تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲

افزایش تورم با چاپ اسکناس‌های جدید

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: چاپ اسکناس جدید و خلق پول، حجم نقدینگی را افزایش می‌دهد و معلوم است که یکی از دلایل ایجاد تورم همین حجم نقدینگی بالا به شمار می‌رود.

اقتصاد۲۴- بهرامی ارض اقدسعضو هیات نمایندگان اتاق تهران ، در خصوص تبعات چاپ اسکناس‌های جدید ۱۰۰ هزارتومانی با امضای محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی گفت: چاپ اسکناس جدید و خلق پول، حجم نقدینگی را افزایش می‌دهد و معلوم است که یکی از دلایل ایجاد تورم همین حجم نقدینگی بالا به شمار می‌رود.

وی افزود: طبیعی است وقتی که پول پرقدرت با ضریب فزاینده وارد بازار می‌شود، آن هم در این ایام که مابه‌ازای آن رشد اقتصادی نداریم و تولید ناخالص داخلی‌مان منفی است، اثری جز افزایش تورم ندارد.

بهرامی ارض اقدس در خصوص ادعای بانک مرکزی مبنی بر کنترل نقدینگی نیز گفت: سپرده بانک‌های عامل را نزد بانک مرکزی به شدت افزایش داده‌اند، با این شیوه قدرت مانور بانک‌ها برای اعطای تسهیلات و تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی را به حداقل ممکن رسانده‌اند. با این روش ظاهرا حجم نقدینگی در گردش پایین آمده، اما اثرات این کاهش حجم نقدینگی، افت قدرت وام‌دهی و تسهیلات‌دهی بانک‌ها و کمبود نقدینگی برای واحد‌های تولیدی و نهایتا کاهش تولید است که عملا کاهش تولید به افزایش تورم منجر می‌شود و اثر این کاهندگی حجم نقدینگی به گونه‌ای دیگر خنثی می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد راهکار‌های کاهش تورم نیز گفت: اولین اقدامی که دولت باید انجام دهد، کنترل کسری بودجه است. مادامی که دولت با تصویب ناترازی بودجه و با رقم‌های ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری مواجه است، خودش در حال شکل دادن به تورم است. 


بیشتر بخوانید:پول چگونه و با چه هدفی به وجود آمد؟


ارض اقدس ادامه داد: عامل دیگر کاهش حجم نقدینگی، بحث تک نرخی شدن ارز و پایین نگه داشتن واقعی قیمت ارز از افزایش قدرت برابری نرخ ریال با ارز‌های جهان‌روا مانند دلار و یورو است که می‌تواند در کاهش تورم اثرگذار باشد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: به نظرمی‌رسد اعمال این سیاست‌ها متاسفانه از توان دولت خارج است.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر