تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳

ماجرای دیه شهدای سانحه بالگرد رئیسی چه می‌شود؟

اخباری به دست رویداد۲۴ رسیده که نشان می‌دهد نهادهای ذی‌ربط در بیمه‌کردن هلی‌کوپترهای ریاست‌جمهوری، کوتاهی کرده‌‌اند. دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند و به سئوالات افکار عمومی پاسخ دهند.

اقتصاد۲۴-با گذشت دو روز از وقوع سانحه هوایی برای هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و هیات همراه، حالا خبر‌های شنید می‌شود که این وسیله نقلیه، بیمه نامه نداشته است!

یکی از اصلی‌ترین شروط حرکت وسایل نقلیه اعم از زمینی، ریلی، دریایی و هوایی در ایران، داشتن بیمه نامه است، به گونه‌ای که بر اساس قوانین موجود در حوزه حمل و نقل هوایی، پرنده‌های تجاری بدون داشتن بیمه نامه، اجازه پرواز نخواهد داشت. اما در خصوص پرنده‌های نظامی قانون تکلیف مشخصی را معین نکرده است، ولی همیشه ستادکل نیرو‌های مسلح و یا یگان‌های نظامی خود راسا اقدام به انجام بیمه وسایل هوایی خود می‌کنند.

با این حال به گفته مقام‌های مسئول در صنعت بیمه، ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها و ۱۰ درصد خودرو‌های سواری در کشور ما با وجود الزام قانونی بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث تردد می‌کنند، احتمالا این موضوع درباره برخی هواپیما‌ها و هلیکوپتر‌ها هم صدق می‌کند و گویا هلیکوپتری که حامل رئیس جمهور بود نیز از جمله همین موارد بوده است.

هلیکوپتر رئیسی چه بود؟

«بل ۲۱۲» نام بالگرد حامل رئیس جمهور در سفر به تبریز بود. هلیکوپتری با ظرفیت ۱۳ تا ۱۵ نفر در منطقه جنگلی دیزمار بین «روستای اوزی» و «پیر داوود» در استان آذربایجان شرقی به دلیل شرایط جوی نامناسب دچار سانحه شد و همراهان خود را به کام مرگ فرو برد.


بیشتر بخوانید:فیلم/ ورود پیکر ابراهیم رئیسی به قم


این هلیکوپتر دوموتوره، ساخت آمریکا و متعلق به ۴۰ سال پیش بود. با این حال، به دلیل این که از آن در سفر‌های رئیس جمهور استفاده می‌شد، بدون شک اورهال شده بود و در نتیجه می‌توان آن را یکی از باکیفیت‌ترین هلیکوپتر‌های موجود در داخل کشور دانست!

هلیکوپتر رئیس جمهوربیمه نامه نداشت

اطلاعات دریافتی خبرنگار ما نشان می‌دهد که هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و هیات همراه، بیمه نامه نداشته است. یک مقام مسئول در این باره به خبرنگار رویداد۲۴ گفت: جست و جو در سامانه‌های بیمه گری نشان می‌دهد که تا کنون هیچ بیمه نامه‌ای برای این هلیکوپتر صادر نشده است.

وی با تاکید بر این که هر سه هلیکوپتر مورد استفاده برای رئیس جمهور متعلق به نیرو‌های مسلح می‌باشد که جهت استفاده در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار می‌گردد اظهار کرد: مسئولیت صدور بیمه نامه برای پرونده‌های تجاری شرکت‌های بهره بردار است که نهاد ناظر بر آن‌ها سازمان هواپیمایی کشوری است، اما درباره پرنده‌های نظامی، مسئولیت این اقدام بر عهده ستاد کل نیرو‌های مسلح و یا یگان‌های نظامی و انتظامی است

این مقام مسئول با بیان این که این ابهام وجود دارد که مسئولیت تمدید بیمه نامه بر عهده معاونت اجرایی رئیس جمهور به عنوان بهره بردار است یا ستادکل نیرو‌های مسلح به عنوان مالک وسیله که در این خصوص بایست پیگیری شود. وی گفت: از دیرباز مسئولیت صدور بیمه نامه برای اموال دولتی بر عهده شرکت بیمه ایران و اقلام متعلق به یگان‌های نظامی غالبا شرکت بیمه کوثر و یا حکمت ایرانیان دو شرکت بیمه‌ای نزدیک به نهاد‌های نظامی بوده است، اما اکنون مشخص شده است که این شرکت‌ها برای هلیکوپتر رئیس جمهور بیمه نامه‌ای صادر نکرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت نبود بیمه نامه، خسارت هلیکوپتر و سرنشینان آن از چه محلی پرداخت می‌شود، گفت: در موارد پیشین، عموما شرکت بیمه ایران پرداخت این خسارت‌ها را به دلیل فشار‌های سیاسی برعهده می‌گرفت، اما حالا مشخص نیست چه روشی برای این موضوع پیش بینی شده است.

به گفته او، علت عدم صدور بیمه نامه برای هلیکوپتر می‌تواند فرسوده بودن آن، نداشتن تاییدیه‌های ایمنی و یا افزایش سن آن بوده باشد، اما این موارد نمی‌تواند دلیلی برای پرواز هلیکوپتر باشد، آن هم در شرایطی که قرار است این پرنده حامل رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی کشور باشد.

آنچه مشخص است مسئولین امر در عدم بیمه کردن بالگرد‌های در اختیار نهاد ریاست جمهوری مرتکب ترک فعل شده‌اند و هزینه سنگینی را به بیت‌المال تحمیل کرده‌اند. طبیعی است که نمی‌توان بهانه حضور رئیس جمهوردر بالگرد نظامی خسارت‌های ناشی از این سانحه را به شرکت‌های بیمه‌ای تحمیل کرد.

منبع: رویداد24
ارسال نظر