تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

جوابیه سازمان برنامه و بودجه درباره تأخیر در پرداخت یارانه بهمن ماه

مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در جوابیه‌ای به اقتصاد ۲۴ اعلام کرد راهبرد پرداخت یارانه‌ها در طول زمان به گروه‌های مختلف هدف، به منظور جلوگیری از بروز کسری و ایجاد بدهی اتخاذ شده است.

اقتصاد ۲۴- متن کامل جوابیه به این شرح است:

«باسمه‌تعالی

جناب آقای حیدری
مدیر مسئول محترم سایت تحلیلی خبری اقتصاد ۲۴

با سلام و احترام؛

گزارشی با عنوان «ماجرای تأخیر در پرداخت یارانه بهمن ماه» در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹ در آن سایت خبری منتشر شده است. خواهشمند است دستور فرمایید بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات و به‌منظور رفع ابهام و روشن‌شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل در اسرع‌وقت در آن سایت منتشر شود. 

اتخاذ راهبرد پرداخت یارانه‌ها در طول زمان به گروه‌های مختلف هدف برای جلوگیری از بروز کسری و ایجاد بدهی

ضمن قدردانی از طرح دیدگاه‌های آن سایت خبری، به آگاهی می‌رساند: به منظور انتظام‌بخشی در پرداخت یارانه و مستمری‌های موضوع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، پیشنهاد تغییر در زمان و نحوه پرداخت آنها، ارائه و اجرا شد.

با توجه به اینکه چهار موضوع پرداختی متفاوت شامل مستمری کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های یک تا سه، یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوار‌های مشمول و یارانه دارو و هزینه حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی سوخت، تا پیش از این به صورت متمرکز پرداخت می‌شد و این موضوع نظام اجرایی مربوطه را با چالش روبه رو ساخته بود، با هدف ساماندهی نظام پرداخت و جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از عدم هماهنگی و شفافیت اطلاعات، تصمیم بر آن شد که چهار زمان متفاوت برای پرداخت یارانه به گروه‌های هدف در نظر گرفته شود و از این پس، پرداخت هر کدام مطابق زمان‌بندی مشخص صورت پذیرد.

شایان ذکر است از آنجایی که تأمین اعتبار لازم برای پرداخت یارانه‌ها از محل‌های تعیین شده در قوانین بودجه سالانه امکان‌پذیر است و ایجاد خلل در هریک از مراحل تأمین اعتبار در این زنجیره، موجب عدم تحقق منابع پیش‌بینی شده می‌شود و با عنایت به اینکه وصول منابع این بخش به‌صورت مستمر و طی هر ماه صورت می‌پذیرد، از این‌رو در صورت تاخیر در پرداخت‌ها یا عدم وصول برخی از منابع، ممکن است در بازه‌های زمانی پرداخت یارانه‌ها با کسری مواجه شود.

در سال‌های گذشته این کسری‌ها با ایجاد بدهی‌های کوتاه‌مدت جبران شده است. لیکن با توجه به راهبرد دولت در عدم ایجاد بدهی به‌ویژه از بانک مرکزی، راهبرد پرداخت یارانه‌ها در طول زمان به گروه‌های هدف مختلف می‌تواند از بروز کسری و ایجاد بدهی جلوگیری کند.

 مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل 
 سازمان برنامه و بودجه کشور»

ارسال نظر