اقتصاد24 – وضعیت گاردیل واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد هنوز هم بلاتکلیف مانده است. اوایل دی ماه سال گذشته بود که یک اتوبوس حامل دانشجویان در این واحد دانشگاهی با بریدن ترمز از کنترل راننده خارج و واژگون شد. بهگفته حاضران در محل حادثه، این اتوبوس که حامل 30 تن دانشجو و از ناوگان اختصاصی دانشگاه بوده، پس از برخورد با دیوار بتنی واژگون شد.
از بعد از این ماجرا بود که وعده ایمن سازی مسیر دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات بارها مطرح شد. با اعتراض دانشجویانی که بخشی از همکلاسی های خود را در این حادثه از دست داده بودند، در نهایت دانشگاه آزاد وعده داد که مسیر را امن کند؛ مسیری 7 کیلومتری که شاید به جرات بتوان گفت ایمنی آن از برخی پیچ های جاده چالوس هم کمتر است.
اما با گذشت این 6 ماه از وعده ای که دانشگاه آزاد داد، هنوز هم خبری از ایمن سازی مسیر داخلی این دانشگاه نشد. البته دانشگاه آزاد اعلام کرده است که همه کارها را انجام داده و منتظر تاییدیه پلیس راهور است.
آنطور که اقتصاد24 پیش از این گزارش داده بود، در فاز نخست برای ایمنسازی معابر و نصب گاردیل دانشگاه علوم تحقیقات، برخی اقدامات صورت گرفت اما از خود گاردریل خبری نبود. در فاز دوم با توجه به شرایط اقلیمی واحد علوم و تحقیقات، وعده نصب دیوارههای بتنی مسلح ریشهدار یا سازههای بتنی پیشساخته با فاصله ۴۰ سانتیمتری از گاردریل داده شد.
رئیس دانشگاه علوم تحقیقات پیش از این مدعی افزایش علائم راهنمایی و رانندگی، نصب چراغ راهنمایی و هشدار، ترمیم روکش آسفالت، نصب دوربین کنترل سرعت و افزایش تعداد سرعتگیرها شده بود. با این حال، صحبت مسعودی نشان می دهد که هنوز هم اقدام مشخص و درستی در این رابطه صورت نگرفته است. برخی معتقدند که احتمالا مسیرهای پایینی دانشگاه قدری ایمن سازی شده اما هنوز مسیر حادثه و جایی که موجب کشته شدن ۱۰ دانشجو شد، گاردریل نصب نشده است.
عکس هایی که به تازگی به دست اقتصاد24 رسیده، نشان از آن دارد که با وجود وارد شدن به ماه هفتمی که از این حادثه می گذرد، هنوز خبری از ایمن سازی محل حادثه و پیچ های سخت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد نیست.
برخی دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات در تماس اقتصاد24 اینطور گفتند که حتی نصب گاردریل هم کمکی به بهبود وضعیت نخواهد کرد و این مسیر نیاز به بلوک های سیمانی برای محافظت از دانشجویان در پیچ های سخت دارد.
آنطور که در این عکس مشخص است، برخی علائم هشداردهنده در این مسیر نصب شده است. به گفته یکی از این دانشجویان، فرسودگی اتوبوس ها و نبود گاردریل دو مشکل اصلی مسیر هفت کیلومتری این دانشگاه است، اما نکته مهمتر از نظر آنها، آسفالت این مسیر است که به کلی با مشکل روبروست.
اقتصاد۲۴ در همان زمان گزارشی نوشت که نشان می داد عدد مورد نیاز برای نصب گاردیل و ایمن سازی مسیر، آنقدر زیاد نیست که این همه برای آن تعلل شده است. ( میتوانید گزارش مربوط به آن را، اینجا بخوانید.)
آنطور که آن زمان، محمدعلی کرونی، مدیرسابق کنترل پروژه سامانه حمل و نقل کابلی (تله کابین) علوم و تحقیقات گفته بود، نزدیک به هفت کیلومتر در این دانشگاه کوهستانی و خطرناک است که برخی مقامات از جمله خود کرونی معتقد بودند تنها با تکمیل تلهکابین، امکان پیشگیری از چنین حادثهای ممکن بوده است.
عکسها از نیکو تاجداری