اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: ممنوعیت واردات خودرو موجب شد تا شنیدن رقمهای میلیاردی برای خودروهای وارداتی در بازار کاملا طبیعی باشد؛ اما تعیین قیمتهای چند ۱۰ میلیاردی برای برخی از خودروهای لوکس در بازار هنوز شوک آور است. تغییر قیمت در این بازه، معمولاً در فهرست راهنمای خرید بهترین خودروهای تا ۱۱ میلیارد تومان تأثیری ندارد و خودروهایی که با این مبلغ خرید و فروش میشود، به ندرت تغییر قیمت چشمگیر دارند.
بازار خودروی ایران در نوع خود یکی از خاصترینها در جهان است، قواعد حاکم در این بازار بسیار متفاوت از نقاط دیگر دنیا بوده و کشف اصول آن کاری تقریبا غیرممکن است. با وجود فیلترهای مختلف برای ورود خودروهای خارجی، گهگاه خودروهای بسیار خاصی با روشهای نه چندان واضح از این فیلترها عبور کرده و روانه خیابان و نمایشگاههای شمال شهر میشوند.
۱- بنز، کلاس E مدل ۲۰۱۶: مرسدس بنز -Mercedes Benz- شرکت خودروسازی آلمانی است، که در زمینه طراحی و ساخت انواع خودرو، کامیون، اتوبوس و موتورهای درونسوز و همچنین ارائه خدمات مالی (لیزینگ و بیمه اتومبیل) فعالیت میکند. امروزه مرسدس بنز یکی از زیرمجموعههای شرکت دایملر آ گ بهشمار میآید و همراه با آئودی و بامو، سه خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند که بهعنوان پرفروشترین خودروسازان لوکس جهان، شناخته میشوند.
نسل پنجم مرسدس بنز E۲۵۰ (اتاق W۲۱۳) از سال ۲۰۱۷ روی خط تولید قرار دارد و یکی از پرفروشترین محصولات خودروساز لوکس آلمانی است. مرسدس بنز برای سدان لوکس میانرده خود فقط یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز به توربوشارژ را در نظر گرفته است. این موتور چهار سیلندر به طور فوقالعادهای نرم و روان کار میکند و میتواند گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را در ۱۲۰۰ دور در دقیقه در اختیار شما قرار دهد.
در طراحی داخلی صندلیهای همه مدلهای کلاس E دارای روکش چرم و گرمکن هستند. کابین کاملاً جادار است، اما مثل همه خودروهای دیفرانسیل عقب، میل گاردان کمی از فضای پای سرنشینان عقب را اشغال میکند و بنابراین صندلی عقب ردیف وسط کاربرد چندانی نخواهد داشت. با این حال، فضای کاملا بزرگی در اختیار ۴ سرنشین قرار دارد و سقف پانوراما هم باعث میشود تا کابین سدان لوکس بزرگتر دیده شود. مرسدس بنز E۲۵۰ مدل ۲۰۱۷، به فناوری رانندگی نیمه خودران مجهز است و در کوتاه مدت میتوان با این سیستم رانندگی کرد و فناوری پیشرفتهتری از کلاس S دارد. (نه میلیارد و پانصد میلیون تومان)
۲- پورشه پانامرا مدل ۲۰۱۱: پورشه پانامرا، علیرغم دارا بودن ابعاد بزرگ و وزن نسبتا زیاد، هندلینگ و فرمانپذیری قابل توجهی داشته و از این لحاظ، اسپرتتر از دیگر رقبای خود به نظر میرسد. در واقع پورشه پانامرا برای افرادی مناسب بوده که طالب یک پورشه ۹۱۱ با چهار درب و دو صندلی اضافه در قسمت عقب هستند، البته به شرطی که با هزینه نگهداری و قیمت لوازم آن مشکلی نداشته باشند! طراحی فوق العاده، شتاب عالی، امکانات بسیار بالا، ترمزهای بینظیر و قابل اطمینان از نقاط مثبت پورشه پانامرا است.
پورشه پانامرا بالاترین حد ایمنی را برای شما فراهم نموده، این خودرو دارای ۵ ستاره ایمنی از اروپاست. در این میان مدلهای پانامرا S، پانامرا ۴S و پانامرا توربو که تولیدات ۲۰۰۹ بودند، دارای موتوری با حجم ۴۸۰۰ سیسی و پیشرانه ۸ سیلندر هستند. در بین آنها، پانامرا توربو ۸ سیلندر خورجینی با موتور دوقلوی توربو و ۴۹۳ اسببخار قدرت، قویترین نسخه موجود است با سقف سرعت ۳۰۳ کیلومتر بر ساعت. البته در خودروهای پانامرا S و پانامرا ۴S نیز از موتورهای V۸ استفاده شده که فاقد پکیج توربو هستند. مدلهای ذکر شده از تکنولوژیهایی سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره میبرند. (نه میلیارد تومان)
بیشتر بخوانید: لوکس ترین خودروها تا ۶ میلیارد تومان
۳- ب ام و، X۴ مدل ۲۰۱۷: ب ام و X۴ یکی از نخستین شاسی بلندهای کوپه در دنیا است و این در حالی است که کمپانی ب ام و، پایه گذار این کلاس از خودرو است. در واقع ب ام و X۴ در کنار X۶ از معروفترین و پرفروشترین شاسی بلندهای کوپه در دنیا هستند و در کشور ما هم همین دو خودرو در این کلاس هستند. شاسی بلندی که با وجود جلوپنجره بزرگ، ارتفاع زیاد از سطح و کاپوت بلند و کشیده تا زیر شیشه عریض آن، از زاویه روبه رو بی شباهت به برادر بزرگترش X۶ نیست.
البته نمای کلی طراحی ب ام و X۴ از طرح اولیه X۳ الهام گرفته شده است، با این تفاوت که شخصیت اسپرت و پویای آن جلوه بارزتری دارد. نسبت به کراس اوور بودنش همچنان راحت است - مجهز بودن به سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند انحصاری ایکس درایو - ایکس ۴ نسبت به وزن بالایش همچنان چالاک است. ب ام و X۴ با پشت سر گذاشتن تستهای تصادف یورو انکپ موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی کامل شده است. ب ام و X۴ لیست نسبتاً کاملی از تجهیزات رفاهی را در اختیار شما قرار میدهد که از جمله آنها میتوانیم به سیستم ConnectedDrive Services- صفحه نمایش ۶.۵ اینچی به صورت استاندارد و ۸.۸ اینچی (۲۰ گیگابایت حافظه) به صورت سفارشی – سیستم صوتی Harmon Kardon به صورت سفارشی با آمپلیفایر ۶۰۰ واتی و ۱۶ اسپیکر، سیستمهای ترمز، سیستم BER (تقویت الکتریکی نیروی ترمز) DSC - ABS - EBD - ESP - ASR -BAS - TCS، گرمکن و سردکن صندلی جلو و آینه وسط الکتروکرومیک اشاره کنیم.
ب ام و ۴X در بازارهای جهانی با موتورهای متعددی عرضه میشود، اما مدل موجود در ایران از یک موتور ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو بهره میبرد که قادر است ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را به وسیله جعبه دنده ۸ سرعته استپ ترونیک به هر چهار چرخ انتقال دهد. (ده میلیارد و هشتصد میلیون تومان)
۴- آیودی Q۵، مدل ۲۰۱۶: نسل اول این خودرو در قالب مدلهای ۲۰۱۵-۲۰۱۶ توسط شرکت رامک خودرو در تیراژ نسبتا محدود به دست مشتریان داخلی رسید و در حال حاضر آئودی Q۵ مدل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ به صورت محدود در کشورمان حضور دارد و به عنوان یک شاسی بلند لوکس و کمیاب مورد خرید و فروش قرار دارد. در نمای جلو این خودرو شاهد طرح آشنای جلو پنجره بزرگ به همراه چراغهای کشیده در دو طرف آن هستیم که از انحناهای آنچنانی عاری هستند و حالتی نسبتاً مصمم و قاطع برای چهره Q۵ پدید آوردهاند.
طراحی سپر در نوع خود منحصر به فرد بوده و فضای کمی از آن بلا استفاده مانده است؛ بخش اعظم نیمه پایینی سپر به جلو پنجره و قابهای مشکن به علاوه دریچههای هواکش مشبک اطراف آن اختصاص یافته و نمایی اسپرت و ستیزهجویانه به زاویه روبرو این کراس اوور آلمانی اعطا کرده است. آئودی Q۵ از یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ دو لیتری نیرویی برابر با ۲۲۲ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور دریافت میکند که توسط یک گیربکس ۸ دنده اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل با قفل الکترونیکی به سوی تمامی چرخها ارسال میشود.
آئودی کیو ۵، ۲۰۱۵ قادر است ظرف مدت زمان یک ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین بیشینه سرعت این خودرو ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت بوده و میانگین مصرف سوخت آن ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است. (یازده میلیارد و یکصد میلیون تومان)