تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

آیا ورود پهپاد‌ ترکیه‌ای برای یافتن بالگرد رئیس‌جمهور خلاف امنیت ملی بود؟

پخش تصاویر زنده پهپاد دید در شب ترکیه‌ای، اطلاع‌رسانی رسانه‌های ترکیه‌ای درباره درخواست ایران پیش از اعلام آن توسط مقامات داخلی و در نهایت پیداشدن محل سقوط توسط همین پهپاد‌ها و هلی‌کوپتر‌های ترکیه‌ای، دور از شأن کشوری است که مدعی ساخت پیشرفته‌ترین پهپادهاست.

اقتصاد۲۴-هلی‌کوپتر حامل رئیس جمهور ایران، وزیر خارجه، استاندار آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز روز یکشنبه حوالی ساعت ۱ بعد از ظهر دچار سانحه هوایی شد و سقوط کرد. از همان دقایق نخست سانحه، خبر به مقامات امنیتی کشور رسید و تیم‌های امداد راهی منطقه کوهستانی ورزقان شدند. از همان ابتدا اعلام شد به دلیل مه‌گرفتگی و بارندگی شدید، امکان پرواز هلیکوپتر‌های امداد و گشت‌زنی پهپاد‌ها نیست و کار گشت‌زنی تنها توسط نیرو‌های امداد پیاده در حال انجام است. در نهایت ایران از یک کشور همسایه استمداد کرد و همین درخواست کمک به داد او رسید.

چرا ورود پهپاد‌های ترکیه به آسمان ایران در شأن کشورمان بود؟

به گزارش رویداد۲۴، بعد از گذشت بیش از ۱۰ ساعت گشت‌زنی بی‌حاصل در منطقه صعب‌العبور، کوهستانی و سرد ورزقان، در نهایت ساعت ۱۰ شب روز یکشنبه سازمان مدیریت بحران ترکیه اعلام کرد ایران «از طریق وزارت خارجه درخواست بالگرد جستجو و نجات دید در شب» از ترکیه کرده است.

این نهاد رسمی ترکیه اعلام کرد: ۳۲ پرسنل جستجو و نجات کوهنورد و ۶ وسیله نقلیه از مدیریت استانی وان و ارزروم برای رسیدن به منطقه حرکت کردند. علاوه بر این، پرسنل جستجو و نجات کوهنوردان ما متشکل از ۱۵ نفر از آنکارا، دیاربکر و قونیه در حالت آماده باش هستند.

وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرد یک فروند پهپاد بیرقدار آکینجی و بالگرد از نوع کوگار با قابلیت دید در شب برای جست‌وجوی محل سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور ایران اعزام شده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه ساعاتی بعد اعلام کرد «پهپاد آکینجی ترکیه منبع گرمای مظنون به سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران را شناسایی کرده است.»

عجیب‌تر اینکه خبرگزاری آناتولی در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌های ارسالی از پهپاد ترکیه‌ای در آسمان ایران را پخش زنده می‌کرد.


بیشتر بخوانید:بهادری جهرمی: از رئیس‌جمهور می‌ترسیم که تعطیلی اعلام کنیم


شواهد نشان می‌دهد بیش از چهار میلیون نفر به صورت زنده تصاویر گشت‌زنی پهپاد آکینجی را تماشا می‌کردند و رتبه اول را در بین پر بازدیدترین هواپیما‌های جهان در اپلیکیشن FlightRadar ۲۴ به خود اختصاص داده بود.

لحظه پیدا‌شدن بالگرد حامل رئیسی در ویدئو‌هایی که به صورت زنده در حال پخش بود به خوبی قابل شناسایی بود.

همان زمان، ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری جمعیت هلال‌احمر ایران هم در اطلاعیه شماره پنج خود اعلام کرد که «دو نقطه حرارتی توسط پهباد ترکیه‌ای در روستای طویل» شناسایی شده است.

براساس این اطلاعیه «تیم‌های امدادی هلال‌احمر به سمت محل احتمالی فرود بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش در حرکت هستند.»

اخبار ساعت ۸ صبح روز دوشنبه همزمان با اعلام خبر درگذشت رئیس جمهور تاکید کرد «محل سقوط هلیکوپتر حامل رئیس جمهور توسط پهپاد‌های ایرانی پیدا شده است.»

پخش تصاویر زنده پهپاد دید در شب ترکیه‌ای، اطلاع‌رسانی رسانه‌های ترکیه‌ای درباره درخواست ایران پیش از اعلام آن توسط مقامات داخلی و در نهایت پیداشدن محل سقوط توسط همین پهپاد‌ها و هلی‌کوپتر‌های ترکیه‌ای، دور از شأن کشوری است که مدعی ساخت پیشرفته‌ترین پهپادهاست.

تصاویری از مسیر‌های تردد پهپاد آکینجی که شب گذشته به طور زنده در حال پخش بود منتشر شده که نشان می‌دهد این پهپاد پس از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات پیدا کردن محل سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور ایران، به آسمان ترکیه بازگشته، بر فراز دریاچه وان دور افتخار زده و نقش هلال ماه پرچم ترکیه را به تصویر کشیده است.

منبع: رویداد24
ارسال نظر