اقتصاد۲۴- ما در نگاه اول، جذب ظاهر افراد میشویم و با سخنانشان، تصمیم میگیریم که در زندگی ما ماندگار شوند یا نه. این موضوع، نه تنها در روابط، که در کسبوکار نیز اهمیت دارد. ممکن است شما مدتها روی محصولات، خدمات و کیفیت آنها کار کرده باشید، اما تا زمانی که به خوبی آنها را معرفی نکنید، خبری از فروش نخواهد بود. بازاریابی محتوایی، مهارتی است که به شما کمک میکند با استفاده از محتواهای جذاب، مخاطبان خود را به خریدارانی وفادار تبدیل کنید. برای آشنایی با مهارتهای کلیدی بازاریابی محتوایی برای ایجاد محتواهای جذاب و موثر، این مقاله از را از دست ندهید!
بازاریابی محتوایی چیست؟
پیش از آشنایی با مهارتها و تکنیکها، بهتر است تعریفی دقیق از بازاریابی محتوایی ارائه دهیم. Content Marketing یا بازاریابی محتوایی، به معنای تولید محتواهای متنوع و ارزشمند برای جلب توجه مخاطب و ترغیب او به خرید محصول یا خدمات است.
در بازاریابی محتوایی، خبری از تبلیغات مستقیم محصول نیست! در این روش، مشتری خود باید با محتوا مواجه شود، آن را درک کند و به این نتیجه برسد که به محصول یا خدمات شما نیاز دارد. در حقیقت، هر چه بهتر بازی با ذهن مخاطب را بلد باشید، در این مسیر موفقتر خواهید بود.
بازاریابی محتوایی میتواند علاوه بر جذب مشتریان جدید، به حفظ مشتریان قدیمی و افزایش فروش بسیار کمک کند. این کار، تکنیکهایی دارد که در ادامه، به مهمترین موارد آن اشاره خواهیم کرد.
مهارتهای کلیدی بازاریابی محتوایی
اگر بخواهیم عمیق فکر کنیم، حتی یک احوالپرسی ساده هم نیاز به سبک و سنگین کردن دارد، چه برسد به تولید محتوا برای فروش! تولید محتوای جذاب و موثر، به سادگی اتفاق نمیافتد. در این مسیر، نیاز به مهارتهای مختلفی دارید و آشنایی با تکنیکهای بازاریابی محتوایی، مهمترین قسمت این مهارتها است.
کلیدیترین و مهمترین مهارتهای بازاریابی که در نهایت، موجب تولید محتواهای قوی و ارزشمند میشوند، موارد زیر هستند:
۱- تعیین هدف
تصور کنید یک سخنرانی مهم دارید؛ اگر ندانید قرار است درباره چه چیزی حرف بزنید و چه چیزی را به مخاطب القا کنید، آیا میتوانید موفق شوید؟ قطعا نه! در بازاریابی محتوایی هم اولین و مهمترین قدم، این است که بدانید برای چه قرار است تولید محتوا کنید؟
هدف از تولید محتوا میتواند یکی از موارد زیر باشد:
- جذب مخاطبان جدید
- فروش یک محصول یا خدمت خاص
- حفظ مشتریان قدیمی
- ترغیب مخاطبان به تعامل
- و…
۲- شناخت مخاطب
دومین قدم، این است که بدانید قرار است برای چه کسی محتوا تولید کنید. مخاطب شما نوجوان است یا میانسال؟ جزو قشر متوسط است یا مرفه؟ تحصیلکرده است یا نه؟ همه این موارد، روی محتوایی که قرار است منتشر کنید، اثرگذار خواهد بود.
پیش از تولید محتوا، نیاز به پرسونای مخاطب دارید؛ یعنی تصویری کلی از مخاطبی که قرار است محتوای شما را ببیند. برای تعیین پرسونا، به حداقل اطلاعات زیر نیاز دارید:
- سن مخاطب
- جنسیت
- تحصیلات
- محل زندگی
- علاقمندیها
- سبک زندگی
- توان مالی
- شغل
- فعالیت در شبکههای اجتماعی
به عنوان مثال، محتوایی که برای دختران دانشآموز رده سنی ۱۴ الی ۱۶ سال تولید میشود با محتوایی که زنان ۳۰ الی ۳۵ سال با تحصیلات کارشناسی تا کارشناسی ارشد به آن علاقه نشان میدهند، کاملا متفاوت است.
۳- تجزیه و تحلیل
مهمترین قدم در بازاریابی محتوا، این است که با شیوهها و البته ابزارهای تحلیل و بررسی به صورت کامل آشنا باشید. برای موفقیت در بازاریابی محتوا، باید موارد زیر را بررسی کنید:
- نحوه رفتار و تعاملهای کاربران
- میزان ورود به صفحات سایت
- تحلیل کلیدواژههای پرطرفدار
- مدت ماندگاری کاربر در سایت
- میزان اسکرول در صفحات
- نرخ کلیک روی لینکهای مختلف
- نرخ تبدیل مخاطب به مشتری از طریق محتوا
- بررسی زمانهای حضور فعال مخاطبان
- فعالیت رقبا و نقاط ضعف و قوت آنها
این کارها، با استفاده از ابزارهای مختلف همچون گوگل آنالیتیکس، کیورد پلنر و موارد مشابه امکانپذیر است. تا زمانی که نتوانید محتواهای پیشین را به خوبی تجزیه و تحلیل کنید، پیشرفتی در زمینه بازاریابی محتوایی نخواهید داشت و محتواهایتان، تاثیر خود را پس از مدتی از دست میدهند.
۴- کار تیمی
شما کاراگاه گجت نیستید! سعی نکنید بار مسئولیت بازاریابی محتوایی را به تنهایی به دوش بکشید. این کار، در ابتدا و وقتی کسبوکار شما هنوز کوچک است، میتواند به صرفه به نظر برسد، اما به تدریج، به کیفیت کار آسیب خواهد رساند. برای موفقیت در زمینه بازاریابی محتوایی، باید مسئولیتها را به تیمهای زیر بسپارید:
- تیم بازاریابی و مارکتینگ
- تیم تجزیه و تحلیل دادهها
- تیم طراحی سایت و سئو
- تیم سوشال مدیا
- تیم نویسندگان محتوا
- تیم طراحی گرافیک و عکاسی
- تیم تولید و تدوین ویدئو
- تیم پشتیبانی مشتریان
- تیم تولید و توسعه محصول
۵- برنامه و استراتژی
پس از اینکه هدف خود را تعیین کردید، متوجه شدید برای چه مخاطبی قرار است محتوا تولید کنید، همه جوانب را به خوبی تجزیه و تحلیل کردید و تیمهای ضروری را تشکیل دادید، نوبت به ساخت نقشه راه میرسد!
در استراتژی محتوا، باید موارد زیر را مشخص کنید:
- چه محتواهایی تولید کنیم؟
- این محتواها در چه پلتفرمی منتشر شوند؟
- چه زمانی محتواها را انتشار دهیم؟
- چگونه بین محتواها ارتباط منطقی برقرار کنیم؟
- فاصله بین انتشار محتوای قدیمی با جدید چقدر باشد؟
با توجه به شرایط خود، میتوانید سوالات بیشتری بپرسید و استراتژی را بهتر و دقیقتر بچینید تا به محتواهای موثرتری برسید.
۶- تولید و انتشار محتوا
در مرحله آخر، باید محتوا را با توجه به مراحل قبل، تولید کنید. این مرحله، کلیدیترین و مهمترین قسمت راه بازاریابی محتوایی است. یک محتوای خوب، دارای مشخصات زیر است:
- از متن، تصویر، ویدئو و صوت در کنار یکدیگر استفاده میکند.
- با سایر محتواها، ارتباط منطقی دارد.
- تازگی دارد و توجه مخاطب را جلب میکند.
- تبلیغاتی نیست و در عوض به مخاطب اطلاعات میدهد.
سخن پایانی
بازاریابی محتوایی برای ایجاد محتواهای جذاب و موثر بسیار ضروری است؛ زیرا مخاطب امروز، تنها محتواهای شما را خواهد دید و با خودتان ارتباط مستقیمی ندارد. در این مقاله، نکات کلیدی برای موفقیت در این مسیر را بررسی کردیم. امیدواریم این نکات به کسبوکار شما رونق بیشتری ببخشد. یکی از منابع فارسی خوب برای یادگیری بیشتر سایت نوین است که میتوانید برای آشنایی بیشتر با دوره های بازاریابی محتوایی به آن مراجعه کنید.