تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۰۷ تير ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی تانک کرار، رقیب ایرانی تانک آمریکایی آبرامز

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های تانک کرار ایران خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴: کرار (مهاجم) تانک اصلی جنگی جدید ایرانی است. این تانک به طور قابل توجهی ارتقا یافته تانک T-۷۲S ایرانی است. تعدادی از این تانک‌ها از اتحاد جماهیر شوروی به ایران تحویل داده شد. در حال حاضر ایران حدود ۴۸۰ تانک T-۷۲S و حتی قدیمی‌تر T-۷۲M۱ را در اختیار دارد که می‌توانند به استاندارد‌های جدید ارتقا یابند.

تصاویر تانک کرار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. خود تانک برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ به طور عمومی فاش شد. تانک ارتقا یافته مجهز به برجک جدید، زره افزودنی جدید، سیستم‌های مشاهده و هدف گیری جدید، سیستم کنترل آتش جدید، و دارای تعدادی از ارتقا‌های دیگر است. همه این ارتقاء به طور قابل توجهی قابلیت‌های رزمی تانک‌های قدیمی سری T-۷۲ را در زمینه‌های کلیدی حفاظت، قدرت آتش و احتمالاً تحرک بهبود بخشید. از سال ۲۰۱۷ تولید کراردر حال انجام است. با این حال مشخص نیست که آیا یک دسته تولید پیش تولید یا در مقیاس کامل ساخته می‌شود.

توسعه تانک کرار

توسعه کرار به صورت آشکارا با مشارکت روسیه بوده است. این تانک شباهت‌های زیادی با T-۹۰MS روسی دارد و از برخی قطعات مشابه استفاده می‌کند. این تانک ممکن است نسخه تولید شده با مجوز T-۹۰MS از قطعات ارائه شده روسیه باشد. با این حال کارار به اندازه T-۹۰MS توانایی ندارد. همچنین از تانک‌های جنگی اصلی مدرن غربی و چینی پایین‌تر است.

کرار در مقایسه با T-۷۲S حفاظت بهتری دارد. بدنه و برجک مجهز به کیت زره واکنشی انفجاری جدید هستند. از نظر ظاهری شبیه زره‌های انفجاری نسل جدید روسی رلیکت است. اگرچه به نظر می‌رسد که زره ایرانی متفاوت است. به هر حال باید برتر از کیت زره واکنشی واکنشی انفجاری کنتاکت-۱ باشد که در تانک‌های T-۷۲S استفاده می‌شود. قسمت پایین بدنه با پوشش‌های لاستیکی محافظت می‌شود. قسمت‌های عقب بدنه و برجک با زره قفسی پوشانده شده است. کرار مجهز به حفاظت هسته ای، شیمیایی و بیولوژیکی و سیستم اطفاء حریق خودکار است.

تسلیحات تانک کرار

تانک ایرانی مجهز به اسلحه جدید ۱۲۵ میلی متری صاف است. انواع گلوله‌ها از جمله گلوله‌های APFSDS، HE و HE-FRAG را شلیک می‌کند. برد موثر آتش با گلوله APFSDS حدود ۲۰۰۰-۳۰۰۰ متر است. این تانک همچنین می‌تواند موشک‌های هدایت شونده ضد تانک را به همان شیوه مهمات معمولی پرتاب کند. برد این موشک‌ها بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متر است.

این تانک دارای یک پوشش فلزی در پایه لوله اسلحه است. هدف از این پوشش فلزی مشخص نیست. این امکان وجود دارد که هنگام شلیک در حال حرکت، تثبیت اسلحه را بهبود بخشد. حداکثر سرعت شلیک تا ۸ گلوله در دقیقه یا ۱-۲ گلوله در دقیقه در صورت بارگیری دستی است. کرارمجهز به یک ایستگاه تسلیحاتی با کنترل از راه دور، مجهز به مسلسل ۱۲.۷ میلی متری است. به نظر می‌رسد مسلسل کواکسیال در تانک جدید حذف شده است.

تجهیزات تانک کرار

تانک دارای سیستم کنترل آتش و مجهز به دید فرمانده پانوراما و دید توپچی جدید است. طبق گزارش ها این سیتم اصلی توسط شرکت اسلوونیایی فوتونا تولید شده است. در کرار دید اصلی T-۷۲S حفظ  شده است. دید و سیستم کنترل آتش آن به وضوح برتر از T-۷۲S است. دید فرمانده پانوراما در اکثر تانک‌های غربی و جدیدترین تانک‌های چینی و روسی وجود دارد.

تانک جدید ایرانی قابلیت درگیری شکارچی-قاتل را دارد. فرمانده از یک دید پانوراما برای جستجوی اهداف استفاده می‌کند. پس از انتخاب هدف، تفنگ به طور خودکار روی هدف قرار می‌گیرد و توپچی فرآیند هدف گیری و شلیک را کامل می‌کند. در این مدت فرمانده به دنبال هدف بعدی می‌گردد. به این ترتیب می‌توان اهداف را سریعتر از T-۷۲S بدست آورد و درگیر کرد.

تانک جدید ایرانی سیستم‌های رصد و کمک‌های رانندگی را ارتقا داده است. این تانک مجهز به دوربین، سیستم ناوبری ماهواره‌ای و تابلوی ابزار دیجیتال است. تانک کرار توسط یک خدمه ۳ نفره شامل فرمانده، توپچی و راننده اداره می‌شود.

موتور کرار

در فیلم‌های ایرانی این تانک‌ها با محفظه‌های موتور جدا شده دیده می‌شوند. این می‌تواند نشانه‌ای از مجهز شدن تانک‌های ارتقا یافته به موتور‌های جدید باشد. به احتمال زیاد کرار به یک دیزل جدید مجهز شده است که حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

همچنین ممکن است موتور این تانک‌های جدید ایرانی از روسیه تامین شده باشد. مخازن سوخت خارجی اضافی را می‌توان برای افزایش برد عملیاتی مخزن نصب کرد.

مشخصات فنی کلی تانک کرار

کشور سازنده: ایران
ورود به خدمت؟
خدمه: ۳ نفر

ابعاد و وزن
وزن: ۴۸ تن
طول (تفنگ به جلو): ۱۰ متر
طول بدنه: ۶.۸ متر
عرض: ۳.۵ متر
ارتفاع: ۲.۳ متر

تسلیحات
تفنگ اصلی ۱۲۵ میلی متری صاف
مسلسل ۱ × ۱۲.۷ میلی متر

تحرک
موتور: دیزل
قدرت موتور: ۱۰۰۰ ~ ۱۲۰۰ اسب بخار
حداکثر سرعت جاده: ۷۰ کیلومتر در ساعت
برد: ۵۵۰ کیلومتر

ارسال نظر