اقتصاد۲۴- یکی از موثرترین موضوعات در روحیه و راندمان نیروهای کار، شرایط محیطی است که در آن به فعالیت میپردازند. یک دفتر کار پویا و پرانرژی، نیروهای کار را خلاقتر و با انگیزهتر میکند و دفتر کاری بیش از اندازه ساده با طراحی خسته کننده، انرژی کارمندان را کاهش داده و موجب از بین رفتن بهرهوری و راندمان آنها میشود. این موضوع امروزه به عنوان یک اصل علمی ثابت شده که دفتر کار بهتر موجب کار بهتر و بیشتر کارمندان میشود. برای داشتن بهترین دفتر کار از نظر طراحی باید به نکاتی توجه کرد که در این مطلب به صحبت در مورد آنها میپردازیم.
دفتر کار بهتر چه ارتباطی با کار بهتر دارد؟
تصور کنید به ادارهای وارد میشوید که همه چیز در آن خنثی باشد؛ از رنگ کفپوش و دیوارها گرفته تا وسایل و ابزاری که در آن وجود دارد. فضای سرد و خنثی این اداره، از همان ابتدا شما را آزرده میکند و برای خروج هر چه سریعتر از آن لحظهشماری میکنید. در چنین فضایی خیلی زود خسته خواهید شد و هیچ چیز جذابی برای شما وجود نخواهد داشت. این مشکل برای کارمندان نیز ایجاد میشود و زمانی که فضاسازی محیط کار آنها سرد و خنثی باشد، به مرور زمان خسته شده و انرژی آنها کاهش پیدا میکند.
در مقابل ادارهای را تصور کنید که از همان ورودی با جملات و تابلوهای انگیزشی، انواع گل و گیاه، یک آکواریوم زیبا و رنگهای گرمتر دکوراسیون شده باشد. در چنین فضایی جزئیات زیادی برای رفع خستگی وجود دارد. شما به عنوان ارباب رجوع این امکان را دارید که چند دقیقهای از زیبایی گیاهان استفاده کنید، به تماشای ماهیها بپردازید و تابلوها را مطالعه کنید. این محیط برای رفع خستگی کارمندان هم گزینههای زیادی دارد، در نتیجه نیروهایی که در آن به فعالیت میپردازند، اغلب پرانرژی و خلاق هستند.
7 نکته برای داشتن بهترین دفتر کار
برای داشتن بهترین دفتر کار، توجه به طراحی و دکوراسیون اصولی از اهمیت زیادی برخوردار است. برای این کار تنها باید به چند نکته کلیدی توجه کنید:
1. رنگ مناسب در طراحی دفتر کار
یکی از موضوعات مهم برای طراحی دفتر کار بهتر و داشتن محیطی پرانرژی و فعال، استفاده از رنگ مناسب برای طراحی دفتر کار است. رنگ تاثیر زیادی در روحیه کارمندان یک مجموعه دارد و در انتخاب آن باید دقت زیادی به عمل آورد. بعضی رنگها مانند سفید یا خاکستری شاید در ظاهر بهترین رنگ برای فضای اداری و کاری باشند اما خنثی بودن آنها خیلی زود چشم را خسته میکند. برای جلوگیری از این مشکل باید آن را با انواع رنگهای سرد و گرم مانند سبز، قهوهای، کرمی و... ترکیب کرد.
2. نور کافی
فاکتور بعدی برای داشتن بهترین دفتر کار، تامین نور محیط است. نور باید به اندازهای باشد که چشمها را خسته نکند؛ نه آنقدر زیاد که بینایی را تحت تاثیر قرار دهد و نه آنقدر کم که فضا تاریک باشد. برای تامین نور دفتر کار به بهترین شکل، خرید پارتیشن شیشه ای راهکاری مناسب است. این پارتیشن جایگزین دیوارهای گچی میشود و به دلیل عبور نور، فضایی با نور یکنواخت ایجاد میکند. علاوه بر این، فضایی خصوصی برای کارمندان ایجاد میکنند تا به دور از سر و صدا به کار خود مشغول باشند.
3. انتخاب میز و صندلی مناسب
در طراحی حرفهای دکوراسیون محل کار، انتخاب میز و صندلی مناسب اهمیت زیادی دارد. میز و صندلی جزو جدانشدنی دفتر کار است و چه به دنبال طراحی یک دفتر شخصی و چه به دنبال طراحی دفتری برای تمام نیروهای کار خود باشید، این محصول جزو چیزهایی است که باید خریداری کنید. انتخاب میز و صندلی را باید با در نظر گرفتن چند فاکتور مهم انجام دهید:
- راحتی میز و صندلی
- رنگبندی آن
- جنس پارچه
- ابعاد و اندازه
- و...
برای داشتن دفتر کار بهتر، هم میز و صندلی ارباب رجوع و هم میز و صندلی کارمندان حائز اهمیت است. در خرید هر دو مدل باید به راحتی و کیفیت چوب و پارچه توجه کنید.
4. اختصاص دادن فضایی برای استراحت
یکی دیگر از نکاتی که به طراحی هر چه بهتر دفتر کار کمک میکند، اختصاص دادن فضایی برای استراحت کارمندان است. با توجه به اینکه بیشتر کارمندان بخش زیادی از ساعات اولیه روز را در محیط کار خود سپری میکنند، داشتن فضایی که نیمه روز در آن به استراحت پرداخته و برای انجام ادامه کارها انرژی کسب کنند، اهمیت زیادی دارد. در فضایی که برای استراحت کارمندان اختصاص میدهید، باید بخشی برای قرار دادن نوشیدنی و محصولات خوراکی، بخشی برای نشستن و استراحت و بخشی برای کارهایی مثل مطالعه در نظر گرفته شود.
5. رعایت اصول چیدمان
یکی دیگر از نکاتی که به داشتن بهترین دفتر کار کمک میکند، رعایت اصول در چیدمان فضا است. یکی از نکاتی که در چیدمان محیط اداری باید به آن توجه کرد، جای دادن درست وسایل و مبلمان است. جایگذاری وسایل و ابزارهای کاری باید به گونهای باشد که فضای کافی برای رفت و آمد کارمندان و ارباب رجوع در دفتر وجود داشته باشد. برای مثال میز، صندلی و مبلمانی که به انتظار ارباب رجوع اختصاص داده میشود، باید در دسترس و قابل مشاهده باشد. از طرفی باید جایی باشد که نشستن روی آن مزاحمتی برای کارمندان ایجاد نکند.
6. استفاده از المانهای مناسب
از دیگر نکاتی که برای طراحی فضاهای کاری به خصوص به منظور داشتن دفتر کار بهتر باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از المانهای مناسب است. کمی قبل در مورد جزئیاتی که میتوان در طراحی دفتر کار مورد استفاده قرار داد، صحبت کردیم. همانطور که گفتیم در یک دفتر کار پویا و پرانرژی از همان ورودی میتوانید تزئیناتی مانند گل و گیاه، آکواریوم، تابلوها و... را مشاهده کنید. این تزئینات نه تنها برای ارباب رجوع جذابیت دارد، بلکه برای کارمندان و روحیه آنها نیز حائز اهمیت است.
یکی از المانهای مناسبی که با استفاده از آن میتوانید یک دفتر کار پرانرژی و خلاق داشته باشید، گل و گیاه است. رنگ سبز گل و گیاه، محیط را از یکنواختی خارج میکند. از طرف دیگر سرسبزی آنها هوا را تصفیه، اکسیژن محیط را بیشتر کرده و به تنفس هرچه بهتر کمک میکند. تابلوها از دیگر المانهایی هستند که با استفاده از آنها هم ارباب رجوع سرگرم خواهد شد و هم با ایجاد تنوع در کنار ایجاد جلوه بصری بهتر، محیط زیباتری برای شما ایجاد میکنند.
7. طراحی فضاهای اختصاصی
دیگر نکتهای که به داشتن بهترین دفتر کار کمک میکند، اختصاص دادن فضایی برای کار خصوصی کارمندان به آنها است. همه نیروهای فعال در یک اداره نیاز به جایی دارند که در آن به انجام کارهای خود پرداخته و سر و صدای محیط، رفت و آمد کارمندان و... تمرکز آنها را بهم نزند. به منظور اختصاص دادن این فضا به هر کارمند، اگر علاقهای به استفاده از دیوارهای گچی ندارید، پارتیشنهای شیشهای فریم لس انتخابی مناسب هستند. این مدل پارتیشنها علاوه بر ایجاد فضای اختصاصی برای کارمندان، امکان نظارت بر فعالیتهای آنها را برای مدیریت فراهم میکند.
سخن پایانی
دفتر کار بهتر مساوی است با نتایج خوبی که میتوان از عملکرد کارمندان دریافت کرد. یک دفتر کار خوب ویژگیهایی دارد که در این مطلب به برخی از آنها اشاره کردیم. در این مطلب گفته شد که رعایت چه تکنیکهایی میتواند به طراحی بهترین دفتر کار کمک میکند و کارمندان شما را از محیطی که در آن به فعالیت و کسب درآمد میپردازند، راضی نگه دارد.