌رسد، با وجود گزارش‌هایی که حاکی از کاهش جرائم با استفاده از ارز‌های دیجیتال هستند، مسیری طولانی برای جلب اعتماد تنظیم‌گر‌ها باید طی شود.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر