تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

هزینه درست کردن آبگوشت برای یک خانواده ۴ نفره چقدر است؟

آبگوشت یکی از غذا‌های سنتی و محبوب در ایران است که ریشه‌های آن به دوران قدیم بازمی‌گردد. حتی می‌توان آبگوشت را بخشی از هویت فرهنگی و غذایی ایرانیان دانست که در زمان قدیم به‌عنوان تنها گزینه برای وعده‌هایی غذایی به‌شمار می‌آمد. این غذای خوشمزه و لذیذ با استفاده از مواد اولیه ساده و مقوی تهیه می‌شود و در مناطق مختلف ایران با اندکی تفاوت در دستورپخت و مواد اولیه سرو می‌شود.

اقتصاد۲۴-آبگوشت یکی از غذاهای سنتی و محبوب در ایران است که ریشه‌های آن به دوران قدیم بازمی‌گردد. حتی می‌توان آبگوشت را بخشی از هویت فرهنگی و غذایی ایرانیان دانست که در زمان قدیم به‌عنوان تنها گزینه برای وعده‌هایی غذایی به‌شمار می‌آمد. این غذای خوشمزه و لذیذ با استفاده از مواد اولیه ساده و مقوی تهیه می‌شود و در مناطق مختلف ایران با اندکی تفاوت در دستورپخت و مواد اولیه سرو می‌شود.

با توجه به اینکه درست کردن آبگوشت نسبتا راحت است و مواد غذایی آن نیز در دسترس همگان است، به همین خاطر شاهد هستیم که خانواده‌های ایرانی این غذا را برای وعده‌های غذایی خصوصا برای آخر هفته‌ها درست می‌کنند. اما سوالی که در مورد آبگوشت به‌وجود می‌آید این است که، یک خانواده چهار نفره ایرانی، برای تهیه «آبگوشت» چقدر باید هزینه کنند

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم و با توجه به مقدار مواد غذایی‌ای که این غذا نیاز دارید، رقم نهایی تهیه آبگوشت برای ۴ نفر را بیان کنیم. البته باید توجه کرد که این رقم تقریبی است و ممکن است قیمت برخی مواد غذایی موجود در دستورپخت آبگوشت در برخی مناطق و شهرها متفاوت باشد. برای به‌دست آوردن رقم نهایی نیز سراغ سوپر مارکت اسنپ رفتیم تا با استناد به ارقام مواد غذاییِ موجود در این سوپرمارکت، رقم را به‌دست آوریم.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت برای ۴ نفر

موادی که برای تهیه آبگوشت نیاز دارید شامل موارد زیر می‌شود که در با توجه به مقداری که به آنها نیاز است، رقم خرید آنها را نیز بیان خواهیم کرد:

  • گوشت گوسفندی با استخوان: ۸۰۰ گرم (قیمت تقریبی: ۳۸۴,۰۰۰ تومان)
  • لوبیا چیتی: ۱۰۰ گرم (قیمت تقریبی: ۱,۳۴۰ تومان)
  • سیب زمینی: ۴ عدد متوسط (قیمت تقریبی: ۱۲,۰۰۰ تومان)
  • پیاز: ۲ عدد متوسط (قیمت تقریبی: ۵,۰۰۰ تومان)
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری (قیمت تقریبی: ۳,۰۰۰ تومان)
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم (قیمت تقریبی: ۲,۰۰۰ تومان)
  • نان سنگک: ۲ عدد (قیمت تقریبی: ۱۸,۰۰۰ تومان)

با جمع زدن تمام ارقامی که در بالا ذکر کردیم به هزینه کل مواد دست پیدا می‌کنیم که تقریبا برابر با ۴۲۶,۰۰۰ تومان است. قیمت یک کیلوگرم گوشت راسته گوسفندی با استخوان در سوپرمارکت اسنپ اکسپرس حدود ۴۸۰ هزار تومان است، قیمت بسته ۹۰۰ گرمی لوبیا چیتی حدود ۱۳۴ هزار تومان است، قیمت رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی حدود ۵۶ هزار تومان است، قیمت ۱ کیلوگرم سیب زمینی حدود ۳۰ هزار تومان است،‌ قیمت هر عدد نان سنگک ۹۰۰ هزار تومان است و در نهایت قیمت ۱ کیلوگرم پیاز در سوپرمارکت اسنپ اکسپرس حدود ۴۴ هزار تومان است.

برای تهیه آبگوشت به کمی روغن و آب نیز نیاز دارید که آن را در قیمت تمام‌شده‌ی آبگوشت برای ۴ نفر لحاظ نکردیم و با در نظر گرفتن آن، می‌توان گفت که هزینه پخت این غذای سنتی برای چهار نفر تقریبا ۴۳۰ هزار تومان خواهد شد.

ارسال نظر