اقتصاد24 - در آخرین روز از پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، که در هتل کوثر اصفهان برگزار شد، توافقنامه همکاری اقتصادی _ تجاری ایران و روسیه میان سازمان منطقه آزاد انزلی و چابهار با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان در حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو کشورمان و الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه، امضاء شد.
براین اساس تفاهم نامه مزبور به مدت سه سال، در جهت گسترش مبادلات اقتصادی، تجاری، صنعتی، ترانزیتی و توسعه خدمات بندری و حمل و نقل کالا با تکیه بر ظرفیت های موجود این مناطق به عنوان مبادی ورودی و خروجی کریدور شمال جنوب (نوستراک) در دو کشور و در راستای افزایش همکاری های دو کشور در قالب چهار ماده و هفت بند منعقد شد.
تشکیل شورای مشترک بازرگانی در آینده ای نزدیک جهت ایفای نقش هر چه بیشتر در توسعه و تقویت همکاریهای تجاری، افزایش حجم حمل کانتینرها از کریدور بین المللی حمل و نقل شمال ـ جنوب، برگزاری جلسات کاری مشترک در راستای بهره برداری حداکثری از منافع کریدور شمال جنوب، همکاری جهت ارائه تسهیلات و مزیت های جدید برای فعالین اقتصادی و تجاری سه طرف، برگزاری نمایشگاه های متقابل بین المللی با حضور شرکتهای تابعه آنها و برگزاری سمینارها و کمیسیونهای اقتصادی و تجاری و در نهایت آموزش و تبادل اطلاعات تجاری بازرگانان سه طرف از مهمترین بندهای توافق نامه سه جانبه مزبور می باشد.
اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی جهت فعال سازی کریدور شمال جنوب و توسعه همکاریها دو جانبه در تمایل طرف روس برای همکاری چندجانبه براساس ظرفیت های جدید کریدور نوستراک در ترانزیت بین المللی کالا، حائز اهمیت ارزیابی می شود، موضوعی که می توان در راهبرد اصلی سازمان منطقه آزاد انزلی طی پنج سال گذشته در راستای تبدیل شدن به مرکز مبادله کالاهای استراتژیک کشورهای حاشیه دریای خزر و افزایش صادرات کشورمان به بازار بزرگ روسیه مشاهده کرد.
این راهبرد از طریق انعقاد دو تفاهم نامه با منطقه آزاد لوتوس، برگزاری جلسات کاری و بازدید مشترک از توانمندیها و ظرفیت های همکاری دو و چندجانبه، میزبانی از اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای منطقه و نمایشگاه های تخصصی دو کشور در کنار حضور در نمایشگاه های طرف روس و تلاش به منظور فعال سازی کریدور شمال جنوب، مورد پیگیری قرار گرفت.
مجتمع بندری کاسپین در کنار بندر انزلی دو بازوی توانمند در گسترش مراودات بر بستر کریدور شمال جنوب است و در این میان کاسپین با وجود پسکرانه وسیع، فرآوری کالا در واحدهای تولیدی و ایجاد پارک لجستیک به عنوان یک بندر نسل سوم جهانی، از ظرفیت بی نظیری جهت توسعه مراودات و بهره مندی طرفین ایرانی و روس از منافع ترانزیت کالا در مسیر کریدور شمال جنوب برخوردار است.
گفتنی است؛ سازمان منطقه آزاد انزلی با ارائه بسته های حمایتی و تشویقی جهت استفاده حداکثری از مزایا و معافیت های قانونی منطقه، بهمراه فعالیت تالار بورس منطقه، با راه اندازی کریدور جدید چین ـ قزاقستان ـ ایران، به عنوان بخش فرعی کریدور بین المللی یک جاده یک کمربند کشور چین، افزایش نقش ترکیبی کریدور نوستراک در معادلات ترانزیتی فرامنطقه ای آسیا و اروپا را در دستور کار قرار داده است.
منبع: فرینا