تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

برنامه جلیلی برای حاکمیت ریال

سعید جلیلی گفت: اگر واحد اصلی پول ما ریال است باید دولت مقتدر و نظام بتواند در ریال حاکمیت داشته باشد.

اقتصاد۲۴- بعد از وقت استراحت نیم ساعته که به ۶ کاندیدا داده شد، دور جدید مناظره اول آغاز شد.

پیش از شروع دور سوم مناظره انتخاباتی سوالات کارشناسان و نخبگان به شرح زیر پرسیده شد:

مصباحی مقدم: یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن در نرخ بالاست؛ ۶ سال است تورم ۴۰ درصد و بالاتر داریم. شما با این تورم مزمن چگونه می‌خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری: ریشه اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانکهاست. در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند چه برنامه‌ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم پیش بینی شده دارید؟

محمدجواد ایروانی: برای تنظیم نقدینگی به تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی: (با اشاره به ناترازی بانک‌ها با توجه به سیاست‌ها و تکالیفی که به آن‌ها محول شده است)؛ برنامه شما با توجه به تاکید برنامه هفتم بر کاهش ناترازی بانکها، برای اصلاح نظام بانکی و احیای بانک‌های ناتراز و حل و فصل بانک‌هایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری: درباره افزایش نقدینگی گفته شده که موجب تورم می‌شود. در اقتصاد کلا پارامتر‌ها با هم بده بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید. شما چگونگی نقدینگی را مهار می‌کنید در حالی که نقدینگی که روغن چرخدنده‌های تولید است را تامین می‌کنید؟

محمدرضا پورابراهیمی: راهکار‌های شما با فرض استقرار تحریم‌ها، برای ناترازی بودجه به عنوان اصلی‌ترین موضوع و مولفه اثر گذار بر شاخص‌های اقتصادی کشور چیست؟

اهم اظهارات سعید جلیلی را بخوانید؛

*یک نکته مهم که برای مردم آزاردهنده است، بحث تورم است، تورم مثل کرونا نیست که هم خودش و هم درمانش شناخته شده نباشد. تورم هم مسئله‌اش روشن است هم راه حل‌های آن.

* خیلی از کشور‌ها در کنترل تورم موفق بودند، اما سوال مردم این است که چرا در کشور ما تورم به خصوص در سال‌های اخیر اینقدر مزمن ادامه دارد؟ 


بیشتر بخوانید: جلیلی: دولت روحانی به برنامه اعتقادی نداشت


* در آن ۴ محور اصلی که برای برنامه دولت مطرح کردیم یک بحث انضباط مالی است. ریشه تورمی که به نظر می‌رسد وجود دارد و راه حل‌هایی برای آن هست و امکام تورم وجود دارد همانطور که امکان رشد ۸ درصد وجود دارد، امکان کاهش تورم و کنترل آن وجود دارد.

*اگر واحد پول رسمی ما ریال هست باید دولت بر ریال حاکمیت کند و بداند گردش پول به کجا می‌رود و در کجا‌ها خرج می‌شود تا بتواند آن را مدیریت کند.

*اگر دولت نتوان و سازوکار‌های ریال را درست کند با اقدامات مقطعی نمی‌توان مشکل را حل کرد.

* اگر شما نتواند سازو کار‌ها را درست کنید، با اقدامات مقطعی درست نمی‌شود. اولین بحث مهمی که در اینجا وجود دارد و باید دنبال شود این است که برای حاکمیت ریال، باید سامانه‌های که لازمه حاکمیت ریال است و خوشبختانه ما زیرساخت‌های آن را داریم، مثل سامانه جامع تجارت، سامانه رفاه ایرانیان و ... باید با هم ارتباط داشته باشند تا شما بتوانید در موضوع حاکمیت ریال از آن بهره لازم را داشته باشید.

* در آن زمان باید دو ناترازی بانک‌ها و بودجه را حل کنید و این اراده دولت را بخواهید.

ارسال نظر