تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

سالیانه با کسری 800 هزار واحدی مسکن در کشور مواجهیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سالیانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور نیاز داریم ولی متاسفانه آمار نشان داده که پروانه ساخت فقط برای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد صادر شده است.

اقتصاد24- مسائل پیرامون حوزه مسکن اعم از کمبود چهار میلیون واحد مسکونی، وجود تقریباً سه میلیون واحد مسکونی خالی، نوسانات ناشی از قیمت مصالح ساختمانی و زمین همه و همه در بالارفتن قیمت مسکن تاثیر داشته است. از طرفی وجود دلالی در بازار مسکن این میزان از رشد قیمت‌ها را تشدید کرده به نحوی که مشکل گرانی مسکن مهمترین معضل بسیاری از خانواده‌ها شده است.

طرح‌های پیشنهادی از سوی مجلس و راهکارهای ارائه شده از سوی دولت به ویژه وزارت راه و ‌شهرسازی طی چند ماه اخیر به طور ویژه بررسی شده و طی جلساتی که وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان مجلس داشتند خبر از طرح دولت به اسم «برنامه تولید پایدار مسکن» برای ساماندهی بازار مسکن دادند.

اینکه این طرح چقدر می‌تواند التهابات بازار مسکن را کاهش دهد؟ و یا در کوتاه‌مدت و یا بلند‌مدت چه تاثیری در این حوزه خواهد گذاشت؟ جزو اصلی‌ترین سوالات مطرح شده این روزهاست.

مهرداد بائوج‌لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این خصوص به اقتصاد24 گفت: سالیانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور نیاز داریم ولی متاسفانه آمار نشان داده که پروانه ساخت فقط برای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد صادر شده است.

وی گفت: احتمال اینکه واحدهای خالی زیادی در شمال تهران داشته باشیم وجود دارد ولی این واحدها مشکلی را از التهاب بازار مسکن در جهت کمبود واحد حل نمی‌کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی را که اخیراً با رییس مجلس جلسه داشتند گوش کردم. همه دولت‌‎ها راهکارهای جداگانه و متفاوتی برای معضل مسکن ارائه و اجرا کردند. قرار بر این است که در سال ۹۸، ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته که از این تعداد، ۲۰۰ هزار در شهرهای جدید و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر ساخته شود.

وی تصریح کرد: برای کاهش التهاب بازار مسکن چاره‌ای جز پیچیدن نسخه جداگانه نداریم. برای تامین مسکن دهک‌های پایین و متوسط جامعه باید هرچه سریع‌تر وارد عمل شویم البته نباید همه انتظار ما از دولت باشد بلکه همه نهادها و ارگان‌ها باید برای برون رفت از این شرایط به اوضاع و احوال بازار مسکن کمک کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سایر دهک‌های جامعه را باید رها کرد زیرا خود می‌دانند چگونه در بازار حاضر شوند، افزود: تامین مسکن دهک‌های پایین و متوسط جامعه باید در اولویت باشد و سپس طرح‌ها و لوایح دیگر می‌بایست بررسی شوند. طرح مالیات بر عایدی مسکن طرح خوبی به نظر می‌رسد ولی اولویت باید سیاست‌های دیگر باشد.

لاهوتی در پایان خاطرنشان کرد: طبق صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی، تا پایان سال جاری ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
ارسال نظر