تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲
مقام طالبان:

ایران حق برادری را درباره افغانستان ادا کرد

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران واقعاً حق برادری خود را درباره افغانستان ادا کرد و از صمیم قلب از این کشور تشکر می‌کنیم

اقتصاد ۲۴- نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان شامگاه پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ در جلسه‌ی امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان که در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد با تشکر از میزبانی ایران از هیئت اقتصادی افغانستانی گفت: جمهوری اسلامی ایران واقعاً حق برادری خود را درباره افغانستان ادا کرد و از صمیم قلب از این کشور تشکر می‌کنیم و همچنین از آقای کاظمی قمی (دستیار ویژه رئیس‌جمهور جمهوری در امور افغانستان) و وزیر جهاد تشکر می‌کنم که کمیسیون مشترک را تشکیل داد. مشاهده می‌کنیم که آقای کاظمی قمی بصورت شبانه روزی تلاش می‌کند تا دو کشور برادر، مسلمان و هم زبان و هم کیش و هم فرهنگ به یکدیگر نزدیکتر شوند.

وی با بیان اینکه «استعمار جهانی منطقه را رها کرد و رفت، اما افغانستان نیاز به تیمارداری دارد»، اظهار کرد: توافقات میان دو کشور نباید تنها در کاغذ‌ها نوشته شود بلکه باید اجرایی شود و باید در این زمینه شبانه روزی تلاش کنیم. مقامات دو کشور پیش خدا و ملت مسئولیت داریم که توافقات را در صحنه عمل پیاده‌سازی کنیم. باید همه موضوعات مورد توافق را به صورت منظم پیگیری کنیم.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان تاکید کرد: ما بار‌ها اعلام کردیم که می‌خواهیم بیشتر از ۱۰ میلیارد دلار مبادله تجاری با ایران داشته باشیم و این موضوع نیز نیازمند زحمت بسیار است. در نباشیم که تخارت خود با ایران را تنها به سطح بلند برسانیم بلکه استاندار‌های تجارت را ارتقا دهیم.


بیشتر بخوانید:موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند؛ از ماجرای عهدنامه تا امید به بارش باران در افغانستان!


عزیزی همچنین با اشاره به بازدید هیئت تجاری افغانستان از برخی صنایع و امکانات استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات و دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال در حوزه‌های معادن، فولاد و بنادر و گمرکات قابل تحسین است و واقعیت این است که به لطف خدا دیگر نیازی به کشور‌های اروپایی نداریم و در کنار ما کشور مسلمان و برادر ما تمام علم و فناوری و تکنولوژی وجود دارد.

وی اظهار کرد: طی ۴۰سال گذشته مهاجرین ما با پیشانی باز از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شدند و حتی تعدادی از این مهاجران نیز در حال تحصیل در مقطع دکتری هستند؛ جای تشکر از جمهوری اسلامی ایران است که هیچ تفاوتی میان اتباع خود و افغانستان اعمال نکرد و امروز بچه‌های افغانستان که در ایران بزرگ شده‌اند، ذهنیت بسیار بالایی دارند ذکی و هوشمند هستند و باید از این‌ها در افغانستان کار گرفته شود؛ این افراد در هر سطحی که باشند، سینه و پیشانی امارت اسلامی به روی آن‌ها باز است و می‌توانند برای کار و خدمت به افغانستان بازگردند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان در پایان تاکید کرد: در هر حالت از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم و امیدواریم همچون ایران که امروز به مرحله خودکفایی رسیده، که روزی فرا برسد که افغانستان نیز به خودکفایی برسد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر