تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

تصویب شتابان لایحه عفاف و حجاب در یک هفته!

طرح‌ها و لوایحی که بر طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون تخصصی بررسی و تصویب می‌شوند، در مدتی که مجلس تعیین می‌کند به صورت آزمایشی اجرا می‌شوند

اقتصاد۲۴-دو هفته قبل بود که تقاضای بررسی لایحه حجاب و عفاف مطابق با اصل ۸۵ قانون اساسی اعلام وصول شد. لایحه‌ای که ۲۳ خردادماه به مجلس رفته بود و در ۲۲ مرداد ماه، نمایندگان با بررسی آن در کمیسیون تخصصی به جای صحن علنی موافقت کرده بودند. حالا تنها یک هفته پس از ارسال این لایحه به کمیسیون تخصصی، از مجلس خبر می‌رسد که این لایحه پرحاشیه و پربحث در کمیسیون حقوقی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شده است. آنطور که رئیس این کمیسیون می‌گوید، این لایحه بدون چالش در کمیسیون تصویب شده است. حالا باید طبق قانون مجلس مدت زمانی را برای اجرای آزمایشی آن تا پیش از تصویب نهایی مشخص کند.

«موسی غضنفرآبادی» رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حاشیه جلسه دیروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: «رسیدگی به لایحه در کمیسیون به پایان رسیده است و منتظر قرار گرفتن این لایحه در دستورکار صحن هستیم.» و اضافه کرده است که «هیچ چالشی در تصویب مواد این لایحه وجود نداشت.»

مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی، «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن‌ها با مجلس خواهد بود.» به این شکل، لایحه عفاف و حجاب، همانند طرح جنجالی صیانت، در کمیسیون تخصصی مجلس بررسی و تصویب شد.

در جلسه علنی ۲۲ مرداد که موضوع بررسی لایحه در کمیسیون تخصصی مطرح شده بود، «غلامرضا نوری قزلجه»، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی که مخالف از تقاضا بود گفت: «سوال جامعه این است که چرا عده‌ای اصرار دارند که لایحه مهم حجاب و عفاف در پستو بررسی شود؟ حداقل این لایحه در صحن مورد رسیدگی قرار گیرد تا مردم در جریان قرار گیرند.»


بیشتر بخوانید:واکنش نماینده مجلس به اجباری شدن چادر در دانشگاه‌ها


او همچنین گفته بود: «در این لایحه حتی به حوزه دانش‌آموزی نیز ورود شده است. وقتی یک دانش‌آموز ۱۰ ساله در مدرسه‌ای خلاف این قانون عمل کند، باید والدین که صبح دانش‌آموز خود را به مدرسه فرستاده‌اند، شب او را از کلانتری تحویل گیرند و این می‌تواند جامعه را بهم ریزد.» که این اظهارات واکنش «محمدباقر قالیباف» را در پی‌داشت. او به نوری قزلجه گفت: «در هیچ جای گزارش کمیسیون نیامده که فرد و خانم زیر ۱۸ سالی احضار شده و به کلانتری برده می‌شود. اینکه شما می‌گویید باید آن‌ها را از کلانتری جمع کنید، کاملاً دروغ محض است.»

«جلال محمودزاده»، نماینده مهاباد هم که از دیگر مخالفان این تقاضا بود، با بیان اینکه بررسی با عجله لایحه عفاف و حجاب به مصلحت کشور نیست، گفت: «این لایحه تمام آحاد جامعه و کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نباید با عجله تصویب شود.» و خطاب به قالیباف گفت: «شما سوگند خورده‌اید که بی‌طرف باشید و نمی‌توانید درباره این لایحه اظهار نظر کنید. شما گفتید الزامی برای دختران با سن پایین دیده نشده، اما در تبصره ۴ ماده ۴۶ این لایحه اسم محصلین آمده که زیر سن ۱۸ سال هستند در حالی که شما گفتید برای آن‌ها احضار در نظر گرفته نشده است.»

حالا اگرچه محمودزاده و برخی نمایندگان دیگر مجلس بررسی و تصویب «باعجله» این لایحه را به مصلحت کشور ندانسته‌اند، اما کمیسیون حقوقی مجلس تنها یک هفته برای این لایحه زمان گذاشته و آن را تصویب کرده است.

منبع: روزنامه پیام ما
ارسال نظر