تاریخ انتشار: ۲۰:۲۷ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
رییس کل اسبق بانک مرکزی:

سککوک به تحقق اشتغال و تولید پایدار کمک می‌کند، نه تولید ناپایدار

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: سککوک می‌تواند منابع را به سمت تولید پایدار و حمایت از مشاغل مورد نیاز کشور سوق دهد.

اقتصاد۲۴-محمود بهمنی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی و نماینده مجلس دهم درباره تأثیر سامانه سککوک در ایجاد اشتغال و تقویت تولید ملی گفت: وقتی تسهیلات بانکی به سمت تولید و اشتغال هدایت شود، به خودی خود اتفاقات مثبتی در این عرصه رقم خواهد خورد و چه بهتر که در این زمینه  سامانه‌ای هوشمند وجود داشته باشد تا به تسریع در این چرخه کمک کند.

وی افزود: سککوک سرعت‌بخش رشد تولید و ایجاد اشتغال و در نهایت ازدواج جوانان است و به نظر من سککوک فراتر از یک سامانه بانکی بوده و جزئی از زنجیره تأمین مالی پروژه‌های تولیدی و اشتغال‌زایی محسوب می‌شود.
 
رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه هدایت تسهیلات به سمت خدمات و بازرگانی هرچند مثبت است اما تولید پایدار به حساب نمی‌آید، تأکید کرد: به نظر من تسهیلات باید به سمت تولید پایدار هدایت شود؛ تولید پایدار عبارتند از سرمایه‌گذاری در تولیدات دانش‌بنیان، تولیدات کشاورزی، تولیدات صنعتی و غیره و با توجه به این موارد سککوک می تواند تسهیلات را به سمت تولید پایدار و حمایت از مشاغل مورد نیاز کشور سوق دهد.
 
بهمنی بیان کرد: شورای پول و اعتبار باید نوعی سیاستگذاری انجام دهد و درصد مشخصی را تعیین کند تا صنعت، معدن، تجارت، مسکن و کشاورزی رشد و توسعه پیدا کنند و در این زمینه می‌توان از ظرفیت سککوک استفاده برد تا بهره‌وری افزایش پیدا کند.
وی معتفد است، استفاده‌ از سامانه‌ها به هدفمندی تولید و تسهیلات منجر شده و حتماً اقتصاد را به سمت شکوفایی سوق خواهد داد.
 
این رئیس کل اسبق بانک مرکزی در پایان تأکید کرد: تسهیلات تکلیفی تا به امروز اثرگذار نبوده‌اند و کمکی به اشتغال و تولید پایدار نکرده‌اند پس بهتر است در مرحله اول تسهیلات هدفمند شوند و در مرحله بعدی از ظرفیت سککوک و سامانه‌های مشابه در هدایت تسهیلات به سمت تولیدات پایدار بهره برد.
منبع: تابناک
ارسال نظر