اقتصاد24 - مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما، تازهترین نظرسنجی خود در خصوص برنامههای تلویزیونی ماه مبارک رمضان را اعلام کرد.
در این نظرسنجی آمده است: ۸۴ درصد مردم در سراسر کشور بیننده برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران اعم از سریال ها، فیلمهای سینمایی، مسابقه، مستند، سخنرانی، گفتگو، ورزش و اخبار بوده و حدود ۶۹ درصد هم حداقل پای یکی از برنامههای ویژه ماه مبارک رمضان و سریالهای این ماه نشسته اند.
براساس این نظرسنجی حدود ۴۰ درصد از مردم برنامههای جمع خوانی قرآن کریم را از شبکههای مختلف سیما تماشا کرده اند که در میان شبکههای مختلف شبکه سه بیشترین بیننده جمع خوانی قرآن کریم را داشته است.
۳۲ درصد از مردم نیز پای سخنرانیهای مذهبی تلویزیون در ایام ماه مبارک رمضان نشسته و حدود ۴۲ درصد هم شبهای قدر با تلویزیون قرآن به سر گرفته اند.
میزان علاقه مندان به جمع خوانی قرآن با تلویزیون و سخنرانیهای مذهبی در مقایسه با رمضان سال گذشته حدود هشت درصد افزایش یافته است.
اما مردم در میان سریالهای رمضانی سریال «برادرجان» شبکه سه را بیش از دو سریال دیگر پسندیده و ۵۱/۴ درصد بیننده این سریال بودهاند.
«دلدار» شبکه دو با ۳۸/۸ درصد، «از یادها رفته» شبکه یک با ۳۳/۵ درصد و پایتخت ۵ که به صورت تکراری از شبکه یک سیما پخش میشد، هم با ۳۱/۶ درصد در رتبههای بعدی پربینندهترین سریالهای رمضانی قرار گرفتهاند.
میزان مخاطب سریالهای رمضانی جدید امسال در مقایسه با سریال جدید سال گذشته حدود ده درصد افزایش یافته است.
درمیان ویژه برنامههای افطار شبکههای مختلف سیما، «دعوت» از شبکه یک، «هزارداستان» از شبکه نسیم، «هزارراه نرفته» از شبکه دو، «اختیاریه» از شبکه پنج، «ماه بهشت» از شبکه قرآن و معارف سیما، «یک شهر ضیافت» از شبکه شما، «ماه نشان» از شبکه افق و «معنای زندگی» از شبکه چهار در رتبههای اول تا هشتم پربینندهترین برنامههای افطار قرار گرفته اند.
«ماه خدا» از شبکه یک، «ماه من» از شبکه سه، «خلوت انس» از شبکه قرآن و معارف، «خوان نیاز» از شبکه دو، «نسیم رحمت» از شبکه شما، «خلوتگه عارفان» از شبکه پنج، «ایوان خدا» از شبکه افق و «سحوری» از شبکه چهار سیما نیز ویژه برنامههای سحری بودند که به ترتیب بیشترین مخاطب را جذب کردند.
درمیان دیگر برنامههای گفتگو محور سیما در ماه مبارک رمضان نیز «درسهایی از قرآن» حجتالاسلام و المسلمین قرائتی که یکی از قدیمیترین برنامههای این شبکه است در جایگاه نخست از منظر میزان مخاطب قرار گرفت.
بعد از درسهایی از قرآن هم، جشن رمضان از شبکه پنج، شبهای شیدایی از شبکه دو، نسیماه از شبکه نسیم، این شبها از شبکه یک، یاد خدا از شبکه قرآن ومعارف و ضیافت از شبکه چهار سیما بیشترین مخاطب را پای برنامههای خود نشانده اند.