تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷

ماجرای پل گمشده در منطقه آزاد ماکو چیست؟/ همه چیز از یک «اشتباه لفظی» آغاز شد!

روز گذشته در کانال تلگرامی «خبرهای پلدشت» که اخبار مربوط به منطقه آزاد ماکو را پوشش می‌دهد، خبری مبنی بر گم شدن یک پل در این منطقه منتشر شد که سرنوشتش همچون دکل نفتی گم شده در دولت احمدی‌نژاد نامعلوم است؛ اما اصل ماجرا چیست؟

اقتصاد24، المیرا بابایی- روز گذشته کانال‌های خبری در منطقه آزاد ماکو خبری را در خصوص گم شدن یک پل منتشر کردند که در آن اشاره شده بود که پس از گم شدن دکل نفتی این بار در پروژه جاده‌سازی پلدشت - مرگلنر یک پل به مبلغ 20 میلیارد تومان گم شده است.

به دنبال انتشار این خبر، غلامرضا سلیمانی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در سخنرانی خود در دانشگاه آزاد ماکو به گم شدن این پل اشاره کرد و آن را مربوط به مدیریت قبلی عنوان کرد.

سلیمانی در توضیح این مسئله گفت: «در جاده مرگلنر – پلدشت، مشاور تعریف دقیق پروژه را انجام نداده و به پیمانکار واگذار شده که مشکلاتی را پدید آورده و از این قبیل مشکلات در اکثر پروژه های عمرانی منطقه نیز وجود دارد».

البته کانال تلگرامی اخبار پلدشت در این مورد از قول مدیرعامل منطقه آزاد نوشته بود که گویا این اتفاق مربوط به زمان مدیریت سابق منطقه آزاد ماکو است.

 



 

ماجرای اشتباه لفظی چیست؟

در همین ارتباط مدیر فنی و عمرانی منطقه آزاد ماکو در توضیح این مطلب به اقتصاد24 گفت: واژه گم شدن پل به یک اشتباه لفظی برمی گردد و در اصل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در طراحی منطقه دچار اشتباه شده است و زمانی که این اداره اسناد مناقصه را به پیمانکار می دهد، یک پل را در آن درنظر نگرفته است.

این مقام مسئول بیان کرد: خبری که منتشر شد به این معنی نیست که پلی وجود داشته و پولش پرداخت شده اما الان نیست بلکه اشتباه از اداره راه و شهرسازی بوده که در طراحی ها، این پل را در نظر نگرفته اند. همچنین ارزش این پل آنطور که در خبرها آمده بود 20 میلیارد تومان نیست بلکه 20 میلیارد ریال معادل دو میلیارد تومان بوده است.

به گفته او به دلیل دیده نشدن پل محدوده پلدشت - مرگلنر، قرار است مناقصه دیگری اجرا شود و پیمانکار دیگری این پروژه را دست بگیرد و همین مسئله باعث می شود تا اجرای پروژه ها با تاخیر انجام شود. البته مکاتباتی با اداره راه و شهرسازی استان انجام و قرار است تا این سازمان به علت مشکل به وجود آمده نوسازی راه را که قبلا قرار بود بخشی از آن را انجام بدهد به صورت کامل انجام دهد.

اما اسلام شادلو، رییس اداره راه و شهرسازی ماکو در گفت‌وگو با اقتصاد24 مشکل مطرح شده را بی ارتباط با این سازمان عنوان کرد و گفت: مشاور این پروژه در طراحی نقشه ها در سال 94 در اعتبار اولیه مبلغی نزدیک به 7 میلیارد تومان گرفت و از آنجایی که هزینه پل نزدیک به 900 میلیون تومان یا 1 میلیارد تومان می شده این پل 30 متری را در نقشه ها نیاورده است و شاید قصد داشته که در فاز دوم این پل را در نقشه ها اضافه کند اما این دلیل بر این نمی شود که اداره راه و شهرسازی در این مسئله کم‌کاری کرده است.

شادلو ادامه داد: این طرح به زمان مدیرعامل قبلی منطقه آزاد ماکو باز می گردد و از آنجایی که میان مدیرعامل قبلی و مدیرعامل فعلی ظاهرا رابطه خوبی حکمفرما نیست این طرح از دو سال قبل حرف و حدیث های زیادی به جا گذاشته و مگر می شود در طرحی که ناظر، سرناظر، مشاور و افراد دیگری حضور دارند این پل در طرح ها دیده نشود؟
ارسال نظر