تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
یک کارشناس بانکی در گفتگو با اقتصاد۲۴:

آمار بانک مرکزی در خصوص تسهیلات پرداختی واقعی نیست/ ریسک وام‌دهی به بخش کشاورزی بالا رفته است

بنیانگذار بانک سامان گفت: آمار و ارقامی که بانک مرکزی در خصوص تسهیلات پرداختی به بخش های اقتصادی اعلام کرده است واقعی نیست.

اقتصاد24 - بر اساس گزارش بانک مرکزی در فروردین امسال بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان وام به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده که در این بین بخش صنعت و معدن بیشترین رشد را داشته است. بر همین اساس در فروردین ماه امسال تعداد ۱۸۸ هزار و ۶۵۰ فقره تسهیلات به بخش‌های اقتصادی پرداخت شده است.

همچنین کل تسهیلات پرداختی به بخش‌های اقتصادی در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته بیش از ۳۲ درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، بیشترین میزان تسهیلات پرداختی در بخش خدمات صورت گرفته، به طوری که بانک‌ها و موسسات اعتباری ۱۵.۲ هزار میلیارد تومان معادل ۴۴.۷ درصد از کل تسهیلات خود را به این بخش اختصاص داده‌اند.

در همین رابطه اله وردی رجایی سلماسی بنیانگذار بانک سامان با بیان اینکه تمام بخش های اقتصادی نیاز به منابع دارند عنوان کرد: این آماری که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است درست و حقیقی نیست و معمولا بخش صنعت و معدن و بازرگانی بیشتر از سایر بخش ها تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: باید قبل از بخش بازرگانی به بخش تولید توجه بیشتری داشت چون هم در سال رونق تولید هستیم و هم باید بخش تولید از رونق بالاتری برخوردار باشد تا بخش ها دیگر.

رجایی سلماسی در پاسخ به سوال چرا گرایش بانک ها در ایران به جای حوزه تولید در حوزه خدمات معطوف شده است؟ عنوان کرد: برای بانک ها اگرچه صنعت در اولویت است اما آنچه که از اهمیت خاصی برخوردار است برگشت این منابع است که در بخش صنعت و معدن، خدمات و یا بخش های دیگر وقتی تسهیلات می گیرند به موقع برگرداند.

بنیان گذار بانک سامان اضافه کرد: در گذشته شاهد این بودیم که تسهیلاتی که به بخش صنعت و معدن اختصاص داده اند برنگشته و باعث ایجاد مطالبات معوقه بسیار و بروز مشکلات بسیاری شده است.

وی افزود: بخش کشاورزی یکی از بخش هایی است که از ریسک بالایی برخوردار است و سیل اخیر بیشترین خسارت را به این صنعت وارد کرد. اگر مردم در برابر بلایای طبیعی آگاه و اموال خود را بیمه می کردند، بخش کشاورزی هم مانند سایر بخش های دیگر می توانست خسارت کمتری را تجربه کند.

تهدید جدی در بخش کشاورزی

سلماسی خاطرنشان کرد: مشکلات اساسی امروزه در بخش کشاورزی بیشتر از سیستم بانکی است زیرا به بخش کشاورزی هیچ توجهی نمی شود با این وجود که در بخش کشاورزی همیشه خطر وجود داشت اما هیچ خطری بخش صنعت و معدن را تهدید نمی کند.
ارسال نظر