تاریخ انتشار: ۰۷:۰۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

واردات کاغذ به کجا رسید؟/ تا ارز 4200 تومانی هست همه می‌خواهند سوء استفاده کنند

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا گفت: دولت برای واردات خمیر کاغذ، بخش محدودی از ارز 4200 تومانی را اختصاص داده که به دلیل شرایط سخت‌گیرانه واردات مدتی طولانی زمان برد و در نهایت بیشتر آنها نیز در گمرک‌ها دچار مشکل اساسی شدند.

مینا علیزاده، اقتصاد24- کاغذ نیز از جمله بازارهایی که چند وقتی است رنگ آرامش به خود ندیده و هر روز قیمت متفاوت و البته بالاتری را تجربه کرده است. در این میان دولت برای کنترل این بازار اقدام به تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات آن کرد؛ هرچند که فساد در این زمینه نیز بسیار بود، به طوری که در خبرها نیز منتشر شد که سلطان کاغذ که اخیرا نیز دستگیر شده، ارز 4200 دریافت می‌کرد اما کاغذ وارداتی را با ارز آزاد، وارد بازار می کرد. همچنین احتکار کاغذ نیز از جمله چالش‌هایی است که این روزها بسیار درباره آن صحبت شده و یکی از عوامل گرانی کاغذ کمبود در بازار به سبب همین احتکار عنوان شد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای کاغذ و مقوا در این خصوص به خبرنگار اقتصاد24 گفت: دولت برای واردات خمیر کاغذ، بخش محدودی از ارز 4200 تومانی را اختصاص داده که به دلیل شرایط سخت‌گیرانه واردات مدتی طولانی زمان برد و در نهایت بیشتر آنها نیز در گمرک‌ها دچار مشکل اساسی شدند.

وی درباره تخصیص ارز 4200 تومانی به کاغذ گفت: تا زمانی که ارز 4200 تومانی وجود دارد همه می‌خواهند از آن سوء استفاده کنند در حالی که اگر ارزی وجود دارد باید در اختیار مسائل ضروری کشور مثل دارو و غذا قرار گیرد.

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا در ادامه درباره راهکار بهبود وضعیت فعلی بازار کاغذ اظهار کرد: در ابتدا پیشنهاد شد به طور مشخصی اعتبار در ارتباط با بازسازی صنایع کاغذسازی داده شود و سپس سایر اقلامی که می‌شود با آنها کالا و مواد اولیه تولید کرد در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد که این اتفاق نیز نیفتاد، ولی مسئله مهم توجه خاص و ویژه دولت به کارخانجات کاغذسازی داخلی است.


روغنی گلپایگانی در رابطه با برخی از مشکلات کاغذ تصریح کرد: شرایط برابری بین قوانین و روابطی که برای واردات کاغذ وضع شده با تولید داخلی وجود ندارد، مثلا 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از کاغذ داخلی گرفته می‌شود در صورتی که این مالیات برای واردکننده وجود ندارد و همچنین منبع و وام‌های ارزان قیمت تاکنون در اختیار تولید قرار داده نشده است.

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا در مورد کیفیت کاغذ داخلی نیز اذعان کرد: برای چاپ کتب گنجینه، تولید داخل توانایی ندارد اما برای کتب درسی، رمان و ... از کیفیت خوبی برخوردار است.
ارسال نظر