تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲

فرمول جدید نرخ ورود به طرح ترافیک

در طرح جدید ترافیک میزان عوارض خودرو‌ها براساس طول و مدت سفر، سطح شلوغی معابر، سطح آلودگی هوا، نوع معاینه فنی و آلایندگی خودرو مشخص می‌شود. براین اساس هر چقدر مدت حضور و پیمایش بیشتری در محدوده طرح ترافیک داشته باشند، باید عوارض بیشتری پرداخت کنند.

اقتصاد۲۴- قرار است اجرای طرح ترافیک در شهر تهران تغییر کند. این خبر را مدتی پیش مدیرعامل سازمان ترافیک شهر تهران در صفحه شخصی اش درفضای مجازی اعلام کرد. او تاکید کرد که طرح جدید پس از تصویب در شورای شهر تهران اجرایی می‌شود.

سید مجتبی شفیعی؛ مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران امروز هم درجمع خبرنگاران جزییاتی از تغییرات اجرای طرح ترافیک را بیان کرده و گفته است: یکی از ایده‌هایی که کلیات آن در شورای عالی ترافیک شهر تهران به تصویب رسید بازنگری روش مدیریت محدوده طرح ترافیک تهران بود که در این ایده پرداخت عوارض عادلانه‌تر می‌شود در حالی که در گذشته پرداخت عوراض صرفا فقط در ورود و خروج به طرح و نوع معاینه فنی و ساعت ورود به طرح بود، اما روش درست باید آن باشد که علاوه بر موارد مذکور، میزان پیمایش خودرو می‌تواند در میزان پرداختی شهروند و عوارض پرداختی تاثیرگذار باشد. شورای ترافیک شهر تهران برای سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تکلیفی را محول کرده که در ۶ ماهه دوم سال بستر عادلانه تری را برای ورود به طرح ترافیک و میزان پیمایش در آن آماده کند.


بیشتر بخوانید: گزارشی از عیوب پنج‌گانه در برنامه‌های اداره تهران


سید جعفرتشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در این رابطه گفته است:یکی از مصوبات شورای شهر در برنامه چهار ساله چهارم بازنگری محدوده طرح ترافیک است. این بازنگری صرفا از بُعد اقتصادی و درآمدی شهرداری نیست؛ هر چند حتما یک بُعد آن، این موضوع است، قرار بر این بود که مطالعات بازنگری آن انجام شود و هم درخصوص محدوده و هم نحوه عملکرد و چگونگی بهره‌مندی ساکنان و ذی‌نفعان که وارد این محدوده می‌شوند و تاثیرگذاری آن بر جریان ترافیک تصمیم‌گیری شود. خوشحالیم شهرداری تهران گام اول را برداشته و این موضوع در شورای ترافیک تهران مطرح شده و به نظر می‌رسد که حرکت خوبی است.

تشکری هاشمی با اشاره به تغییر تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک گفت: شاخص‌هایی که اعلام کردند، شاخص‌های عدالت محوری بوده و می‌تواند معیار‌های خوبی باشد؛ اما این طرح باید کامل شود و از همه ابعاد مورد بررسی قرار بگیرد؛ از جمله پیامد‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ترافیکی، فنی و اجرایی و وقتی این کار را انجام دهند طبق برنامه چهار ساله چهارم باید برای بررسی و سیر مراحل تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود. آنچه که در رسانه‌ها دیدم گام‌های ابتدایی این کار است. رویکرد بخش اقتصادی آن رویکرد مثبتی است که مبتنی بر میزان برخورداری کسانی است که وارد طرح می‌شود؛ ولی باید سایر ابعاد را هم ببینند و طرح یکپارچه داده شود.

در طرح جدید میزان عوارض خودرو‌ها براساس طول و مدت سفر، سطح شلوغی معابر، سطح آلودگی هوا، نوع معاینه فنی و آلایندگی خودرو مشخص می‌شود. براین اساس هر چقدر مدت حضور و پیمایش بیشتری در محدوده طرح ترافیک داشته باشند، باید عوارض بیشتری پرداخت کنند.

به گفته مسئولان ترافیکی برخی خودرو‌ها در محدوده طرح ترافیک فقط یک سفر دارند. به عنوان مثال رانندگانی که خودروی خود را جایی پارک می‌کنند و ترددی ندارند؛ بنابراین این نوع خودرو‌ها نباید به اندازه خودرویی که به‌صورت مداوم در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کند، عوارض بپردازند.

منطق نرخ‌گذاری در این روش تغییر می‌کند و دیگر نرخ ثابتی برای ورود به محدوده وجود نخواهد داشت نرخ عوارض برای شهروند عادی که مدام درحال تردد نباشد قطعاً کمتر از طرح کنونی است. چون اکثر شهروندان تردد چندانی در محدوده طرح ترافیک ندارند، بلکه عموماً خودرو‌های خود را یکجا پارک می‌کنند.

شیفیعی گفته است: معمولاً خودرو‌هایی که مدام در طرح ترافیک تردد می‌کنند آلایندگی قابل‌توجهی تولید می‌کنند. اما عوارضی که پرداخت می‌کنند با سایر شهروندان برابر است. اما با این طرح جدید به سمت عادلانه‌تر و هوشمندترشدن مدیریت جریان ترافیک پیش خواهیم رفت.

اجرای این طرح نیازمند مصوبه شورای شهر تهران است و باید هماهنگی‌های لازم با سازمان فاوا انجام شود؛ البته کلیات این طرح در شورای ترافیک تهران به تصویب رسیده است.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر