اقتصاد۲۴- هیوندای النترا یکی از محبوبترین خودروهای کرهای در بازار ایران است که نسلهای مختلفی از آن در کشور وجود دارد. میزان محبوبیت این خودرو زمانی قابل درک است که شرکت کرمان موتور نیز اواخر سال ۱۳۹۶ تصمیم به مونتاژ آن گرفت. نسل ششم هیوندای النترا به تعداد اندک و تا پیش از لغو برجام داخل کشور مونتاژ شد.
هیوندای النترای جدید که به صورت وارداتی در کشور عرضه خواهد شد، نسل هفتم این اتاق به شمار میرود که با مشخصات فنی و امکانات متفاوتی توسط شرکت هیوندای، تولید شده است. اما نسخهای که شرکت KTL برای ورود به بازار داخل کشور انتخاب کرده، از چه مشخصاتی برخوردار است؟
هیوندای النترا ۲۰۲۳ وارداتی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند که قادر به تولید حداکثر ۱۲۸ اسببخار قدرت و ۲۲۵ نیوتنمتر گشتاور است. این پیشرانه به یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجهز شده که قدرت تولیدی را به چرخهای جلو منتقل میکند.
شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو به صورت رسمی اعلام نشده است؛ اما برخی منابع، محدوده ۱۰ ثانیه را برای النترای تفس طبیعی اعلام میکنند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این سدان کرهای علیرغم پیشرانه کم حجم آن، ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که نسبتاً بالا است.
پیشرانه تنفس طبیعی برای خودروهایی که در بازار ایران به فروش میرسند از طول عمر بالاتری برخوردار خواهد بود. چرا که بنزین بیکیفیت داخلی، پیشرانههای توربوشارژ و پاشش مستقیم را به سرعت مستهلک کرده و از کار میاندازد.
بیشتر بخوانید: محبوبترین مرسدس بنز در بازار اروپا + عکس
نسل هفتم هیوندای النترا یکی از زیباترین طراحیها را میان سایر رقبای خود دارد.
بخش جلوی النترا در کنار خطوط صاف و شکسته، از چراغهای LED کوچک، اما جلوپنجرهای بسیار بزرگ استفاده میکند که ظاهر بسیار خشنی به این بخش میدهد.
خطوط صاف و شکسته در قسمت جانبی نیز ظاهر شده و در کنار رینگهای آلیاژی ۱۶ اینچی، چهره خشن و اسپرت را حفظ کرده است.
در قسمت پشتی بیشترین شلوغکاری شرکت هیوندای دیده میشود. خطوط شکستهای که در جای جای صندوق استفاده شده و حتی قسمت میانی که چراغهای پشتی را به یکدیگر متصل کرده، نسبت به دیگر نقاط بدنه، تو رفتگی نسبتاً زیادی دارد.
این سدان کرهای دارای طول ۴۷۶۵ میلیمتر، عرض ۱۸۲۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۳۰ میلیمتر است.
متأسفانه هیوندای النترای کرمان خودرو نیز همانند بسیاری از خودروهای وارداتی دیگر، از ارزانترین نسخههای این خودرو به شمار میرود که همین امر، النترای وارداتی را از داشتن برخی از معمولترین امکانات خودروهای چینی نیز محروم میکند؛ البته در قسمت امکانات، بیشتر به این موارد اشاره خواهد شد.
با ورود به داخل کابین، یک داشبورد کاملاً ساده و اقتصادی به چشم میخورد که حتی نمایشگر مرکزی نیز ندارد. از سوی دیگر تنظیمات مربوط به سیستم تهویه این خودرو نیزبه صورت دکمههای چرخشی و غیر دیجیتالی در قسمت میانی داشبورد به چشم میخورد. یک جدا کننده نیز شبیه به دستگیره در سمت شاگرد طراحی شده که کنسول وسط را به داشبورد متصل کرده است.
هیوندای النترای ۲۰۲۳ وارداتی علیرغم ظاهر بسیار جذاب و خشن، از برخی آپشنهای بسیار ساده و قدیمی نیز محروم است. این سدان کرهای دارای آپشنهایی همچون فرمان برقی، سانروف، اتولایت، سنسور فشار باد تایرها، حالتهای رانندگی مختلف، کنترل پایداری و ورود و استارت بدون کلید است.
شاید باورش کمی سخت باشد، اما النترای جدید از داشتن امکاناتی مانند سیستم مالتیمدیا، کروزکنترل، ایربگهای جانبی یا پردهای، سنسورهای پارک جلو یا عقب، سنسور باران، GPS و حتی تنظیم برقی صندلی راننده نیز محروم است.
سامانه یکپارچه، قیمت هیوندای النترای وارداتی شرکت کرمان خودرو را به صورت علیالحساب، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است. البته با افزودن حدود ۴۰ درصد (به عنوان مالیات و ارزش افزوده) به قیمت اعلامی این سامانه، قیمت خودرو به حدود دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان خواهد رسید.
از سوی دیگر، زمان تحویل خودروهایی که در سامانه بارگذاری شدهاند، به صورت دقیق مشخص نشده؛ اما باتوجه به آغاز فروش این خودرو در سامانه یکپارچه، بعید به نظر میرسد که تحویل خودروها بیشتر از چند ماه طول بکشد.