تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

هواگرد آواکس ساب ۳۴۰؛ هواپیمای هشدار زودهنگام

ساب ۳۴۰ ای‌ئی‌دبلیو، نظارت هوایی، ماموریت‌های نجات و ... را در عملیات نظامی و غیرنظامی ارائه می‌دهد.

اقتصاد۲۴: ساب ۳۴۰ یک هواپیمای هشدار دهنده و کنترل زودهنگام است که توسط ساب، یک شرکت هوافضا و دفاع مستقر در سوئد توسعه یافته است. هواگرد ساب ۳۴۰ ای‌ئی‌دبلیو (AEW) در ابتدا توسط نیروی هوایی سوئد و نیروی هوایی سلطنتی تایلند استفاده می‌شد.

وزارت دفاع ملی لهستان در جولای ۲۰۲۳ قراردادی به ارزش تقریبی ۵۷.۶ میلیون دلار با ساب برای تامین دو هواپیمای ساب ۳۴۰ ای‌ئی‌دبلیو بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ منعقد کرد. این قرارداد نه تنها شامل تجهیزات زمینی، بلکه شامل خدمات لجستیکی و پشتیبانی داخل کشور نیز می‌شود.

طراحی ساب ۳۴۰ 

هواپیمای ساب ۳۴۰ دارای ۱۹.۷۳ متر طول و ۶.۹۷ متر عرض است و طول بال آن ۲۱.۴۴ متر می‌باشد. نوک بال‌های کشیده در چند نوع، طول بال‌ها را تا ۲۲.۷۵ متر افزایش می‌دهد. حداکثر ظرفیت سوخت این هواگرد ۲.۵۸ کیلوگرم است.

این هواپیما می‌تواند در ارتفاع حداکثر ۲۵۰۰۰ فوتی پرواز کند و بر اساس نوع آن می‌تواند حداکثر بار بین ۳.۱۳ کیلوگرم تا ۳.۴۰ کیلوگرم را حمل نماید. این هواگرد مجهز به سیستم‌های هشدار اولیه و رادار پیشرفته ارئی آی (Erieye) است.


بیشتر بخوانید: معرفی جنگنده F۱۶ فایتینگ فالکون؛ زیبا و بی رحم


ساب ۳۴۰ ای‌ئی‌دبلیو، همراه با تجهیزات زمینی مربوطه خود، یک نمای کلی موقعیتی مناسب برای عملیات نظامی و غیرنظامی شامل نظارت هوایی، ماموریت‌های نجات و ... ارائه می‌دهد.

سیستم Erieye هواگرد آواکس ساب ۳۴۰

Erieye ساب که به عنوان نظارت و کنترل هوابرد ۸۹۰ در سوئد شناخته می‌شود، قابلیت‌های همه کاره را برای چندین نقش و ماموریت ارائه می‌دهد و نیاز‌های حوزه‌های نظامی و غیرنظامی را برآورده می‌کند.

سیستم رادار از فناوری آرایه اسکن الکترونیکی فعال استفاده می‌کند که امکان تنظیم دینامیکی انرژی رادار را بر اساس موقعیت فراهم می‌کند. این رادار می‌تواند یک منطقه وسیع را پوشش داده یا بر روی یک منطقه اولویت بندی شده کوچکتر تمرکز کند. رادار با قابلیت تشخیص و ردیابی سریع و دقیق اشیا، از نرخ به روز رسانی بالایی برخوردار است. فناوری باند S آن عملکرد استثنایی را در طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی تضمین می‌کند.

برد نظارت موثر این رادار بیش از ۵۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع به صورت افقی و به صورت عمودی تا بیش از ۶۰۰۰۰ فوت گسترش می‌یابد. پوشش دریای این سامانه نامحدود است و امکان شناسایی و ردیابی اشیا از جمله هواپیما‌های جنگنده، هلیکوپتر‌های معلق، موشک‌های کروز و حتی اهداف دریایی به کوچکی جت اسکی را فراهم می‌کند.

سیستم Erieye توسط ۹ کشور در طیف وسیعی از پیکربندی‌ها خریداری شده است و آن را به عنوان یکی از پرکاربردترین سیستم‌های نظارت هوایی در سطح جهان معرفی کرده است

موتور و عملکرد آواکس ساب ۳۴۰

ساب ۳۴۰ ای‌ئی‌دبلیو به موتور GE CT۷-۵A۲ مجهز شده است، در حالی که سایر نسخه‌های اصلاح شده از جمله ساب ۳۴۰ بی/بی پلاس به موتور GE CT۷-۹B مجهز شده اند.

حداکثر سرعت کروز این هواپیما بسته به نوع آن ۲۷۱ تنی (۵۰۲ کیلومتر در ساعت) و ۲۸۳ تنی (۵۲۴ کیلومتر در ساعت) است.

هواپیمای امنیتی دریایی ساب ۳۴۰

هواپیمای امنیتی دریایی ساب ۳۴۰ (MSA)یک هواپیمای چند منظوره است که توانایی بررسی موثر مناطق وسیع را دارد. این هواپیما در نمایشگاه بین‌المللی هوایی فارنبرو در جولای ۲۰۱۲ معرفی شد. این هواپیما به عنوان عنصری حیاتی در دستیابی به آگاهی، امنیت و ایمنی حوزه دریایی بر علیه دزدی دریایی، تروریسم، قاچاق، آلودگی نفتی و سایر فعالیت‌های غیرقانونی عمل می‌کند.

این هواپیما قابلیت‌های نظارت، جستجو و نجات، حمل و نقل و تخلیه پزشکی را دارا است. ساب ۳۴۰ می‌تواند پرواز‌های طولانی مدت را از فرودگاه‌های محدود انجام دهد. سیستم مدیریت ماموریت آن در کنار پیوند‌های داده، حسگر‌های نوری، سیستم‌های ستکام و رادار، قابلیت‌های لازم را برای عملیات در اختیار هواپیما قرار می‌دهد.

هواپیمای مسافربری ساب ۳۴۰

ساب ۳۴۰ ای‌ئی‌دبلیو گونه‌ای از هواپیمای مسافربری ساب ۳۴۰ است که به دلیل انعطاف پذیری، راحتی و قابلیت اطمینان مورد علاقه مسافران خطوط هوایی است.

تولید هواپیما‌های مسافربری ساب ۳۴۰ در سال ۱۹۹۹ متوقف شد، اما هواپیمای معمولی ساب ۳۴۰ تنها به نیمی از عمر عملیاتی مورد نظر خود رسیده است.

این هواپیما دارای شیشه‌های جلو PPG و پنجره‌های کابین خلبان برای اطمینان از استحکام، ادغام بی‌عیب و نقص با ساختار هواپیما و محافظت بیشتراست.

مشخصات کلی هواگرد ساب ۳۴۰

نوع پروژه: هواپیما‌های هشدار دهنده و کنترل زودهنگام 

سازنده: ساب

اپراتور: نیروی هوایی سوئد و نیروی هوایی سلطنتی تایلند

طول: ۱۹.۷۳ متر

طول بال ها: ۲۱.۴۴ متر

ارسال نظر