تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

معرفی جنگنده J۲۰، اژد‌های رادارگریز چین

در این مطلب به بررسی فنی جنگنده J۲۰ خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴:J ۲۰، یک هواپیمای جنگنده رادارگریز تک سرنشین و چند منظوره است که توسط گروه صنعت هواپیماسازی چنگدو چین ساخته شده است.

این جنگنده یک هواپیمای نسل پنجمی است که برای نیروی هوایی ارتش خلق چین ساخته شده است. نام گزارش ناتو این جنگنده، عقاب سیاه است. دو نمونه اولیه در نوامبر ۲۰۱۰ برای آزمایش‌های هوایی و زمینی توسعه یافت.

مشتریان بالقوه J-۲۰ پاکستان، خاورمیانه، آمریکای لاتین، آسیای جنوب شرقی و کشور‌های آفریقایی هستند.

طراحی جنگنده J۲۰

J-۲۰ برای اجرای ماموریت‌های حمله زمینی حتی در زمین متخاصم طراحی شده است. این هواپیما می‌تواند با بال‌های دلتا در سرعت‌های مافوق صوت به ارتفاعات بالاتری برسد.

این هواپیما از سوخو تی-۵۰ و لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور بزرگتر است. قسمت جلوی نمونه اولیه شبیه به F-۲۲ رپتور و قسمت عقب آن شبیه به سوخو T-۵۰ است.

توسعه J-۲۰

چین تصمیم گرفت در توسعه مشترک هواپیما‌های نسل پنجم با روسیه و هند همکاری نکند، زیرا روسیه در این مشارکت چین سود زیادی کسب می‌کرد. گروه صنعت هواپیماسازی چنگدو در تلاش برای ساخت یک جنگنده نسل پنجم به عنوان رقیب هواپیمای روسی توسعه J-۲۰ را در اواخر دهه ۱۹۹۰ تحت برنامه J-XX آغاز کرد.


بیشتر بخوانید: معرفی جنگنده J۱۰، اژد‌های نیرومند چین


برنامه J-XX که پروژه ۷۱۸ نیز نامیده می‌شود، توسعه نسل چهارم و پنجم هواپیما‌های حمل شده برای نیروی هوایی خلق چین را به تصویر می‌کشد.

گروه صنعت هواپیماسازی چنگدو به عنوان پیمانکار اصلی این برنامه در آگوست ۲۰۰۸ انتخاب شد. آزمایش سرعت این هواپیما در دسامبر ۲۰۱۰ انجام شد. اولین پرواز در ژانویه ۲۰۱۱ تکمیل شد.

به گزارش اقتصاد۲۴ در آگوست ۲۰۱۱، میگ مستقر در روسیه گمانه زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر ارائه فناوری رادارگریز خود به چین برای هواپیما‌های جنگنده چنگدو J-۲۰ را رد کرد. چین پس از آمریکا و روسیه، سومین کشوری است که آزمایش پروازی نمایشگر J-۲۰ را تولید و اجرا می‌کند.

قابلیت J-۲۰

J-۲۰ دارای یک بدنه ترکیبی با سطح مقطع راداری کم، پیکربندی دلتای کانارد، سیستم مدرن هدایت پرواز برقی یا پرواز با سیم (fly-by-wire)، ورودی مافوق صوت بدون انحراف، دم V شکل و باله‌های دم است. سیستم fly-by-wire مجهز به سیستم کنترل آتش و سیستم مدیریت موتور است. رادار فعال آرایه اسکن شده الکترونیکی اطلاعات هدف را اسکن کرده و به سیستم کنترل آتش ارسال می‌کند.

کابین خلبان جنگنده J۲۰

J-۲۰ دارای کابین خلبان شیشه‌ای است که با یک سایبان حباب شکل محصور شده است. کابین خلبان مجهز به دو نمایشگر کریستال مایع و یک نمایشگر است.

تسلیحات جنگنده J۲۰

J-۲۰ برای ماموریت‌های جنگی فاصله نزدیک به توپ داخلی مسلح شده است. این جنگنده دارای هشت نقطه سخت و یک محفظه بزرگ اسلحه برای ترکیب موشک‌های برد بلند PL-۱۲C/D و PL-۲۱ هوا به هوا دارد.

این هواپیما همچنین به دو جایگاه کوچک جانبی سلاح در زیر ورودی‌های هوا مجهز شده است. همچنین انتظار می‌رود این جنگنده مجهز به موشک‌های هوا به سطح، موشک‌های ضد تشعشع، بمب‌های هدایت‌شونده لیزری شود.

موتور جنگنده J۲۰

نمونه اولیه J-۲۰ از موتور‌های ساترن ۱۱۷S تولید شده توسط روسیه استفاده می‌کرد. هر موتور ۳۲۰۰۰ پوند نیروی رانش تولید می‌کند.

این هواپیمای تولیدی از دو موتور توربوفن بردار رانش WS-۱۰G استفاده می‌کند که هر کدام ۳۰۰۰۰ پوند نیروی رانش تولید می‌کنند. این موتور توسط شرکت موتور هواپیمای شییانگ لیمینگ طراحی و تولید می‌شود که دارای یک توربین تک فشار بالا، دو توربین کم فشار، احتراق حلقوی و کمپرسور است.

WS-۱۰G به نازل‌های کنترل بردار رانش مجهز خواهد شد تا سطح مقطع راداری و انتشار مادون قرمز را کاهش دهد. قطر موتور این جنگنده ۰.۹۵ متر و وزن خشک آن ۱۴۹۴ کیلوگرم است.

ارابه فرود جنگنده J۲۰

این هواپیما دارای یک ارابه فرود سه چرخه متشکل از یک پایه دنده دماغه تک چرخ و دو پایه دنده اصلی تک چرخ است. دنده دماغه هنگام برخاستن از هواپیما به سمت کف کابین عقب می‌رود، در حالی که دنده اصلی به سمت جلو به سمت قسمت بدنه جمع می‌شود.

کارایی

J-۲۰ می‌تواند با سرعت ۳۰۴ متر بر ثانیه بالا رود. این جنگنده دارای حداکثر سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر در ساعت است. برد و سقف سرویس به ترتیب ۳۴۰۰ کیلومتر و ۱۸۰۰۰ متر است.

مشخصات کلی J-۲۰

کشور سازنده: چین
شرکت سازنده: گروه صنعت هواپیماسازی چنگدو
ورود به خدمت: ۲۰۱۷
خدمه: ۱ نفر

ابعاد و وزن
طول: ۲۳ متر
طول بال: ۱۴ متر
ارتفاع: ۶ متر
وزن (حداکثر برخاستن): ۳۴ تا ۳۶ تن

موتور‌ها و عملکرد
موتور ۲ x  موتور توربوفن بردار رانش WS-۱۰G
حداکثر سرعت: ۲۱۰۰ کیلومتر در ساعت
سقف سرویس: ۱۸ کیلومتر
برد سرویس:  ۳۴۰۰ کیلومتر

ارسال نظر