اقتصاد۲۴- از سازمان بنادر و دریانوردی حسین یونسی، ایجاد جاده کمربندی به سمت آزاد راه رشت- قزوین را یکی از راهبردهای مبتنی بر توسعه دریامحور دانست و اظهار کرد: برای عملکرد بهتر در اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور و توسعه ترانزیت و فعال کردن کریدور شمال - جنوب باید زمان ترانزیت به طور قابل ملاحظهای کاهش یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان عدم استقبال صاحبان کالا از کریدور شمال-جنوب را طولانی بودن زمان ترانزیت عنوان کرد و افزود: مسیری که کالا از مبدا تا مقصد طی میکند باید ۱۸ تا ۲۵ روز باشد درحالی که اکنون زمان بسیار بیشتری را تا رسیدن به مقصد طی میکند که به سود صاحبان کالا نیست.
یونسی با بیان اینکه در بند هشتم این سند به افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت اشاره شده است، عنوان کرد: مجتمع بندری انزلی به عنوان یکی از مهمترین بنادر شمال کشور و در راستای توسعه ترانزیت و فعال کردن کریدور شمال – جنوب دارای زیرساختهای مناسبی است.
بیشتر بخوانید: مناطق آزاد بار قابل توجهی از اقتصاد کشورها را به دوش میکشند
وی عنوان کرد: طی سالهای گذشته حوضچهای بدون محدودیت آبخور با ۶ پست اسکله تجاری و نفتی در راستای توسعه ترانزیت و صادرات ایجاد شد و مجموع اسکلههای مجتمع بندری انزلی را به ۱۷ پست رسانید.
یونسی افزود: بستر برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در اسکلههای جدید به طور کامل آماده است و عرصههایی نیز برای احداث صنایع تبدیلی و سردخانه آماده شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان، احداث کارخانه کشتی سازی در مجتمع بندری انزلی را دیگر موضوع حائز اهمیت در اجرای سیاستهای کلی توسعه دریا محور دانست و گفت: در راستای اجرای بند پنجم (بهره برداری حداکثری و بهینه از ظرفیت ها، منابع و ذخایر زیست بوم دریایی با ممانعت از تخریب محیط زیست دریایی به خصوص توسط کشورهای دیگر) مطالعات این پروژه انجام شده و به زودی مجوز زیست محیطی آن از سوی اداره کل محیط زیست صادر میشود.
یونسی با بیان اینکه این کارخانه کشتی سازی در راستای نوسازی ناوگان تجاری در دریای خزر و برای افزایش تعداد کشتیها با مالکیت ایرانی به منظور توسعه ترانزیت و صادرات انجام میشود، عنوان کرد: در ماههای آینده مجوز کشتی سازی صادر و قرار داد آن در بندرانزلی منعقد میشود.