تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲

روش شگفت انگیز چینی‌ها برای رسیدن به آسمان آبی

دومین گزارش سفر چین در صحن شورای شهر تهران قرائت شد. گزارش نخست مربوط به جزئیات قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی بود که شهرداری تهران در این سفر ۱۰ روزه با طرف چینی به امضا رسانده بود و بر تعداد واگن‌ها و اتوبوس‌هایی که قرار است به تهران افزوده شود، تأکید داشت.

راهکار چینی برای رسیدن به آسمان آبی چیست؟

اقتصاد ۲۴- در گزارش دوم، اما در کنار قراردادها، به تجربه چین در حل مشکل آلودگی هوا هم پرداخته شده بود؛ اینکه چگونه آسمان شهر‌های چین آبی شده. به حضور پررنگ دوچرخه نیز اشاره شد و انتقادی هم به ناپدیدشدن بیدود‌ها در تهران شد. تشکری‌هاشمی از از‌دست‌رفتن سرمایه این شرکت ابراز تأسف کرد و گفت اگر از پل جوادیه عبور کنید، دوچرخه‌های بیدود را می‌بینید که در حال خاک‌خوردن هستند؛ در‌واقع ما بیدود را تبدیل به دود کردیم.

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران که همسفر شهردار تهران در سفر به چین بود، از بازدید از شرکت تولیدکننده خودرویی گفت که این خودرو‌ها بدون راننده و نیروی انسانی به جابه‌جایی مسافر و بار پرداخته و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و بستر سیستم هوشمند شهری کار خود را انجام می‌دهند و این آینده محتمل برای کشور ما خواهد بود و باید از همین حالا بستر‌های لازم فراهم شود.

او ضمن اشاره به بازدید از مرکز کنترل ترافیک پکن گفت: مرکز کنترل ترافیک پکن ۲۹۰ هزار دوربین دارد و این به معنای آن است که یکپارچگی داده‌های حمل‌ونقل عمومی و شهری از‌جمله اتوبوس، مترو، تاکسی و دوچرخه در این مرکز تحلیل و برای اداره ترافیک شهر استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید:فرمان ایست شورا به بخش‌نامه ضد باغ شهرداری تهران


تشکری‌هاشمی با اشاره به تولید اتوبوس‌های برقی که با یک بار شارژ می‌توانند مسیر ۴۰۰ کیلومتری را طی کنند، گفت: اتوبوس‌های برقی در گذشته سه برابر اتوبوس‌های دیزلی قیمت داشتند، اما اکنون قیمت آن‌ها ۱.۲ برابر قیمت اتوبوس‌هایی است که در داخل تولید می‌شود. اتوبوس دیزلی هشت میلیارد تومان و اتوبوس برقی ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارد.

او با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه تحولات زیست‌محیطی گفت: به خاطر دارم ۱۱ سال پیش شهر پکن آلودگی هوای بسیاری داشت، اما امروز می‌توان گفت که هوای پکن و بسیاری دیگر از شهر‌های چین که در گذشته با آلودگی هوا مواجه بودند، به‌طور کامل برطرف شده است. چین برای حل مشکل آلودگی هوا کار‌های بسیار شگفت‌انگیزی انجام نداد. در اولین قدم موتورسیکلت‌های بنزینی را جمع‌آوری و موتور‌های برقی را جایگزین آن‌ها کرد. قیمت خودرو و موتورسیکلت‌های برقی تفاوت چندانی با قیمت خودرو و موتور‌های بنزینی ندارد. ما در این حوزه به یک تصمیم انقلابی نیاز داریم تا موتورسیکلت‌های بنزینی را که هشت برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند، از سطح شهر جمع‌آوری کنیم.

به گفته او، برای حل مشکل آلودگی هوا، خودرو‌های بنزینی با پلاک آبی نمی‌توانستند در هر خیابانی از شهر‌های چین عبور کنند و در تمامی بخش‌های شهر‌ها شارژ خودرو و موتور‌های برقی به وفور دیده می‌شد.

تشکری‌هاشمی با اشاره به توسعه شبکه دوچرخه‌سواری اشتراکی گفت: در گذشته از دوچرخه در سفر‌های خود استفاده می‌کردیم و آن‌ها جزء لاینفک زندگی بودند، اما متأسفانه اکنون این دوچرخه‌ها دیده نمی‌شوند و آتش به سرمایه یک شرکت خصوصی زدیم و بیدود را تبدیل به دود کرده و به آسمان فرستادیم؛ در‌حالی‌که در چین دوچرخه‌ها در سراسر نقاط شهر دیده می‌شدند. یکی دیگر از اقداماتی که چین برای حل مشکلات آلودگی هوا انجام داد، خروج کارخانه‌های آلاینده از شهر‌ها بوده است. در تمام نقاط شهر‌های چین اتوبوس‌های برقی به وفور دیده می‌شدند و کمتر اتوبوس‌های دیزلی وجود داشتند. در شهر شیامین یک مسیر دو‌طبقه برای اتوبوس‌های برقی ساخته شده بود تا مشکل حمل‌ونقل این کلان‌شهر پرجمعیت برطرف شود

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در واکنش به این گزارش گفت‌: علاوه بر موتور‌های کاربراتوری هنوز در سطح شهر تهران موتور‌های دو‌زمانه داریم. این موتور‌ها علاوه بر بنزین، روغن نیز استفاده می‌کنند که بسیار بر آلودگی هوا اثرگذار است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز گفت: ما تفاوت‌های عمده‌ای با کشور چین داریم؛ یعنی نه کشور ما با کشور چین و نه تهران با پکن از جهات مختلف قابل مقایسه نیست. در چین یک حاکمیت تک‌حزبی دارای انضباط آهنین و دیسیپلین تقریبا نظامی داریم که از سر تا ذیل یک فرمان، حکومت می‌کند و هیچ‌کس سلیقه‌ای عمل نمی‌کند و همه چیز از پیش تعریف‌شده و ضابطه‌مند است.

او ادامه داد: پنج راهکاری که آقای تشکری برای حل معضل آلودگی هوا در پکن و برخی از شهر‌های چین گفتند، فقط یکی از آن‌ها یعنی دوچرخه‌سواری، صفر تا صدش دست مدیریت شهری است و باید فرهنگ‌سازی کنیم و مکان‌هایی را که امکان استفاده از دوچرخه فراهم است، توسعه دهیم و تشویق کنیم که مردم از دوچرخه استفاده کنند. اما در مورد بقیه راهکار‌ها از‌جمله جایگزی‌کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های بنزینی با خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی و دیگر مواردی که گفتند، نقش تعیین‌کننده نداریم و مطالبه‌گر هستیم. یعنی می‌توانیم مطالبه کرده و حرف و خواسته مردم را مطرح کنیم، ولی تصمیم‌گیری‌اش در اختیار دولت است.

‌متولی ترافیک زجرآور تهران کیست؟

در صحن روز گذشته شورای شهر تهران، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری، به معضل ترافیک شهر تهران اشاره کرد و گفت: داستان بی‌حد‌و مرز و زجرآور ترافیک تهران ادامه دارد و ما هم برای جلسات و کار‌ها در ترافیک به‌شدت دچار مشکل می‌شویم. نیمه دوم سال و کوتاه‌شدن روز، سفر‌های دانش‌آموزی و دانشجویی که به میزان سفر‌ها اضافه می‌شود از‌جمله دلایل هستند؛ اما برخی بی‌انضباطی‌های ترافیکی، نشئت‌گرفته از خرابی تأسیسات هوشمند شهر از‌جمله دوربین‌های کنترلی و و چراغ‌هاست.

پیرهادی این موضوع را که ورود به محدوده ترافیکی به دلیل اینکه برخی خودرو‌ها با شماره شهرستان هستند و پلاک شهرستان‌ها قابلیت پرداخت جرائم را ندارد و حتی در شهرستان‌ها جرائم آن‌ها ثبت نمی‌شود، از دیگر دلایل ترافیک عنوان کرد و گفت: حلقه ارتباطی بین تهران و شهرستان‌ها وجود ندارد، بنابراین برای پلاک‌های شهرستان که در تهران تردد می‌کنند، عوارض و طرح ترافیک لحاظ نمی‌شود. در تهران تعداد زیادی پلاک با شماره شهرستان تردد می‌کنند که به ترافیک اضافه می‌کنند. اگرچه پلیس زحمت زیادی می‌کشد، اما با خلأ‌هایی که هست باید تلاش زیادی انجام شود و شهرداری تهران و شورای ترافیک برنامه‌ریزی برای حل مشکل داشته باشند.


بیشتر بخوانید:باید‌های مهار آلودگی هوا


او ادامه داد: وقتی در شهر تردد می‌کنیم، احساس می‌کنیم ترافیک هیچ متولی ندارد. معضل ترافیک تهران را چه کسی باید مدیریت کند و این مسئله ترافیک را حل کند؟

او با تأکید بر اینکه ضروری است همه دستگاه‌های متولی و شورای ترافیک برای رفع و حل ترافیک برنامه‌ریزی کنند، گفت: چند وقت دیگر شاهد وارونگی هوا و آلودگی هوا خواهیم بود و سلامت مردم به واسطه آلودگی هوا به خطر می‌افتد و ترافیک با آلودگی هوا رابطه مستقیم دارد.

مهدی چمران هم در پاسخ به وی گفت: جز ما کسی متولی ترافیک نیست و نباید چشم امید به کسی داشته باشیم؛ کما‌اینکه برای حمل‌ونقل به میدان آمدیم و باید برای حل معضل ترافیک نیز به میدان بیاییم و فکری به حال آن کنیم.

سوده نجفی، عضو هیئت‌رئیسه شورا نیز در تذکری گفت‌: براساس گزارشی که در بازدید از ستاد پلیس راهور دریافت کردم، حدود پنج میلیون موتور‌سیکلت در شهر تهران موجود است که از این تعداد، برابر با گزارش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران که در بازدید از این مجموعه ارائه شد، حدود ۳۰۰، ۴۰۰ موتور‌سیکلت برای اخذ گواهی معاینه فنی به مراکز فعال در سطح شهر تهران مراجعه کرده‌اند که این میزان فاجعه است.

‌بلاتکلیفی ۳‌ساله پروژه نیمه‌کاره

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز به یکی از پروژه‌هایی منطقه ۹ اشاره کرد که سه سال پیش شتاب‌زده و ناقص افتتاح شده، اما در این دوره مدیریت شهری با وجود آنکه هر سال برای تکمیل آن اعتبار پیش‌بینی شده، باز هم دچار مشکلاتی است.

به گفته مظفر مجموعه فرهنگی-ورزشی کوثر در منطقه ۹ شهرداری تهران، با وجود عدم تکمیل، در دوره قبلی مدیریت شهری به صورت شتاب‌زده و ناقص در کمال تعجب شهروندان آن محله افتتاح شد. وی ادامه داد: در دوره جدید مدیریت شهری نیز در دو سال گذشته هر سال در بودجه سالانه مبالغی برای تکمیل تأسیسات و سالن‌های این مجموعه مصوب شده، اما ظاهرا هنوز این مجموعه برای استفاده شهروندان امکان بهره‌برداری ندارد و با توجه به گذشت بیش از سه سال از افتتاح آن، نواقصی به‌ویژه در زمینه تأسیسات دارد.

‌چالش‌های طرح توسعه دانشگاه تهران برای اهالی وصال

روز گذشته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، گزارش محله‌گردی خود از محله وصال در منطقه ۶ را قرائت کرد و به مشکلاتی که بلاتکلیفی طرح توسعه دانشگاه تهران برای این محله ایجاد کرده، اشاره کرد و گفت: بعد از اینکه تملک املاک تحت عنوان طرح توسعه دانشگاه در این محله که هم دانشگاه و هم در مقطعی شهرداری تهران اقدام به انجام آن کردند، عمدتا مسکونی‌های ریزدانه را که ارزان‌تر بوده و راحت‌تر می‌توانستند خریداری کنند، تملک کردند؛ ولی املاک با کاربری‌های بزرگ همچنان در محله فعال‌اند و بهره‌برداری می‌شوند. ساکنان ۱۰ هزار‌نفری محله تقریبا از همه سرانه‌های خدمات شهری محروم‌اند و محله نه بوستان ویژه دارد و نه بازارچه‌ای و نه چمن مصنوعی.

این عضو شورای شهر تهران گفت: البته چند قطعه زمین محصور‌شده در قالب طرح توسعه دانشگاه در محله وجود دارد که به شکل موقت با توافق بین دانشگاه و شهرداری می‌تواند بگیرد و می‌تواند مورد استفاده مردم قرار بگیرد؛ اما نیاز به توافق و هماهنگی بین شهرداری و دانشگاه است که تاکنون موفق نشدند. املاک شخصی و بزرگی هم در سطح محله مطرود مانده و ۵۱ ملک دانشگاه یا شهرداری رها مانده‌اند. اگر زمین بوده، دور آن نرده کشیده اند و اگر ملک مسکونی بوده، درِ آن را بسته‌اند؛ جز یکی، دو مورد که حالت برج داشته و برای خوابگاه دانشجویی استفاده می‌شده؛ مابقی یا به شکل پارکینگ‌اند یا محصور شده‌اند.

امانی اضافه کرد: منطقه ۶ یکی از مناطقی است که پیست‌های دوچرخه‌سواری تقریبا در همه معابرش احداث شده است و هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و از صبح تا غروب یک دوچرخه از آنجا عبور نمی‌کند؛ ولی پیست را از خیابان جدا کردند و خودرو‌ها که پارک می‌کنند، پارک دوبل می‌شود و برای تردد و ترافیک عبور و مرور مردم و خودرو‌هایی که از این محله تردد می‌کنند، محدودیت ایجاد شده است.

این عضو شورای شهر تهران گفت: مشکل دیگری که در این محله وجود دارد، بحث کارگاه‌های متروی خط ۶ است که در خیابان مظفر و طوس یا محتشمی‌پور قرار دارند. قرار بوده در این کارگاه‌ها هواکش‌های مترو ساخته شود و با اینکه خط شش مترو تقریبا به طور کامل به بهره‌برداری رسیده است؛ اما این کارگاه‌ها همچنان باقی است. وضعیت نگهداشت و رفت و روب و فضای سبز با اینکه محله مرکزی شهر تهران است، اصلا مناسب نبود و فقط در یک نقطه در حاشیه خیابان طالقانی هفت اصله درخت با قطر بزرگ خشک و قطع شده بودند که به احتمال قوی از سوی سازندگان ملک مقابل خشک شده بودند؛ چون آثار شن و ماسه‌ای که پای درختان ریخته شده بود، وجود داشت. مخازن زباله عمدتا در جای خود قرار نداشتند و عمدتا شکسته بودند. من مطمئنم که این نوع آسیب‌زدن کار پیمانکار است و کار مردم و زباله‌گرد نیست. به شکلی رها می‌کنند که این مخازن آسیب می‌بینند. نزدیک به ۱۲ میلیون تومان قیمت هرکدام از این مخازن زباله است. البته شهردار ناحیه اعلام کردند که پیمانکار فوق لغو قرارداد شده و در حال گرفتن پیمانکار جدید هستیم و او کار را رها کرده است.

امانی در نهایت پنج خواسته اصلی مردم را قرائت کرده و گفت: اول ضرورت ایجاد یک بازارچه میوه و تره‌بار محلی است؛ اهالی می‌گویند واقعا برای‌شان سخت است که برای خرید به بازار قزل‌قلعه بروند. دوم؛ تعیین تکلیف مسیر‌های ویژه دوچرخه‌سواری که ان‌شاءالله اگر فعال بشود تا مردم استفاده کنند. سوم؛ برچیدن کارگاه‌های مترو. چهارم؛ احداث سرویس‌های بهداشتی در میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، میدان انقلاب. اگر در آنجا قدم بزنید، متوجه بوی آزاردهنده‌ای می‌شوید که احتمالا بعضی از افراد در آنجا قضای حاجت کرده‌اند. شهرداری تهران باید در میدان‌های اصلی فکری برای این موضوع کند. پنجم؛ تعیین تکلیف طرح توسعه دانشگاه، با توجه به اینکه شهردار عضو هیئت امنای دانشگاه تهران هستند، هرچه زودتر برای این موضوع فکری اندیشیده شود.

مهدی چمران هم در ادامه گفت: ما در گذشته صحبت‌های زیادی با دانشگاه تهران داشتیم که خرید ملک را به صورت زمان‌بندی‌شده انجام دهند. در نهایت مردم شکایت کردند و قرار شد تا به مشکلات مردم رسیدگی شود. قرار شد دانشگاه تهران طرح تهیه کند و ما گفتیم که شهرداری این طرح را تهیه می‌کند که انجام شد. همکاری‌ها با وزارت میراث فرهنگی نیز انجام خواهد شد تا مردم بتوانند خرید، فروش و ساخت را انجام دهند.

پس از صحبت اعضای شورای شهر تهران، سید‌مرتضی روحانی شهردار منطقه ۶ تهران در پاسخ به پرسش‌های اعضای شورا گفت: طرح دانشگاه تهران معضل ۲۷‌ساله تهران و منطقه ۶ است. ما سه جلسه با دانشگاه برگزار کردیم و موضوع در دانشگاه با جدیت پیگیری می‌شود. یکی از تقاضا‌های ما از شورا این است که موضوع را از طریق وزارت میراث فرهنگی دنبال کنند و اگر طرحی که معاونت شهرسازی و دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۰ به تصویب رساندند تا طرح توسعه دانشگاه ارائه شود نیز مورد پیگیری قرار بگیرد و در کمیسیون ماده پنج مطرح شود، مشکل آن حل خواهد شد.

‌خزانه‌دار شورا: خام‌فروشی نکنید

اعضای شورای شهر تهران لایحه «مجوز فروش و واگذاری و انجام معامله یک فقره ملک متعلق به شهرداری تهران» را در دستور کار خود داشتند. میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، بیان کرد: این ملک با کاربری S۳۱۲ و با مساحت ۴۷ هزار متر مربع و به ارزش بیش از چهار هزار میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

این ملک به منظور تسویه بخشی از دیون شهرداری به یکی از بانک‌ها فروخته خواهد شد و به گفته مدیران شهری به همان میزان هم برای توسعه حمل‌ونقل ریلی از همان بانک وام گرفته خواهد شد.

به گفته مظفر بر‌اساس رأی کمیسیون ماده پنج، این زمین در گذشته زمین مزروعی بوده است. کمیسیون ماده پنج در صورتجلسه ۶۴۹، این ملک را تجاری، اداری و خدماتی مصوب کرده و قیمت‌گذاری کارشناس دادگستری بر‌اساس زمین مزروعی نبوده است. این ملک با کاربری اداری، تجاری و خدماتی به ارزش چهارهزارو ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است. این رقم بابت دیونی که شهرداری به بانک تجارت دارد، پرداخت خواهد شد و بیش از این مبلغ یعنی چهار‌هزار‌و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه حمل‌ونقل ریلی دریافت می‌شود. این فروش برای توسعه حمل‌ونقل ریلی است و به‌هیچ‌وجه خام‌فروشی نیست.

در ادامه حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران هم با بیان اینکه این ملک برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در کمیسیون ماده پنج مورد تأیید قرار گرفته است، گفت: مشخص نیست که چرا این ملک در طرح شهری قرار ندارد؛ در‌حالی‌که ملک در طرح شهری واقع شده است. قطعا فروش املاک براساس آیین‌نامه معاملات انجام می‌شود. لایحه اصلاحی از لحاظ حقوقی فاقد اشکال است؛ اما، چون قید شده که حسب نظر کارشناس دادگستری باشد، نظر کارشناسی به پیوست ارسال نشده و این ایرادی است که ما اعلام کردیم.

در جریان بررسی لایحه مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله یک فقره ملک متعلق به شهرداری تهران، ابوذر مختاری، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران نیز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران، گفت: فروش ملک خانه فرش در بلوار معلم منطقه ۱۸ تهران دارای سند مزروعی است که پس از اصلاح از ۵۸ هزار متر مربع به ۴۷ هزار متر مربع رسیده است و رأی کمیسیون ماده پنج را دارد. ۱۹۶ هزار متر مربع ناخالص مسکونی و ۲۰ هزار متر مربع تجاری، هشت‌هزارو ۱۶۰ متر ورزشی، هشت‌هزار‌و ۱۶۰ متر آموزشی و فرهنگی، دو‌هزار‌و ۷۲۰ متر تراکم خدماتی است و مابقی آن به بخش‌های دیگر اختصاص دارد. این ملک در ۲۹ مهرماه کارشناسی شده و قید مساحت ۴۶‌هزارو ۹۵۰ متر اعلام شد و به رأی کمیسیون ماده پنج نیز در متن اشاره شده است. این ملک برای توسعه حمل‌ونقل ریلی به بانک تجارت واگذار می‌شود و معادل آن تسهیلات دریافت خواهد شد. سه‌هزار‌و ۲۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات در حوزه حمل‌ونقل خواهد بود.

در ادامه مشخص شد که لایحه‌ای که به صحن شورای شهر برای رأی‌گیری آمده، لایحه‌ای است که قبل از اصلاحات کمیسیون برنامه و بودجه بوده و برخی از اعضا درخواست داشتند این پرونده بازگشت بخورد و متن اصلاح‌شده برای رأی‌گیری دوباره سه‌شنبه به صحن بیاید که پرویز سروری که ریاست صحن را بر عهده داشت، اعلام کرد همان متن اصلاح‌شده به رأی گذاشته می‌شود. در نهایت اعضا با ۱۴ رأی به فروش این ملک رأی دادند.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد! + فیلم

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال ریزش قیمت طلای ۱۸ عیار تا این رقم/ شیرینی آرامش در بازار طلا به کام طلافروشان زهر شد/ حرکت زرگران به سمت بازار‌های دبی و استانبول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

الفاظ رکیک سپهر حیدری درباره هوادار سپاهان که کاربران را شوکه کرد+ عکس

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

این ویتامین‌ها باعث کاهش وزن می‌شوند

نظر قطعی دولت درباره حقوق کارگران

گزارش بورس امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ محسن هاشمی باب شوخی را با احمدی نژاد باز کرد!

برای خرید جت شخصی چه قدر باید هزینه کرد؟

تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز

فیلم/بازسازی درگیری در خیابان نازی‌آباد

بدهی ۱۰۰ میلیارد دلاری دولت به صندوق توسعه ملی

عکس/ عزاداری دختر سردار سلیمانی در یک مراسم

ظاهر عجیب امیر تتلو در آخرین جلسه دفاعش با پیرسینگ!

چرا دلار ارزان شد؟

مرگ ۱۱۰۰ بیمار به دلیل نبود دارو!

آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات امیر تتلو

فیلم/واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به مدیران شهرداری

پدر معماری جهان کیست؟

انتقاد تند فاطمه هاشمی از وزارت بهداشت

مشخصات فنی ویژگی های جنگنده F۱۵ آمریکا

آنچه باید درباره ابهامات معامله واحد مسکن ملی بدانید

فیلم/برف بهاری در قزوین و مازندران همه را غافلگیر کرد!

تاج: ورود بانوان به ورزشگاه منع نمی‌شود

جریمه به‌کارگیری اتباع غیرمجاز چقدر است؟

پرفروش ترین لپ تاپ ها در ایران کدامند؟

موبایل‌های دزدی در افغانستان فروخته می‌شود!

اسناد جدید نماینده مجلس برای اثبات ادعایش درباره روابط جنسی مردان ترکیه با زنان

عمو پورنگ هم از تلویزیون رفت!

پسربچه‌ها دو برابر دختران در معرض ابتلا به آسم

توئیت مجری پرحاشیه صداوسیما برایش دردسر شد

ادعای دولت درباره کاهش روند طلاق در ۲ سال گذشته

استایل عجیب و غریب هنرمندان معروف دنیا در یک دورهمی

چرا کاهش مصرف کالری در ایران خطرناک است؟

فیلم/مسعود فراستی، آبرو برای مست عشق نگذاشت!

عکس/ شادی جالب مهدی هاشمی‌نسب

همه آنچه باید درباره بانک جهانی بدانیم

فیلم/گشت و گذار گروسی در پل خواجو اصفهان

سردار رادان: زن چادری در ایران به منزله پرچم است

گفتگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم

استایل خیابانی نانسی عجرم در قبرس + عکس

عرضه ۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا

شوخی زشت ماشاریپوف با خطرناک‌ترین آدم استقلال+ عکس

افشین پیروانی تبرئه شد

ماجرای صف میلیونی متقاضیان وام ودیعه مسکن

کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال ۱۳۴۷ + عکس

فیلم/ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!

۳ مشکل نشتی سیستم هیدرولیک + راه حل

افزایش حق مسکن کارگران به کجا رسید؟

رونمایی از اولین محصولات برقی سامانه یکپارچه خودرو

خبر مهم مالیاتی برای اصناف و کسبه

طلای جهانی با سیگنال فدرال رزرو تغییر مسیر داد

جزئیات پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی

چه رازی پشت تورم ۳۱ درصدی مخفی شده است؟