تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۷ آبان ۱۴۰۲

دوای درد آلودگی هوای تهران چیست؟

در میان تمام وسایل نقلیه شهری از جمله تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها شهری و BRT، تراموا و… مترو استانداردترین نوع حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هواست.

اقتصاد۲۴-بار دیگر با سرد شدن هوا شاهد تشدید آلودگی هوا در پایتخت هستیم و تهران طی یک هفته اخیر ۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده است. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که آلاینده اصلی تهران طی این روز‌ها ذرات کمتر از ۲.۵ pm بوده است که این آلاینده عموماً خروجی اگزوز خودروهاست.

خودرو‌ها را می‌توان به عنوان متهم اصلی آلودگی هوای تهران در سال‌های اخیر معرفی کرد، اما نمی‌توان تردد پرتعداد خودرو‌ها در تهران را تقصیر مردم انداخت! قطعاً عدم توسعه حمل و نقل عمومی در تهران یکی از دلایل تمایل مردم به استفاده از خودرو شخصی است. بر اساس استاندارد‌های جهانی فاصله یک شهروند با یکی از وسایل حمل و نقل عموم باید ۵۰۰ متر باشد درحالی که این آمار در تهران بسیار بیشتر از این است.

تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد

براساس سند توسعه، شهر تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد این در حالی است که اکنون حدود ۳ هزار دستگاه دارد و فاصله ۳ هزارتایی نیاز به تلاش و توجه ویژه دارد. جالب اینجاست که بیش از ۷۰ درصد این ۳ هزار اتوبوس نیز فرسوده هستند. البته در این زمینه شهرداری تهران در تلاش است تا با وارد کردن ۱۰۰۰ اتوبوس برقی بخشی از این کمبود را جبران کند.


بیشتر بخوانید:تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا


در میان تمام وسایل نقلیه شهری ازجمله تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها شهری و BRT، تراموا و…، مترو استانداردترین نوع حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هواست. با نگاهی به وضعیت خیابان‌ها متوجه می‌شویم که حرکت بر روی زمین دیگر پاسخگو نیست؛ با وجود آنکه خیابان‌های باریک به بزرگراه تبدیل شده و بخش قابل توجهی از شهر تهران به مسیر رفت و آمد خودرو‌ها اختصاص یافته، اما بار ترافیکی کاهش نداشته و مدیریت خاصی در بخش حمل و نقل صورت نگرفته است.

خودرو‌های تک سرنشین همچنان مشکل اصلی است و در حالی که خیابان‌ها دیگر گنجایش این همه خودرو را ندارند، شاهد ساخت و ساز‌های گسترده و برج سازی هستیم که بر حجم ترافیک می‌افزاید، بنابراین باید به زیر زمین برویم و از ظرفیت مترو استفاده کنیم. مترو در زیرزمین به دور از هر ترافیکی به مردم خدمت‌رسانی می‌کند و به دلیل برقی بودن آلودگی هوا نیز ندارد.

با این وجود کشور ما در این زمینه با چالش مواجه شد است چرا که تاکنون هیچ شرکت داخلی موفق به ساخت واگن مترو نشده است؛ لذا در این زمینه نیازمند سایر کشور‌ها هستیم که این مورد با توجه به قیمت بالای واگن و مشکلات مربوط به تحریم‌ها، دشوار است.

در این زمینه به تازگی اتفاق مثبتی رخ داد که می‌تواند در یک بازه زمانی ۴ ساله حجم زیادی از آلودگی هوای شهر تهران را کاهش دهد. شهرداری تهران اخیراً موفق شده است که طی قراردادی با شرکت چینی برای وارد کردن ۱۰۵۰ واگن به توافق برسد که قرار است طی ۴ سال به ناوگان مترویی شهر تهران اضافه شود. این درحالی است که مترو تهران درحال حاضر ۱۲۰۰ واگن فعال دارد که این ۱۲۰۰ واگن در طی ۲۰ سال گذشته اضافه شده است.

قطعا اضافه شدن این تعداد از واگن‌های مترو زمان رسیدن قطار به ایستگاه‌ها و شلوغی واگن‌ها را تهسیل کرده و مردم نیز رغبت بیشتری برای استفاده از مترو خواهند داشت.

منبع: تسنیم
ارسال نظر