اقتصاد۲۴- محمد آیتی: صنعت توریسم به عنوان یک صنعت بزرگ اقتصادی و ارزآور در دنیا مطرح است و در این بین کشورهای زیادی توانستند با خلق جاذبههای بیشتر، سهم عمدهای را از این بازار داشته باشند. برخی کشورها که در اقتصاد حرفی برای گفتن ندارند، توانستند با گسترش صنعت توریسم، وضع اقتصادی کشورشان را متحول کنند که در این بین میتوان به کشورهایی مثل ترکیه و امارات اشاره کرد. چند هفته پیش، سازمان گردشگری اعلام کرد که ایران سالانه میزبان پنج میلیون گردشگر خارجی بوده است، موضوعی که مذاق مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس خوش نیامد و او نسبت به آن واکنش نشان داد و این آمار را کذب دانست. فارغ از اینکه این آمار چقدر واقعی باشد آن چیزی که مسلم به نظر میرسد، ضعف کشور در جذب توریست است.
بیشتر توریستها، اتباع کشورهای همسایه هستند
طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص به اقتصاد۲۴، گفت: بیشتر توریستهایی که پا به ایران میگذارند متعلق به قاره آسیا و به خصوص کشورهای همسایه ما هستند. آمارهای سال 95 و 96 حکایت از این دارد که گردشگران حاضر در ایران بیشتر از کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، کویت، هندوستان، چین و آلمان هستند. در سال 95 حدود چهار میلیون و سیصد هزار نفر گردشگر، ایران را برای سفر انتخاب کردند که این رقم در سال 96، رشدی 300 هزار نفری داشت.
وی افزود: این گردشگران ضمن ارزآوری برای کشور باعث شدند مشاغلی که مرتبط با حوزه گردشگری است، رونق پیدا کنند و از اینرو با فروش قابل ملاحظهای از کالاهای ایرانی روبرو شویم. برای رونق حوزه گردشگری تلاشهای زیادی در برنامه ششم توسعه شد و سه ماده هم در این رابطه به تصویب رسید که طی این مواد، امتیازات وسیعی به حوزه گردشگری اختصاص یافت. یک بحث این بود که فضاسازی در حوزه قانونی داشته باشیم که این اتفاق افتاد، یعنی هم معافیتهای مالیاتی و هم تخفیفات مالیاتی در نظر گرفته شد. بطور مثال اجازه ساخت و ساز با وامهای کمبهره به خانههایی که در بافت فرسوده برای حضور گردشگران وجود دارد، داده شد. در برنامه ششم توسعه نیز هدفگذاری شد که این حوزه بتواند بخش بزرگی از بودجه غیرنفتی ما را تشکیل دهد.
همچنان یک نگاه امنیتی برای گردشگران خارجی وجود دارد
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: با وجود این فضاسازیها و امتیازاتی که در نظر گرفته شد اما صنعت گردشگری در کشور آنطور که باید و شاید به نتیجه نرسید. مهمترین دلیل کمرونقی صنعت گردشگری در ایران این است که همچنان یک نگاه امنیتی در این حوزه برای خارجیها وجود دارد و بسیاری از آنها تصور میکنند که نمیتوانند در کمال آرامش و امنیت به ایران بیایند و از فضاهای مختلف تاریخی و فرهنگی استفاده کنند. بیشتر خارجیهایی که ایران را برای گردش انتخاب میکنند افرادی هستند که جزو طبقه متوسط جامعه خود به حساب میآیند و به نوعی توریست لاکچری محسوب نمیشوند و همین موضوع باعث شده آن ارزآوری که مدنظر ما است، اتفاق نیافتد. از طرفی شرایط حضور خارجیها در ایران راحت نیست و به نظر میرسد مسئولان باید کمی قوانین را در این خصوص تغییر دهند تا شاهد حضور توریستهای خارجی بیشتری در کشور باشیم.
سیاوشی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من تا زمانی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل نشود بسیاری از مشکلات موجود در این حوزهها حل نخواهد شد که امیدوارم همکارانم در مجلس به این موضوع توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند. یکی از مشکلات اساسی ما در حوزه گردشگری این است که سازمان گردشگری، متولی اصلی این بخش نیست و نهادهای دیگری هم در این امر دخیل هستند که امیدواریم در آینده شاهد تعامل و همکاری بهتر و بیشتری بین سازمان و نهادهای فعال در حوزه گردشگری باشیم.