تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دنا پلاس بهتر است یا تارا؟

تارا و دنا پلاس هردوی این خودرو‌ها از کیفیتی شبیه به هم برخوردارند و هردو در دامنه قیمت مشترکی به بازار عرضه شده‌اند. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که قصد خرید یک خودرو متوسط میان‌قیمت را دارند در دوراهی میان تارا و دنا پلاس گرفتار شده‌اند.

اقتصاد۲۴- مریم آیتی: انتخاب خودرو در بازار ایران با تنوع محدود و قیمت‌های بالا، کار به نسبت دشواری است. در این میان، دنا پلاس و تارا دو سدان محبوب ایرانی هستند که در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر قرار گرفته‌اند. انتخاب خودرو در بازار آشفته ایران، معضلی همیشگی است و دنا پلاس و تارا، دو رقیب سرسخت از خط تولید ایران خودرو و هر دو مدعی جلب نظر مشتریان هستند. 

خودرو‌های سدان محبوب‌ترین نوع خودرو در بازار ایران محسوب می‌شوند و این علاقه ایرانیان به ماشین‌های سدان از گذشته‌های دور تا به امروز هیچ تغییر نکرده است. 

از آغاز صنعت خودروسازی در ایران، تمامی شرکت‌ها در تلاش بوده‌اند تا خودرو‌های سواری‌ تولید کنند که بتوانند نیاز خانواده‌های ایرانی را به خوبی برطرف کنند.

تارا و دنا پلاس هردوی این خودرو‌ها از کیفیتی شبیه به هم برخوردارند و هردو در دامنه قیمت مشترکی به بازار عرضه شده‌اند. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که قصد خرید یک خودرو متوسط میان‌قیمت را دارند در دوراهی میان تارا و دنا پلاس گرفتار شده‌اند. 

معرفی دنا پلاس

شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۵ دنا پلاس را به بازار عرضه کرد. دنا پلاس فیس لیفت دنا است که خودش روی پلتفرم سمند (یا بهتر بگوییم پلتفرم پژو ۴۰۵) ساخته شده است. این پلتفرم با گذشت زمان به‌روزتر شده و اصلاحات زیادی روی آن صورت گرفته است. با این‌حال دنا پلاس نسبت به دنا تغییرات چندانی نداشته و فقط یک فیس لیفت جزئی به‌شمار می‌رود.

در سال ۱۳۹۶ شرکت خودروسازی ایران خودرو، دنا پلاس توربو دنده‌ای و در سال ۱۳۹۹ دنا پلاس توربو اتومات را هم روانه بازار کرد.

مشخصات ظاهری و کابین دنا پلاس

از نظر ظاهری، دنا پلاس تغییر خاصی در مقایسه با دنا نداشته است. فقط تغییراتی جزئی را در چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره آن می‌بینیم و البته در نمای جانبی هم طراحی در‌ها را کمی تغییر داده و خطوطی را به آن‌ها اضافه کرده‌اند. 

نمای پشتی این خودرو، جلوه به‌خصوصی ندارد و همچنان کسل‌کننده به نظر می‌آید. چراغ‌های یک‌تکه در پشت کاملا از نظر اندازه و شکل با چراغ‌های جلو ناهماهنگ هستند.

داخل کابین دنا پلاس همچنان تا حد زیادی نسبت به دنا بدون تغییر باقی مانده و تفاوت‌هایی جزئی را در آن شاهد هستیم. برای مثال، دور کنسول میانی و روی حاشیه در‌ها از طرح چوب استفاده کرده‌اند، روکش صندلی‌ها از مخمل است، دستگیره‌ها کرومی هستند و البته در مرکز دایره فرمان هم نوار کرومی را قرار داده‌اند که جلوه خوبی به آن بخشیده است. جنس پلاستیک آن همچنان کمی خشک است و کیفیت بالایی ندارد؛ ولی نسبت‌به بسیاری از محصولات ایران خودرو بهتر است. 

دنا پلاس در ابتدا سانروف داشت که دنا نداشت؛ ولی از سال ۹۷ که ایران خودرو نسخه توربو را به بازار عرضه کرد، سانروف را از روی دنا پلاس برداشت و فقط آن را مخصوص مدل توربو قرار داد!

امکانات رفاهی و تجهیزات دنا پلاس

از امکانات رفاهی این سدان می‌توان به کلید‌های کنترلی روی فرمان، آینه‌های تاشونده برقی با راهنما، نمایشگر دمای محیط، شیشه‌بالابر برقی، جاعینکی، آینه چراغ‌دار روی آفتابگیر، سیستم ضدسرقت، فرمان برقی، کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی‌های برقی جلو، دوربین دید عقب و سنسور پارک عقب، اشاره کرد.

مزایای دنا پلاس

•    کابین نسبتا جادار
•    قدرت و سرعت قابل قبول
•    گیربکس روان
•    فرمان برقی در مدل اتومات

معایب دنا پلاس

•    کمبود امکانات رفاهی با توجه به قیمت
•    طراحی تکراری در همه مدل‌ها
•    کار نکردن دکمه‌های کنترلی روی فرمان در زمانی که سوییچ بسته است
•    نداشتن سیستم کنترل پایدار الکترونیکی
•    حذف سانروف از دنا پلاس و اختصاص آن به مدل‌های توربو

نکته: دنا پلاس در مدل‌های اتوماتیک کاملا از نظر امکانات و آپشن‌ها برتر از تارا است.

معرفی تارا

تارا یک سدان خانوادگی محصول ایران خودرو است و روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شده است. نام این خودرو در ابتدا K۱۳۲ بوده و در سال ۱۳۹۹ آن را طراحی کرده‌اند. این مدل دنده‌ای است؛ اما تارا مدل اتوماتیک هم دارد که به بازار آمده است.

مشخصات فنی تارا

تارا دنده‌ای

موتور تارا از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است و از پیشرانه TU۵P ۱.۶ لیتری بهره می‌برد که نسخه ارتقایافته TU۵ است. بیشینه قدرت آن ۱۱۳ اسب بخار است و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۲.۵ ثانیه پر میکند و بیشترین سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است.

تارا اتوماتیک

مشخصات فنی مدل اتومات تارا با مدل دنده‌ای آن مشابه است و تنها تفاوت آن‌ها این است که این خودرو به‌دلیل اتومات بودن از گیربکس ۶ سرعته خودکار بهره می‌برد. میزان قدرت، بیشینه سرعت و مشخصات موتور و پیشرانه، مشابه تارا دنده‌ای هستند..

مشخصات ظاهری و کابین تارا

طراحی نمای بیرونی تارا کمی ناامیدکننده است. چراغ‌های بزرگ جلو اصلا زیبا نیستند و تناسبی بین اندازه اضلاع چراغ دیده نمی‌شود. جلوپنجره آن تقریبا باریک است و انحنا‌های عجیبی دارد که با دریچه هوای پایین آن اصلا هماهنگ نیست. چراغ‌های مه‌شکن بزرگ‌تر از حد معمول هستند و با چراغ‌های بزرگ مطابقت ندارند.

خطوط تیز با شیب‌های تند باعث شده است که تارا در نمای بیرونی اصلا جذاب نباشد. البته شاید این موضوع کمی سلیقه‌ای باشد و به‌نظر خیلی‌ها این طراحی زیبا و خوشایند باشد.

در نمای پشتی هم شاهد چراغ‌هایی در بخش میانی بین دو چراغ بزرگ پشت هستیم که با توجه به ابعاد تارا وصله‌ای کاملا ناجور به نظر می‌رسد. رینگ‌های مدل دنده‌ای تارا فولادی و رینگ‌های مدل اتومات آن آلومینیومی هستند.

درون کابین این خودرو تقریبا بهتر از نمای بیرونی آن است. غربیلک فرمان تارا سه‌شاخه است و دکمه‌های کنترلی دارد که دور آن‌ها نوار کرومی کشیده شده است. طراحی خلاقانه‌ای در قسمت کنسول میانی دیده نمی‌شود، ولی بد نیست. داخل کابین جادار است و طراحی ارگونومیک صندلی‌ها، فرمان و داشبورد قابل‌قبول به نظر می‌رسد.

امکانات رفاهی و تجهیزات تارا

هردو مدل تارا دنده‌ای و اتومات دارای ایربگ برای سرنشینان جلو، ترمز‌های چهارچرخ دیسکی در جلو خنک‌شونده، فرمان برقی، دی‌لایت، شیشه‌بالابر برقی، آینه‌های تاشونده برقی، سیستم کروز کنترل و سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها هستند.

از امکانات تارا اتوماتیک که در مدل دنده‌ای وجود ندارد می‌توان به ایربگ‌های جانبی، سانروف، دوربین دنده‌عقب، صندلی‌های برقی جلو، سنسور نور، سنسور باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک، سیستم کمکی در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، نشانگر دمای محیط و میرور لینک اشاره کرد.

مزایای تارا

•    ترمز‌های دیسکی با عملکرد مناسب
•    آپشن‌های کافی در مدل اتوماتیک
•    سیستم پایداری الکترونیکی
•    روکش چرمی صندلی‌ها 
•    در هر دو مدل سانروف دارد
•    کابین جادار

سواری تارا در کل از کابین بزرگ‌تری بهره می‌برد و همین موجب احساس راحتی بیشتری می‌شود؛ این تفاوت مخصوصا در ردیف پشتی کابین قابل لمس است. 

•    صندوق عقب بزرگ و جادار 

تارا با ۶۴۰ لیتر، حدود ۱۴۰ واحد فضای بیشتری در مقایسه با دنا پلاس ارائه می‌دهد.

معایب تارا

•    طراحی ناخوشایند در نمای بیرونی
•    کیفیت پایین متریال
•    کمبود امکانات رفاهی در مدل دستی

مقایسه فنی دنا پلاس با تارا

اینجا بالاخره همانجایی است که دنا پلاس می‌تواند برتری خود را نسبت به رقیب تازه‌نفسش نشان بدهد. موتور هردو خودرو از ۱۶ سوپاپ و ۴ سیلندر برخوردار است. اما برتری دست نیافتنی دنا پلاس نسبت به تارا (و همچنین پیشرفتش نسبت به دنا معمولی) در موتور توربو شارژش است. 

گیربکس هردو خودرو، دستی و ۵ دنده‌ای می‌باشد، هرچند هم تارا و هم دنا پلاس در نسخه‌های ۶ دنده‌ای و دنده اتومات نیز تولید شده اند. 

فناوری موتور تارا از نوع تیو ۵ است که در واقع همان فناوری‌ایست که سالیان سال است در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۶ شاهد آن هستیم؛ بنابراین عملا حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد. 

حجم موتور تیو ۵ تارا در واقع ۱۵۹۸ سی‌سی است که در بیشتر لیست‌ها و نقد و بررسی‌ها ۱۶۰۰ سی‌سی عنوان شده است. 

توان موتور تیو ۵ با ۱۱۳ اسب بخار برابر است که برای یک خودروی سدان قابل قبول است؛ هرچند که این به دلیل بهینگی سر سیلندرها، عملکرد بهتری در تارا نسبت به ۲۰۶ دارد، ولی به هر ترتیب فناوری قدیمی تیو ۵ به هیچ عنوان با فناوری جدید توربو دنا پلاس قابل مقایسه نیست.

موتور توربو شارژ دنا پلاس فناوری موتور EF۷ ساخت آلمان است که شرکت بنز در خودروهایش استفاده می‌کند. این فناوری بیشتر در خودرو‌های دیزلی به‌کار می‌رود، اما می‌بینیم که در خودرو‌های بنزینی مثل دنا پلاس هم به خوبی امتحانش را پاس کرده است. 

حجم این موتور ۱۷۰۰ سی‌سی بوده و توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار دارد. 

یکی دیگر از فناوری‌های شاخص موتور دنا پلاس، فناوری میل‌لنگ CVVT است. میل‌لنگ CVVT فناوری نوینی است که به ماشین کمک می‌کند تا در سرعت‌های بالا و دور موتور بالاتر از ۳۰۰۰، به شتاب بیشتری دست پیدا کند. 

اتفاقا دنده‌های دنا پلاس هم ریزتر و سرعتی‌تر کار شده‌اند. کامپیوتر پیشرفته‌تر، آلایندگی کمتر و شتاب بیشتر از جمله برتری‌های فنی دنا پلاس محسوب می‌شوند. 

طبق آمار‌های داده شده دنا پلاس صفر تا صد را در نیم ثانیه سریع‌تر از تارا پر می‌کند.

واضح است که خودرو تارا یک سدان استاندارد است، اما قدرت و توان فنی دنا پلاس برای تارا بدون شک غیر قابل رقابت است.

مقایسه ایمنی دنا پلاس با تارا

مقایسه تارا و دنا پلاس در زمینه ایمنی کمی دشوار است، چرا که هیچ کدام از این دو خودرو تا کنون در هیچ کدام از تست‌های ایمنی داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند.

تارا و دنا پلاس، هر دو از ترمز‌های دیسکی در هر دو محور (محور جلو از نوع خنک‌شونده)، ترمز ABS +EBD و ۴ ایربگ بهره می‌برند، اما با توجه به پلتفرم و امکانات ایمنی تارا، شاید بتوان گفت که این ماشین با اختلاف اندک در این زمینه پیروز خواهد شد، زیرا امکاناتی از سیستم‌های ترمز، نظیر سیستم‌های ترمز کمکی و سامانه‌های کنترل کشش و پایداری و کنترل توقف در سربالایی آن می‌توانند از بروز تصادف تا حد قابل قبولی پیشگیری کنند. 

پلتفرم جدید تارا نیز به دلیل آیرودینامیک بالاترش می‌تواند در چسبندگی این خودرو در جاده‌های منحنی و پیچ‌ها موثر باشد.

مقایسه هزینه‌های مصرفی دنا پلاس با تارا

ازنظر هزینه‌های مصرفی، مصرف سوخت دنا پلاس در حالت ترکیبی ۷.۷ لیتر، دنا پلاس توربو اتوماتیک ۷.۹ لیتر و تارا تقریبا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. 

با این‌حال می‌توانید مشاهده کنید که از نظر مصرف سوخت تارا کم‌مصرف‌تر است. 

از سوی دیگر استهلاک خودرو‌های توربوشارژ بیشتر است و بنابراین به‌طورکلی می‌توان تارا را نسبت به دنا پلاس کم‌مصرف‌تر دانست.

مقایسه تجربه رانندگی دنا پلاس با تارا

تجربه رانندگی در دو خودروی تارا و دنا پلاس بسیار متفاوت از هم است. به‌عنوان مثال، برای افرادی که به دنبال رانندگی با خودروی لوکس‌تر و اسپرت‌تر هستند و طراحیِ داخلی خودرو برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، پیشنهاد می‌کنیم که دنا پلاس را انتخاب کنند، چراکه با نشستن پشت فرمان این خودرو، از بودن در این فضا لذت خواهند برد، اما رانندگی با تارا راحت‌تر، ایمن‌تر و آرام‌تر از دنا پلاس است و دلیل آن نیز، تسلط بر بدنه خودرو و ابعاد آن، صندلی‌های مناسب‌تر و راحت‌تر و همچنین فرمان آن است که حسی خوب به راننده می‌دهد.

یکی دیگر از مشکلاتی که برخی خودرو‌ها دارند و بعضا این مشکل تجربه رانندگی با آن خودرو را به تجربه‌ای بد تبدیل می‌کند، صدای داخل کابین هنگام رانندگی است. از نظر صدای داخل کابین، هر دو خودرو مشکلی ندارند، اما می‌توان تارا را از این منظر قوی‌تر از دنا در نظر گرفت. همچنین از جهت هندلینگ نیز، تارا نسبت به دنا پلاس برتری دارد.

ارسال نظر