تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

معرفی جنگنده F۱۶ فایتینگ فالکون؛ زیبا و بی رحم

F۱۶ فایتینگ فالکون یک هواپیمای جنگی پیشرفته هوایی است که قابلیت‌های هواپیما‌های جنگنده نسل چهارم را فراهم می‌کند.

اقتصاد۲۴: F۱۶ فایتینگ فالکون لاکهید مارتین یکی از پرکارترین هواپیما‌های جنگنده جهان است. لاکهید مارتین حدود ۴۶۰۰ فروند F-۱۶ را به بیش از ۲۵ کشور تحویل داد. در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ جنگنده F-۱۶ در سرتاسر جهان فعال هستند. F-۱۶ و F-۱۵ ایگل اولین هواپیما‌های جهان بودند که قادر به مقاومت در برابر نیرو‌های گرانشی بالاتر از خلبانان بودند.

F۱۶ فایتینگ فالکون در سال ۱۹۷۹ وارد خدمت شد. آخرین جنگنده از ۲۲۳۱ جنگنده F-۱۶ برای نیروی هوایی ایالات متحده در مارس ۲۰۰۵ تحویل شد. اولین نسخه دو سرنشینه F-۱۶D در ژانویه ۲۰۰۹ توسط دولت ایالات متحده پذیرفته شد.

کابین جنگنده F۱۶ فایتینگ فالکون

تجهیزات پیشرفته نصب شده در ساخت فعلی F-۱۶ شامل نمایشگر‌های چند منظوره کریستال مایع با صفحه تخت رنگی هانیول، سیستم زمین دیجیتال، کامپیوتر ماموریت مدولار، دوربین فیلمبرداری رنگی برای ضبط دید خلبان از صفحه نمایش هدآپ است. زاویه پشتی صندلی هواپیما از ۱۳ درجه به ۳۰ درجه افزایش یافته است تا راحتی بیشتری برای خلبان فراهم شود.

تسلیحات F۱۶ 

این هواپیما دارای ۹ نقطه سخت برای محموله‌های تسلیحاتی است: یکی در هر نوک بال، سه نقطه در زیر هر بال و یک خط مرکزی در زیر بدنه. این مهمات از پرتابگر‌های ریتون LAU-۸۸، MAU-۱۲ و قفسه‌های اجکتور بمب اورگن پرتاب می‌شود. بال پورت به یک توپ ۲۰ میلی متری جنرال الکتریک M۶۱A۱ تعبیه شده است و دید اسلحه به هداپ کابین خلبان متصل است.

موشک‌های هوا به هوای حمل شده بر روی F-۱۶ شامل لاکهید مارتین / ریتون AIM-۹ سایدویندر، آمرام، اسپارو، ام بی دی‌ای اسکای فلش و آسرام، و ام بی دی‌ای R۵۵۰، مجیک ۲، F-۱۶ برای اولین بار نسل جدید سایدویندر AIM-۹X را شلیک کرد که در حال تولید کامل برای نیروی هوایی آمریکا است.


بیشتر بخوانید: معرفی گنبد آهنین اسرائیل؛ مشخصات و قابلیت ها


موشک‌های هوا به سطح حمل شده بر روی F-۱۶ شامل موشک‌های ماوریک، هارم و شرایک ساخت شرکت ریتون و موشک‌های ضد کشتی شامل بوئینگ هارپون و کونگسبرگ پنگوئن هستند. آزمایشات پروازی با موشک هوا به سطح مشترک لاکهید مارتین از F-۱۶ انجام شده است.

اقدامات متقابل جنگنده F۱۶ فایتینگ فالکون

هواپیمای بلاک ۵۰ F-۱۶ برای ایالات متحده مجهز به گیرنده هشدار راداری سوپرهترودین AN/ALR-۵۶M لاکهید مارتین است. F-۱۶ همچنین با طیف وسیعی از پارازیت‌ها و تجهیزات متقابل الکترونیکی از جمله نورثروپ گرومن AN/ALQ-۱۳۱، ریتون AN/ALQ-۱۸۴، الیسرا SPS ۳۰۰۰ و ایلتا EL/L-۸۲۴۰ و نورثروپ گرومن  ALQ سازگار است.

لاکهید مارتین ALE-۴۰ و ALE-۴۷ چف و سیستم‌های پخش کننده شعله مادون قرمز در یک پایه فلاش داخلی نصب شده اند. ALE-۴۰ توسط خلبان کنترل می‌شود، اما ALE-۴۷ نصب شده در بلوک ۵۰ می‌تواند در حالت تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک یا دستی کار کند.

F-۱۶ برای نیروی هوایی یونان به مجموعه یکپارچه حفاظت از خود پیشرفته ریتون II مجهز شده است که شامل سیستم هشدار تهدید نورثروپ گرومن ALR-۹۳ (V)، مسدود کننده ریتون ALQ-۱۸۷ و بی‌ای ئی سیستمز ALE-۴۷ است. کاه / شعله انداز. F-۱۶ برای شیلی و پاکستان به مجموعه جنگ الکترونیک ITT AN/ALQ-۲۱۱ (V) ۴ مجهز شده است.

رادار جنگنده F۱۶ 

رادار نورث روپ گرومن AN/APG-۶۸، ۲۵ حالت هوا به هوا و هوا به زمین مجزا شامل دوربرد، تشخیص و ردیابی همه جانبه، ردیابی چند هدفه همزمان و نقشه برداری زمینی با وضوح بالا را ارائه می‌دهد. آرایه آنتن مسطح در دماغه هواپیما نصب شده است.

ناوبری و ارتباطات F۱۶ فایتینگ فالکون

F-۱۶ اولین هواپیمای عملیاتی ایالات متحده بود که سیستم موقعیت یاب جهانی را دریافت کرد. این هواپیما دارای سیستم ناوبری اینرسی و نورتروپ گرومن LN-۳۹، LN-۹۳ ژیروسکوپ لیزری حلقه‌ای یا هانیول H-۴۲۳ است.

سایر تجهیزات ناوبری شامل سیستم ناوبری دیجیتال زمینی بی‌ای ئی سیستمز ترپروم، ارتفاع سنج راداری Gould AN/APN-۲۳۲، سیستم ناوبری هوایی تاکتیکی راکول کولینز AN/ARN-۱۱۸ (TACAN) و سامانه فرود ابزاری راکول کولینز AN/ARN-۱۰۸ است.

سیستم‌های ارتباطی شامل گیرنده/فرستنده ریتون UHF AN/ARC-۱۶۴ و راکول کولینز VHF AM/FM AN/ARC-۱۸۶ به همراه AN/APX۱۰۱ شناسایی خودی از دشمن و سیستم‌های ارتباطی رمزگذاری/ایمن هستند. AN/APX-۱۰۱ با سیستم‌های BAE AN/APX-۱۱۳ ارتقا یافت.

موتور‌ها

این هواپیما با یک موتور، جنرال الکتریک F۱۱۰-GE-۱۲۹ یا پرت و ویتنی F۱۰۰-PW-۲۲۹ کار می‌کند. منبع سوخت مجهز به سیستم ضد آتش گاز بی اثر است. یک کاوشگر سوخت گیری در حین پرواز در بالای بدنه نصب شده است.

لاکهید مارتین آزمایش پرواز توسعه‌ای را بر روی مخازن سوخت منسجم جدید (CFT) برای F-۱۶ انجام داد که به طور قابل‌توجهی به شعاع ماموریت هواپیما اضافه می‌کند. اولین پرواز F-۱۶ مجهز به تانک‌های جدید در مارس ۲۰۰۳ بود. یونان مشتری پرتاب CFT است.

مشخصات کلی جنگنده F۱۶ فایتینگ فالکون

طول بال ها: ۱۰ متر

طول: ۱۵ متر

ارتفاع: ۵ متر

موتور: ۱ عدد پرت& ویتنی F۱۰۰-PW-۲۰۰/۲۲۰/۲۲۹ یا جنرال الکتریک F۱۱۰-GE-۱۰۰/۱۲۹

رانش: ۲۹۰۰۰ پوند

حداکثر سرعت، بیشینه سرعت: ۱۵۰۰ مایل در ساعت

حداکثر ارتفاع: بیش از ۱۵۰۰۰ متر

دامنه: بیش از ۲۰۰۰ مایل برد کشتی (۱۷۴۰ نانومتر)

ارسال نظر