تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

بهترین استراتژی تیم مارکتینگ در شرایط اقتصادی ناپایدار

یکی از چالش‌هایی که طی چند سال اخیر اغلب کسب و کارهای کشور با آن مواجه هستند و سیستم بازاریابی و فروش آنها را تحت ‌تأثیر قرار داده است، وضعیت اقتصادی ناپایدار کشور و رکود بازار است. به طور کلی در چنین شرایطی تیم مارکتینگ باید استراتژی‌هایی را اتخاذ کند که به تعامل با تغییرات بازار کمک کند و با شرایط جدید سازگاری داشته‌ باشد.

اقتصاد۲۴-در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین استراتژی‌های مارکتینگ در شرایط اقتصادی ناپایدار بپردازیم. اگر شما هم با چالش رکود فروش مواجه شده‌اید و برای تدوین استراتژی بازاریابی کسب و کار خود نیاز به ایده‌های جدید دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت استراتژی بازاریابی در شرایط رکود اقتصادی

استراتژی بازاریابی در شرایط رکود اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. در شرایط رکود بازار، رقابت بین شرکت‌ها برای جلب و حفظ مشتریان فشرده‌تر می‌شود، ممکن است مشتریان نسبت به خرید و سرمایه‌گذاری محتاطانه‌تر عمل کنند یا حتی برای مدتی خرید نکنند. در چنین شرایطی استراتژی بازاریابی مناسب، می‌توادن به شما در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی کمک کند و رقابت را به نفع شما تغییر دهد.

یک استراتژی اصولی می‌تواند در افزایش آگاهی مشتریان و ارتقا جایگاه و ارزش محصولات و خدمات شما کمک کننده باشد. فراموش نکنید که ما در شرایط رکود اقتصادی، نیاز به تفکر خلاقانه و نوآوری داریم. اگر می‌دانید دیجیتال مارکتینگ یعنی چه، قطعاً می‌توانید یک استراتژی بازاریابی منحص ربه‌ فرد و خلاقانه برای کسب و کارتان طراحی کنید که شما را نسبت به رقبا متمایز کند و منجر به ارتباط مؤثر و تعامل باکیفیت با مشتریان شود.

به طور کلی، استراتژی بازاریابی در شرایط رکود اقتصادی نقش مهمی دارد و به شما کمک می‌کند که رویکردهای مؤثر و متناسب با شرایط جدید را انتخاب کنید. در بخش بعدی با هم بهترین استراتژی‌های مارکتینگ برای عبور از شرایط اقتصادی 

راهکارهای عملی بهبود بازاریابی و فروش در شرایط بد اقتصادی

تیم مارکتینگ در شرایط رکود اقتصادی وظایف سنگین‌تر و حساس‌تری را بر عهده دارد. چون در این شرایط بودجه‌های بازاریابی معمولاً محدودتر می‌شوند و تیم ناچار است برنامه‌ها و فعالیت‌های مارکتینگ خود را با توجه به محدودیت بودجه مدیریت کند.

برای اینکه در شرایط بحرانی بازار بتوانید با هزینه کمتر به نتایج مطلوب برسید، بهتر است روی راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، تمرکز کنید:

✓ تحلیل دقیق بازار

تیم مارکتینگ باید شرایط و روند بازار را به دقت تحلیل و تغییرات احتمالی در آینده را پیش بینی کند. این تحلیل شامل عملکرد تیم بازاریابی رقبا، بررسی رفتار مشتریان، نیازها و تغییراتی که در رفتار خرید آنها به وجود آمده و همچنین بررسی پتانسیل‌های موجود برای حضور قوی‌تر در بازار است. تحقیقات بازار به درک دقیق شما از شرایط موجود، تغییرات مشتریان و رقبا کمک می‌کند.

✓ اصلاح استراتژی‌های قبلی

طبیعتاً استراتژی‌هایی که در شرایط ثبات بازار طراحی کرده‌اید، مناسب وضعیت رکود اقتصادی نیست. بنابراین باید با توجه به داده‌هایی که از مرحله قبل و تحلیل بازار به ‌دست آورده‌اید، استراتژی‌های مارکتینگ خود را بازنگری کنید.

تغییر سریع و انعطاف ‌پذیری در شرایط ناپایدار، نکته بسیار مهمی است. تیم مارکتینگ شما باید در تغییر استراتژی و فعالیت‌های خود منعطف و در عین حال سریع باشد. شاید لازم باشد کارآفرینی بکنید و با توسعه دادن دامنه محصولات و خدمات خود، طیف جدیدی از مشتریان را جذب کنید.

✓ استفاده از ظرفیت دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ ابزار بسیار قدرتمندی است که حتی در شرایط رکود هم می‌تواند به کسب و کار شما رونق ببخشد. با توجه به دسترسی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به طیف وسیعی از مشتریان در اقصی ‌نقاط دنیا، تیم مارکتینگ باید در برنامه‌های خود استراتژی مناسب برای جذب این گروه از مشتریان را در نظر بگیرد.

داشتن یک سایت یا فروشگاه اینترنتی، تبلیغات در گوگل، داشتن یک صفحه فعال در اینستاگرام، لینکدین، توئیتر یا حتی شبکه‌های اجتماعی داخلی، تبلیغات کلیکی آنلاین و حتی اینفلوئنسر مارکتینگ، همچنان که در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی سنتی و رایج هزینه کمتری دارند، به شما کمک می‌کند که مشتریان جدیدتری را جذب کنید و از رقبا فاصله بگیرید.

✓ تمرکز روی مشتریان فعلی

براساس شاخص CAC هزینه جذب یک مشتری جدید حداقل 7 برابر نگهداری یک مشتری قدیمی است. ولی متأسفانه یکی از رویکردهایی که اغلب کسب و کارها در شرایط بحرانی نسبت به آن بی توجه می‌شوند، حفظ مشتریان فعلی است. مشتریان قدیمی سرمایه یک کسب و کار هستند و نباید ارتباط با آنها را قطع کرد. سعی کنید از برنامه‌های وفادارسازی مشتریان استفاده‌ کنید.

ارائه تخفیف‌های دوره‌ای و فروش ویژه، ارسال کد تخفیف برای مناسبت‌های ویژه، دعوت آنها به نمایشگاه‌هایی که شرکت می‌کنید و ایجاد ارتباط صمیمانه و تعامل بهتر با این گروه از مشتریان می‌تواند به تنظیم نمودار حداقل فروش ماهانه و کاهش هزینه‌های تبلیغات برای جذب مشتریان جدید، کم کند.

✓ حضور فعال در رویدادهای مرتبط با کسب و کارتان

نمایشگاه‌ها و رویدادهای مشابه آنها فرصت بسیار خوبی برای ارتباط با مشتریان قدیمی، آشنایی با مشتریان جدید و از همه مهمتر، یادآوری برند خود به مشتریان است. سعی کنید رویدادهایی که ظرفیت خوبی برای بازاریابی خدمات یا محصولات شما دارند، شناسایی کنید و در آنها حضور داشته ‌باشید.

✓ انتخاب نیروهای متخصص و حرفه‌ای

یکی دیگر از موضوعاتی که در دوران نوسان بازار باید جدی بگیریم، انتخاب کارشناسان بازاریابی زبده و حرفه‌ای است. فرقی نمی‌کند که نیروی ما در زمینه بازاریابی حضوری فعالیت می‌کند یا بازاریابی دیجیتال، تک تک اعضای تیم مارکتینگ باید بتوانند از پس مدیریت عملکرد خود در شرایط بحرانی بربیایند و به حرکت موتور بازاریابی و فروش شرکت کمک کنند. حتی می‌توانید از پاداش دادن به ازای بازه‌ای از هدف فروش هم استفاده ‌کنید تا انگیزه اعضای تیم شما بیشتر شود.

در نهایت، باید توجه داشته باشید که هر شرکت یا کسب و کار، شرایط خاص و متفاوتی دارد و بهتر است تعریف استراتژی بازاریابی خود را براساس بودجه بازاریابی، نیاز مشتریان و داده‌های حاصل از تحقیقات درباره وضعیت بازار و عملکرد رقبا انجام دهد و راهکارهای ارائه شده را متناسب با نیاز کسب و کار خود، شخصی‌سازی کند.


منابع:

https://www.techtarget.com/searchcustomerexperience/definition/digital-marketing   

https://www.investopedia.com/terms/d/digital-marketing.asp

https://business.adobe.com/blog/basics/digital-marketing

https://modireweb.com/what-is-the-digital-marketing/

 

ارسال نظر