تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۵ تير ۱۴۰۳

سعید جلیلی؛ دیپلماتی که رویا می‌فروشد/ تئوری جلیلی در سیاست خارجی، عبور از سه چهار کشور واقعی و دنبال آن ۱۹۶ کشور خیالی!

غلامرضا مصدق در یادداشتی می‌نویسد: آقای سعید جلیلی با شعار یک جهان فرصت برای ایران، فرمودند "ما با سه چهار کشور مشکل داریم، در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد". معنای فرمایش ایشان به زبان ساده این است، اگر سه چهار کشور با ما مشکل دارند مسئله مهمی نیست، در مقابل ۱۹۶ کشور دیگر وجود دارند که می‌توانیم در میدانی وسیع (یک جهان فرصت) با وجود آن‌ها با دنیا ارتباط داشته باشیم؛ به عبارتی ۴ به ۱۹۶ به نفع ما.

اقتصاد۲۴-آقای سعید جلیلی با شعار یک جهان فرصت برای ایران، فرمودند "ما با سه چهار کشور مشکل داریم، در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد". معنای فرمایش ایشان به زبان ساده این است، اگر سه چهار کشور با ما مشکل دارند مسئله مهمی نیست، در مقابل ۱۹۶ کشور دیگر وجود دارند که می‌توانیم در میدانی وسیع (یک جهان فرصت) با وجود آن‌ها با دنیا ارتباط داشته باشیم؛ به عبارتی ۴ به ۱۹۶ به نفع ما.

اگر ایشان واقعاً به این حرف اعتقاد دارد که وامصیبتا و اگر صرفاً شعاری به ظاهر زیبا، ولی کاملاً خالی از حقیقتِ موسم گذرای انتخابات است که هیچ و حالا به قول مجریان بخش خبری بیست و سی "و، اما حقیت ماجر "

همه ما دقیقاً می‌دانیم سه چهار کشور مد نظر آقای جلیلی، آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه هستند، بگذریم از اینکه در واقع سه کشور اخیر شامل ۲۷ کشور اتحادیه اروپا می‌شوند و نه فقط این سه کشور. فعلا در دنیا سه بلوک قدرتمند وجود دارند، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین. از این سه بلوک دو بلوک آمریکا و اتحادیه اروپا به هر دلیلی با ایران مشکل دارند، صرف نظر از اتحادیه اروپا، چه خوشمان بیاید و چه نیاید و چه امثال نگارنده را به وادادگی، ترسو بودن و غربزدگی متهم کنید یا نکنید، هر کشوری که با آمریکا مشکل داشته باشد، در عمل با همه دنیا مشکل خواهد داشت.

به این دلیل ساده که الآن هیچ تحریم بین المللی قانونی که مصوب سازمان ملل باشد علیه ایران وجود ندارد، چون تمام تحریم‌های قانونی با توافق برجام لغو شدند. آنچه امروزه ما به آن‌ها تحریم می‌گویبم تحریم‌های یک جانبه آمریکاست که تمام کشور‌های دنیا، حتی کشور‌های دوست نزدیک ایران به آن‌ها پایبند هستند.

به عنوان مثال، یکی از این ۱۹۶ کشور که به زعم آقای جلیلی جهانی از فرصت هستند می‌توانیم صرف نظر از آن سه چهار کشور با آن‌ها ارتباط داشته باشیم چین، دومین قدرت جهانی، رقیب اصلی آمریکا در صحنه بین الملل، بزرگترین چالش پیش روی آمریکا در قرن ۲۱ و ظاهراً دوست و متحد ماست. اگر چین با همه قدرت و هیمنه اش و با وجود رقابتی که با آمریکا دارد ترس از این دولت را کنار بگذارد و یک LC بانکی ۱۰ هزار دلاری برای ایران بگشاید، حتما استراتژی آقای جلیلی هم جواب می‌دهد.


بیشتر بخوانید:فیلم/مشاور جلیلی از سئوال جنجالی هاشمی طفره رفت!


همچنین بی تردید عراق نزدیکترین دوست ایران در بین کشور‌های دنیاست، همین عراق دوست و برادر هم، شش دانگ متعهد به اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. همه چیز از ما می‌خرد، اما به دستور آمریکا پولش را نمی‌دهد.

برادر انقلابی، جناب آقای جلیلی، اولاً وقتی چینِ ابرقدرت و عراقِ دوست و برادر، در تحریم‌های یک جانبه علیه ما در کنار یکی از آن سه چهار کشور هستند، تکلیف کشور‌های ضعیف‌تر و غیردوست دیگر معلوم است. ثانیاً، جناب عالی که به یکباره از کره ماه به انتخابات ریاست جمهوری وارد نشدید، سال‌هاست که در بالاترین مناصب تصمیم گیری کشور قرار داشته و دارید، مثلاً، سال‌ها دبیر شورای امنیت ملی و معاون وزیر أمور خارجه بودید، چرا به سهم خود در این همه سال از این ۱۹۶ کشور برای برون رفت از مشکلات بین المللی کشور استفاده نکردید؟!

اگرچه این ۱۹۶ کشور مورد نظر شما واقعی و روی زمین واقعاً وجود دارند، اما در استراتژی خیالی جناب عالی کاملاً خیالی هستند.

منبع: دیپلماسی ایرانی

ارسال نظر