تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
در اقتصاد۲۴ بخوانید:

مشخصات شگفت‌آور تانک اصلی نبرد T-۵۴/T-۵۵ روسیه

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های تانک اصلی نبرد T-۵۴/T-۵۵ خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴-  تانک متوسط ​​T-۵۵/۵۴ یک خودروی جنگی است که در اصل ساخت روسیه است. سری تانک‌های اصلی نبرد T-۵۴/T-۵۵ از روی تانک متوسط T-۳۴، ناجی زرهی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم ساخته شدند. این تانک از سال ۱۹۵۵ به صورت سری در اتحاد جماهیر شوروی سابق توسعه و تولید شد. از سال ۱۹۶۴، این تانک تحت مجوز در لهستان تولید شد، یک سال بعد تولید آن در چکسلواکی نیز راه اندازی شد.

تاریخچه و طراحی تانک اصلی نبرد T-۵۴/T-۵۵ روسیه

تانک T-۳۴ به تانک متوسط ​​T-۴۴ تبدیل شد که دارای یک موتور متفاوت، یک سیستم تعلیق میله پیچشی، یک شاسی بزرگتر و یک برجک گنبدی شکل بود که نزدیک بدنه قرار داشت. T-۴۴ مشکلات طراحی جدی داشت و به طور گسترده تولید نشد. بنابراین کار طراحی روی یک مخزن متوسط ​​جدید و سنگین‌تر آغاز شد.

در سال ۱۹۴۶ اولین نمونه اولیه T-۵۴ مورد آزمایش قرار گرفت. T-۵۴ بر روی شاسی T-۴۴ ساخته شد و دارای یک تفنگ اصلی ۱۰۰ میلی متری مدل ۱۹۴۴ بود. برجک به صورت یک تکه ریخته می‌شد و قسمت بالایی آن جوش داده شده بود؛ تکنیکی که صنعت شوروی برای برجک T-۳۴ به کار برد. مدل‌های تولید اولیه سیستم‌های تفنگ دستی داشتند، اما بعداً به مدل‌های برقی ارتقا یافتند. تانک اصلی نبرد T-۵۵ اساساً یک تانک T-۵۴ با یک برجک جدید و موتور قوی‌تر بود. 

تسلیحات تانک اصلی نبرد T-۵۴/T-۵۵ روسیه

تانک اصلی نبرد T-۵۴، با گلوله‌های سنگین‌تر از T-۳۴، به تعداد زیادی از نیرو‌های نظامی در سراسر جهان عرضه شد. زمانی که شاسی T-۴۴ به یک برجک جدید و یک تفنگ اصلی ۱۰۰ میلی متری سنگین‌تر مجهز شد، به تانک اصلی جنگ T-۵۴ تبدیل شد.

T-۵۴ دارای دو مسلسل ۷.۶۲ میلی متری بود، یکی در بدنه و دیگری در برجک. مسلسل سوم روی برجک در گنبد لودر نصب شده بود.

T-۵۴/T-۵۵ طیف گسترده‌ای از مهمات را شلیک می کند، از جمله ردیاب زرهی؛ انفجار قوی؛ تکه تکه شدن با انفجار بالا؛ باله تثبیت شده؛ ردیاب خرابکار با سرعت بالا و سوراخ‌کننده زره.

به گزارش اقتصاد۲۴ مسلسل ضدهوایی ۱۲.۷ میلی متری برجک و مسلسل ۷.۶۲ میلی متری نصب شده در مخزن در نسخه T-۵۵A حذف شدند تا فضای بیشتری برای مهمات اسلحه اصلی فراهم شود.

به تانک T-۵۵A پوشش ضد تشعشع داده شد، اگرچه هیچ نسخه‌ای از T-۵۴ یا T-۵۵ دارای حفاظت واقعی جنگ هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی برای خدمه خود نبود.

موتور تانک اصلی نبرد T-۵۴/T-۵۵ روسیه

مانند T-۴۴، T-۵۴ از سیستم تعلیق میله پیچشی استفاده می‌کرد. موتور دیزل AV-۱۲ برای به حرکت درآوردن چرخ دنده‌های عقب به صورت عرضی نصب شده بود و ۵۲۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

پنج چرخ جاده لاستیکی در هر طرف نصب شده بود. هیچ چرخ برگشتی وجود نداشت. ویژگی متمایز شناسایی سری T-۵۴/T-۵۵ شکاف بین چرخ‌های اول و دوم است. T-۵۴ اولین تانک شوروی بود که توانست به طور کامل زیر آب عمل کند. این تانک با استفاده از غواصی می‌توانست از رودخانه‌ها در عمق ۱۸ فوتی عبور کند.

مدل T-۵۵ در سال ۱۹۵۹ یا ۱۹۶۰ وارد خدمت شد. این تانک اساساً یک نسخه قوی‌تر و بهبود یافته تانک T-۵۴ بود که مجهز به موتور دیزل V-۱۲ (۵۸۰ اسب بخار)، کف برجک چرخان، حذف گنبد لودر و انتقال بهبود یافته شده بود.

صادرات تانک اصلی نبرد T-۵۴/T-۵۵ روسیه

سری T-۵۴/T-۵۵ آنقدر محبوب شده است که مجموعه‌ای از آنها در سراسر جهان در دسترس قرار گرفت. تانک‌های جنگی اصلی T-۵۴/T-۵۵ که به شدت زره پوش و با سلاح قوی مجهز شده‌اند، حتی امروزه نیز محبوبیت خود را در بین کشور‌های سراسر جهان ثابت کرده‌اند. T-۵۴ و T-۵۵ در اتحاد جماهیر شوروی، لهستان، چکسلواکی و جمهوری خلق چین ساخته شده اند. برآورد اعداد کل از ۴۲۰۰۰ تا ۵۷۰۰۰ متغیر است.

T-۵۵ هنوز در حال استفاده گسترده توسط نیروهای ارتش روسیه و پیمان ورشو است. تخمین زده می‌شود بین ۳۱۰۰۰ تا ۳۹۰۰۰ باشد. این سریال در ۴۷ کشور دیگر در هر دو طرف پرده آهنین استفاده شده یا بوده است.

ایالات متحده تعدادی تانک شوروی را در نتیجه جنگ در خاورمیانه به دست آورد. این T-۵۴ متعلق به آمریکا برای تمرینات آموزشی استفاده می‌شود.

مشخصات کلی تانک اصلی T-۵۴/T-۵۵

نوع: تانک اصلی نبرد

کشورسازنده: اتحاد جماهیر شوروی

تاریخ ورود به خدمت: تانک T-۵۴ سال ۱۹۴۹؛ تانک T-۵۵ سال ۱۹۵۹ یا ۱۹۶۰

ابعاد: طول ۶.۴ متر؛ عرض ۳.۳ متر؛ ارتفاع ۲.۴ متر

وزن رزمی: ۳۹.۷ تن

موتور: تانک T-۵۴ موتوردیزل V-۱۲ با قدرت ۵۲۰ اسب بخار؛ تانک T-۵۵ با موتور دیزل V-۱۲ با قدرت ۵۸۰ اسب بخار

تسلیحات: یک اسلحه اصلی ۱۰۰ میلی متری D-۱۰T؛ تانک T-۵۴: دو مسلسل ۷.۶۲ میلی متری SGMT؛ یک مسلسل ۱۲.۷ میلی متری DShKm؛ تانک T-۵۵: یک مسلسل ۷.۶۲ میلی متری SGMT

خدمه: ۴

سرعت: تانک T-۵۴ حدود ۴۸ کیلومتر در ساعت (۳۰ مایل در ساعت)؛ تانک T-۵۵ حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت (۳۱ مایل در ساعت)

برد: ۶۰۰ کیلومتر

 

ارسال نظر