تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲

کدام جفت ارز اسپرد کمتری دارد؟ راهنمای معامله و انتخاب

برای پاسخ به سوال کدام جفت ارز اسپرد کمتری دارد؛ ابتدا باید با مفهوم اسپرد آشنا شوید. اسپرد به معنی تفاوت بین قیمت درخواست‌های فروش (Bid) و قیمت پیشنهاد‌های خرید (Ask) گفته می‌شود و معمولاً به‌صورت پیپ قیمت‌گذاری می‌گردد.

اقتصاد۲۴-برای پاسخ به سوال کدام جفت ارز اسپرد کمتری دارد؛ ابتدا باید با مفهوم اسپرد آشنا شوید. اسپرد به معنی تفاوت بین قیمت درخواست‌های فروش (Bid) و قیمت پیشنهادهای خرید (Ask) گفته می‌شود و معمولاً به‌صورت پیپ قیمت‌گذاری می‌گردد. این تفاوت در حقیقت هزینه‌ای است که معامله‌گرها به بازارسازها (Market Maker) پرداخت می‌کنند تا در صورت نوسان قیمت و تحمیل زیان به بازارساز، او از محل این هزینه‌های خرد که از همه معامله‌گران گرفته، بتواند زیان مربوط به ترید را تحمل و تعهدات خود را اجرایی کند. مثال زیر می‌تواند آگاهی شما را در مورد اسپرد معاملات فارکس بالا ببرد. فرض کنید بهترین قیمت پیشنهادی برای فروش جفت ارزی 1.2000 و بهترین قیمت پیشنهادی برای خرید 1.2003 است. اسپرد در این مورد 0.0003 یا 3 پیپ است. بنابراین زمانی‌ که معامله‌گری اقدام به باز کردن پوزیشن خرید می‌کند؛ با قیمت 1.2003 وارد معامله می‌شود. در صورتی‌که پوزیشن فروشنده‌ی همین معامله با قیمت 1.2000 بسته می‌شود. از این رو، انتخاب یک جفت ارز با کمترین اسپرد؛ می‌تواند هزینه‌های معاملاتی شما را به طور کلی کاهش دهد و سهم سود شما از معامله‌تان بیشتر باشد. در ادامه این مقاله همه چیز را در مورد جفت ارزهای با اسپرد کم و شیوه تشخیص این گونه از نمادهای معاملاتی، مطرح خواهیم کرد.

معرفی 2 جفت ارز با کمترین اسپرد در بازار فارکس

اسپرد در فارکس یکی از هزینه‌های پنهانی است که باید با شناخت آن بتوانید میزان آن را مدیریت کنید. ترید جفت‌ارز با اسپرد کم، هزینه‌های پنهان کمتری را به تریدرها تحمیل می‌کند. در ادامه چند جفت ارز با کمترین اسپرد را به شما معرفی خواهیم کرد.

جفت ارز EUR/USD

نماد معاملاتی یورو به دلار آمریکا (EUR/USD) یکی از پرمعامله ترین جفت ارزهای دنیای معاملات آنلاین جهانی است و در دنیای ترید فارکس از محبوبیت بالایی برخوردار است. به دلیل وجود نقدینگی بالا در معاملات این جفت ارز، EUR/USD یک جفت ارز با کمترین اسپرد محسوب می‌شود. نماد معاملاتی یورو به دلار، به عنوان نماینده آمریکا و اروپا در بازار همیشه حجم معاملات بسیار زیادی را در بر می‌گیرد؛ به گونه‌ای که در طول سالیان زیاد، یورو دلار (EUR/USD) همیشه یکی از مهم‌ترین جفت‌ ارزهای بازار جهانی بوده است. اهمیت و حجم بالای معاملات جفت ارز یورو به دلار موجب شده تا به طور معمول این جفت ارز با اسپرد کمی معامله شود. حتی اگر بگوییم که کمترین اسپرد بازار متعلق به EUR/USD است، حرف گزافی نزده‌ایم. این موضوع زمانی جذاب می‌شود که بدانید در زمان نقدینگی بالا، اسپرد EUR/USD می‌تواند تا 0.1 پیپ کاهش یابد.

جفت ارز USD/JPY

نرخ تبادل دلار با ین ژاپنی جفت ارزی است که با نماد USD/JPY شناخته می‌شود. این جفت ارز یکی از مهم‌ترین جفت ارزهای بازار است و می‌توان گفت که بعد از جفت ارز EUR/USD یکی از پرمعامله‌ترین جفت ارزها محسوب می‌شود. حجم بالای معامله در این جفت و حفظ تعادل در عرضه و تقاضای آن، باعث شده نوسانات هیجانی و خارج از پیش‌بینی کمتری به این جفت ارز وارد شود و بازارسازها (Market Maker) در تسهیل معاملات با ریسک کمتری روبه‌رو باشند. به همین دلایل است که میزان پیپ نوسان این نماد معاملاتی در بازه‌های زمانی کوتاه، معمولا پایین است و در نتیجه اسپرد بسیار کمی برای آن در نظر گرفته می‌شود. در زمان افزایش حجم معاملات، اسپرد USD/JPY می‌تواند تا 0.2 پیپ کاهش یابد.

طبق گزارش‌هایی که میانگین اسپرد معاملات را در طول یک سال بررسی می‌کنند، میانگین اسپرد جفت ارز EUR/USD در سال 2019 حدود 0.2 پیپ بود، درحالی‌که میانگین اسپرد برای USD/JPY حدود 0.3 پیپ بود. این در حالی‌ست که بسته به جفت ارز و شرایط بازار، اسپرد می‌تواند از 0 پیپ تا 10 پیپ یا بیشتر متغیر باشد.

بعد از USD/JPY و EUR/USD، کدام جفت ارز اسپرد کمتری دارد؟

در بازار فارکس (Forex)، میزان اسپرد جفت‌ ارزهای مختلف با توجه به شرایط بازار، ساعت انجام معامله و حجم عرضه و تقاضا متغیر است. اما به طور کلی می‌توان گفت جفت ارزهایی که بیشتر ترید می‌شوند معمولا اسپرد کمتری هم دارند.

کمترین میزان اسپرد در فارکس متعلق به EUR/USD و USD/JPY است اما علاوه بر این دو، جفت ارزهای دیگری هم هستند که به عنوان اصلی‌ترین جفت ارزها شناخته می‌شوند و معمولا اسپردهای کمی دارند. به عنوان مثال جفت ارزهای زیر را می‌توان نام برد:

  1. پوند بریتانیا به دلار آمریکا (GBP/USD)
  2. دلار استرالیا به دلار آمریکا (AUD/USD)
  3. دلار آمریکا به دلار کانادا (USD/CAD)
  4. دلار آمریکا به فرانک سوییس (USD/CHF)

از بین این جفت ارزها پوند بریتانیا به دلار آمریکا (GBP/USD) و دلار استرالیا به دلار آمریکا (AUD/USD) معمولاً اسپردهای کمتری نسبت به دلار کانادا به دلار آمریکا (USD/CAD) و دلار آمریکا به فرانک سوئیس (USD/CHF) دارند..

نحوه تشخیص یک جفت ارز با اسپرد کم چگونه است؟

تشخیص و پیدا کردن جفت ارزهای با اسپرد کم در بازار فارکس، نیازمند آن است که ارزیابی کلی مفید و دقیقی از بازار فارکس و اسپردهای آن داشته باشید. در ادامه چند نکته کلیدی را که به شما در تحلیل و تشخیص جفت ارزهای با اسپرد کم کمک می کند؛ بیان خواهیم کرد.

  • ثبات قیمتی و نوسان کمتر در هر جفت ارز می‌تواند نویدی از اسپرد کم داشته باشد. زیرا همانطور که در بخش‌های قبلی این مقاله توضیح دادیم، اسپرد هزینه ای است که بازارساز از معامله‌گران و فعالان ترید فارکس می‌گیرد تا بتواند زیان‌های احتمالی خود را در هنگام نوسانات غیر قابل پیش‌بینی، جبران کند. وقتی که یک جفت ارز شدت نوسان منطقی داشته باشد؛ احتمال نوسانات غیر قابل پیش‌بینی و زیان بازارسازها را پایین می‌آورد و به همین دلیل اگر با جفت ارزی مواجه شدید که نوسان معقولی دارد، به احتمال زیاد می‌توانید روی اسپرد پایین آن هم حساب کنید.
  • یکی دیگر از نشانه‌ها برای تشخیص یک جفت ارز با اسپرد کم این است که حجم معاملات آن بالا باشد. میزان نقدینگی را در عمق بازار بررسی کنید و با توجه به حجم معاملات، به شکار جفت ارزهایی با کمترین اسپرد بروید.
  • میزان اسپرد می‌تواند به شرایط بازار و بروکر شما بستگی داشته باشد. انتخاب بروکری که اسپرد رقابتی ارائه کند؛ میان‌بری به شرایط ایده‌آل معاملاتی‌ست. برای شرکت در معاملات جفت ارزهای با کمترین اسپرد‌ یا هرگونه نماد معاملاتی دیگر در فارکس، می‌توانید کارتان را با بروکر دلتااف‌ایکس آغاز کنید.

نحوه معامله روی جفت ارز با اسپرد کم

نحوه‌ی معامله به روی جفت ارز با کمترین اسپرد شامل چند مرحله است. اولین مرحله انتخاب یک بروکر با اسپرد رقابتی‌ست. یک بروکر قدرتمند و با تجربه، هزینه اسپرد کمتری را به شما ارائه می‌دهد و هزینه‌ی کمتری به معاملات شما تحمیل می‌کند. پیشنهاد ما به شما بروکر معتبر و قابل اعتماد دلتااف‌ایکس است. دلتااف‌ایکس می‌تواند برای کاهش هزینه‌های معاملاتی، انتخاب بسیار مناسبی باشد. مرحله دوم انتخاب حساب و شارژ کردن آن است. اگر حجم بالایی در معاملات ترید فارکس دارید؛ حساب فیکس‌اسپرد (اسپرد ثابت) را انتخاب کنید. در غیر این صورت حساب‌هایی با اسپرد شناور مناسب شماست. برای شارژ حساب در بروکر دلتااف‌ایکس، روش‌های متنوع ریالی و غیر‌ریالی در نظر گرفته شده است. مرحله‌ سوم انتخاب یک جفت ارز با اسپرد کم است. در بخش‌های قبلی مقاله، درباره این‌که کدام جفت ارز اسپرد کمتری دارد؛ به تفصیل صحبت کردیم. مرحله چهارم بررسی اخبار، داده‌های اقتصادی، شرایط اقتصادی کشورهای دو طرف جفت ارز و سایر داده‌های پیرامون نماد مورد انتخاب شماست. مرحله‌ی پنجم ورود به معامله با استراتژی شخصی شماست.

پس از انجام این 5 مرحله، در صورت درست بودن تحلیلتان می‌توانید سود خود را برداشت کرده و پوزیشن بعدی خود آماده شوید. به یاد داشته باشید که شدت نوسان‌ها، حجم معاملات، شرایط بازار و بروکر عوامل کلیدی برای تعیین یک جفت ارز با اسپرد کم هستند.

ارسال نظر