مینا علیزاده، اقتصاد۲۴- امیر حسن کاکایی کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصاد 24 درخصوص قیمت خودرو در بازار که مدتی است نوسان دارد و در چند روز گذشته با کاهش قیمت مواجه بوده است گفت: حدودا یک ماه گذشته بدون اتفاق خاصی در صنعت خودرو قیمتها یکباره و به طور هیجانی بالا رفت که منشا آن مشخص نشد، به خصوص در مورد خودروهای خارجی که قیمت خودرو با قیمت دلار همخوانی نداشت، البته عدهای این صعود قیمت را ناشی از فعالیت سایتها دانستند که این سایتها نیز توسط افرادی اداره می شود که با فکری خاص این جو را بهوجود آوردند.
وی افزود: این موضوع در مورد خودروهای داخلی هم صدق می کند که در مورد قیمت آنها به خصوص خودروهایی که برند ایرانی_خارجی داشت با چیزی حدود 40 درصد افزایش قیمت رو به رو شدیم.
کاکایی با بیان اینکه در چند هفته اخیر با آرام گرفتن قیمت دلار بازار آرام گرفته است اظهار کرد: گویا با روندی که شاخص های کلان اقتصادی پیش گرفته بازار سرمایه در وضعیتی قرار گرفته است که به بازار اقتصادی کشور اعتماد کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: در ادامه این روند قیمت خودروهایی که بدون دلیل افزایش قیمت داشته کاهش پیدا کرد و خودروهای تولید داخل با توجه به فشارهای دولت و تلاش و همت خودروسازان به بازار عرضه شد و اینچنین با تعادل عرضه و تقاضا قیمتها پایین آمد.
کاکایی ادامه داد: به طور مثال پراید مدل 131 از قیمت 54 میلیون تومان به 50 میلیون رسید، اما به دلیل مشکل تولید آنطور که باید به بازار عرضه نشد البته دو مدل دیگر از این خودرو با توجه به عرضه خوب به بازار به 43 میلیون تومان هم رسید.
وی با تاکید بر اینکه قیمت خودروهای داخلی از جمله پراید به دلیل وارداتی بودن از نوسانات دلار متاثر است گفت: با این استدلال که هزینه مواد اولیه خودرو پراید بر مبنای قیمت دلار محاسبه میشود و با نظر به قیمت کنونی دلار نباید انتظار داشت که قیمت پراید معمولی از 40 میلیون تومان در این شرایط پایینتر برود، قیمت خودروهایی مانند ساندرو 2008 هم چیزی بینابین است و همانطور که به سرعت افزایش یافت همانطور هم روند نزولی پیدا کرد.
این کارشناس خودرو با بیان اینکه سه دسته خودرو در کشور وجود دارد گفت: در کشور خودروها به سه دسته تقسیم می شوند، خودروهای کاملا وارداتی، خودروهای تولید داخل و خودروهایی که تولید داخلاند، اما برای تولید به خارج از کشور وابسته هستند که البته تولید آنها در حال حاضر متوقف شده است.
تغییرات قیمت خودرو توسط سرمایهداران شروع شده است
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه پارامترهای روشن کلان اقتصادی در کشور وجود ندارد تصریح کرد: با توجه به مشخص نبودن رفتارهای کلان اقتصادی در حال حاضر نه میتوان پیشنهاد خرید خودرو را داد نه میشود تشویق به فروش کرد، این شرایط صرفا برای کسانی مطلوب است که نیاز به خرید خودرو دارند نه سرمایهداران البته ناگفته نماند که این حرکتی که طی چند هفته اخیر صورت گرفته حرکتی است که سرمایهداران بزرگ شروع کردهاند و با قصد هیجانزده کردن مردم میخواهند سرمایهای را که جمع کردهاند را به فروش برسانند.
کاکایی افزود : در عرض دو هفته آینده به خصوص در اوایل تابستان قاعدتا قیمتها به کف خواهد رسید، در این شرایط توصیه میشود کسانی که نیاز به خرید خودرو دارند اقدام کنند زیرا اگر قیمتها پایین رود همه به نوعی ثروتمند خواهند شد و اگر بالا رود بیارزش شدن پول به ضرر تمامی مردم است.
وی گفت: مردم می توانند بر مبنای سال 96 محاسبات دلاری قیمتها را با ضرب و تقسیم ارزش دلار به دست آورند و به راحتی قیمت خودرو را به صورت منطقی به دست بیاورند که طبیعتا از این پایین تر هم نخواهد رفت.
حباب قیمت خودرو به 10 درصد رسیده است
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه قیمت ها در ماه گذشته روند افزایشی و 30 درصد حباب داشته است افزود : خوشبختانه این حباب به 10 درصد رسیده است و به مرور به کف می رسد، دولت باید به جای اینکه به فکر ساماندهی بازار باشد برنامهای جهت تمرکز افزایش تولید بچیند، در جایی که خودرو به بازار تزریق شود حباب قیمتها خالی میشود و جایی که عرضه کم است هر فروشنده با روندی که میپسندد قیمتها را دستکاری میکند اما اگر مسئولان و خودروسازان همت کنند تا تیراژ خودرو بالا رود میتوان امید بست که در سه ماه آینده قیمت خودروهای پر تیراژ کشور کاهش پیدا کند.
وی در پایان با اعلام این موضوع که در آینده قیمت خودروهای خارجی سقوط پیدا خواهد کرد گفت: بعضی از افراد روی واردات خودرو دست دوم تمرکز کرده اند که خود خطای بزرگی است. اگر این واردات آزاد شود قیمتها به طور موقت کاهش پیدا خواهد کرد، اما به فاصله حدود سه ماه به دلیل تقاضای بالای ارز، قیمت دلار بالا خواهد رفت.