تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۲

کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ اولین کراس‌اوور وارداتی کوشا خودرو+ عکس

کیا سلتوس یکی از چند کراس‌اوور‌های تولیدی شرکت کیاست که توسط کوشا خودرو در بازار داخل کشور عرضه می‌شود که از مشخصات فنی خوبی برخوردار است.

اقتصاد۲۴- کیا سلتوس یکی از معدود کراس‌اوور‌های کره‌ای است که توانست پس از آزادسازی واردات، مجوز ورود به کشور را دریافت کند.

سلتوس از لحاظ ابعادی بین دو خودروی کیا سول و کیا اسپورتیج قرار می‌گیرد و به همین جهت، از ابعاد بزرگی برخوردار نیست. شرکت کیا برای کاهش هرچه بیشتر صدای ورودی به داخل کابین از شیشه‌های آکوستیک بخش جلو در تمامی تیپ‌های سلتوس استفاده کرده تا از این طریق، صدای جاده را به داخل کابین منتقل نکند؛ بنابراین باید انتظار یک خودروی راحت و بی‌سرو و صدا را از این کراس‌اوور کره‌ای داشت.

مشخصات فنی

نسخه وارداتی به داخل کشور کیا سلتوس از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری بنزینی با تزریق سوخت چند نقطه‌ای (MPI) استفاده می‌کند که زمان‌بندی متغییر سوپاپ دود و هوا را داشته و می‌تواند حداکثر ۱۲۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. این پیشرانه از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

پیشرانه‌های تنفس طبیعی که در اغلب خودرو‌های غیر چینی وارداتی انتخاب شده، بهترین انتخاب برای بازار ایران است؛ چرا که باوجود تولید قدرت پایین‌تر، به سبب بنزین بی‌کیفیت داخلی، طول عمر بالاتری نسبت به پیشرانه‌های توربوشارژ یا GDI دارند.


بیشتر بخوانید:  بنز و بی‌ام‌او حریف این گلف نشدند


مصرف سوخت ترکیبی این نسخه از سلتوس در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۶.۹ لیتر بوده که برای کراس‌اووری با این ابعاد، قابل قبول است. متأسفانه شرکت کوشا خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را برای این خودرو مشخص نکرده است.

طراحی ظاهری

همان‌طور که اشاره شد، کیا سلتوس از لحاظ ابعادی، کوچک‌تر از خودروی اسپورتیج است، اما جزو کراس‌اوور‌های کامپکت دسته‌بندی نمی‌شود.

در بخش جلوی خودرو، سه قسمت برای ورودی هوا تعبیه شده و به همین دلیل، فریم جلوپنجره بسیار کوچک‌تر از دیگر خودرو‌ها طراحی به‌نظر می‌رسد. چراغ‌های جلو، ابعاد به نسبت بزرگ‌تری داشته و چراغ‌روز خودرو، به صورت دو تکه در بالا و قسمت مه‌شکن‌ها تعبیه شده است.

بخش جانبی خودرو، به غیر از خط صافی که از چراغ‌های جلو تا چراغ‌های عقب کشیده شده و همچنین کروم‌کاری دور پنجره‌ها، نکته اضافی دیگری ندارد. رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی نیز هماهنگی مناسبی با دیگر ابعاد بدنه دارد.

قسمت پشت سلتوس نیز طرح ساده‌ای دارد. چراغ‌ها از ابعاد به نسبت بزرگی برخوردارند که درصد بیشتر آن، به سمت بخش جانبی کشیده شده و از طریق یک نوار نقره‌ای که نشان جدید کیا روی آن حک شده، به یک‌دیگر متصل شده‌اند. قسمت پایین سپر نیز همانند بخش جلو، یک دیفیوزر کوچک به چشم می‌خورد.

طراحی داخلی

نکته‌ای که در قسمت داخل کابین سلتوس وجود دارد، این است که در کاتالوگ‌های منتشر شده از سوی کوشا خودرو، عکس‌های نسخه گران‌تر این خودرو از قسمت داخل کابین به چشم می‌خورد؛ درحالی که نسخه موجود در شوروم کوشا خودرو، اقتصادی‌ترین نسخه سلتوس به شمار می‌رود و فاقد آپشن‌هایی همچون روکش چرم صندلی‌ها و کلاستر دیجیتال و یکپارچه با نمایشگر میانی است؛ بنابراین در بخش‌های بعدی، نسخه موجود در شوروم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بخش داخل کابین کیا سلتوس کوشا خودرو نیز همانند قسمت بیرونی، به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده است؛ زیرا کیا سلتوس یکی از چند محصول اقتصادی شرکت کیا در بازار جهانی به شمار می‌رود.

یک نمایشگر ۸ اینچی در قسمت میانی داشبورد قرار گرفته و خبری از پشت‌آمپر دیجیتالی نیست. کانال‌های سیستم تهویه به قدیمی‌ترین طرح ممکن در قسمت پایین نمایشگر و دو طرف داشبورد طراحی شده که در نوع خود عجیب است. البته تنظیمات مربوط به سیستم تهویه نیز با ظاهری قدیمی در بخش پایین کانال‌های تهویه به چشم می‌خورد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

بر اساس کاتالوگ منتشر شده از سوی کوشا خودرو، کیا سلتوس دارای امکاناتی هم‌چون کروزکنترل اتوماتیک، کنترل پایداری، کنترل حرکت در سربالایی، ترمز اضطراری، سنسور فشار باد تایرها، قابلیت انتخاب رانندگی در سه حالت (ماسه، گل و لای و برفی)، سانروف، دوربین دنده‌عقب و ورود و استارت بدون کلید است؛ بنابراین کیا سلتوس از لحاظ آپشن‌ها و امکانات رفاهی، در رده چندان بالایی نسبت به خودرو‌هایی چینی رقیب قرار نمی‌گیرد.

قیمت و زمان عرضه کیا سلتوس

قیمت کیا سلتوس در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی، به صورت علی‌الحساب یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده که اگر حدود ۴۰ درصد برای مالیات، هزینه‌های پلاک‌گذاری، سود شرکت واردکننده و… درنظر گرفته شود، نرخ نهایی این خودرو برای مصرف‌کننده در حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

همچنین باتوجه به تعیین قیمت حدودی این خودرو و آغاز فروش آن در سامانه یکپارچه، بعید به نظر می‌رسد که اولین سری از این کراس‌اوور کره‌ای، تا پایان سال جاری تحویل داده نشود.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر