تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۷ تير ۱۴۰۳

چگونه دهک خانوار خود را استعلام کنیم؟ +جزئیات

آیا به میزان یارانه‌ی دریافتی یا دهک رفاهی خود اعتراض دارید؟ استعلام دهک بندی خانوار از طریق سامانه‌ی «حمایت» امکان‌پذیر است.

اقتصاد۲۴- یارانه‌ای که دریافت می‌کنید، بر اساس اطلاعاتی است که شما را در یک دهک رفاهی خاص قرار داده است. تراکنش‌های بانکی اعضای خانواده، اطلاعات خودرو، حقوق و درآمد یا ابتلا به بیماری‌های خاص می‌تواند شما را در دهک‌های یکم تا دهم قرار دهد. این مطلب راهنمای استعلام دهک‌بندی خانوار شما با استفاده از کد ملی است. با ما همراه باشید تا از سامانه «حمایت» بگوییم که جزئیات تمام اعضای خانوار شما در آن ثبت شده و به این سؤال جواب دهیم که چطور می‌توان برای تغییر دهک رفاهی درخواست داد.

همانطور که می‌دانید میزان یارانه نقدی در سال ۱۴۰۳ برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است. بعد خانوار، تراکنش‌های بانکی، اطلاعات خودرو و حقوق و درآمد اعضای خانوار، از معیار‌های اصلی دهک‌بندی خانوار است. این موارد تعیین می‌کند که سهم شما از یارانه چقدر است و طبق بررسی سامانه حمایت در کدام گروه رفاهی قرار می‌گیرید.

روش‌های استعلام وضعیت دهک‌بندی

استعلام وضعیت دهک‌بندی خانوار شما از دو مسیر ممکن است؛ کد دستوری و استعلام آنلاین.

استعلام با شماره تلفن

در روش اول با شماره‌گیری کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* با تلفن همراه خود، از اینکه مشمول یارانه می‌شوید یا نه مطالع خواهید شد. شما باید این کد دستوری را از طریق شماره‌ای که به نام خودتان است، شماره‌گیری کنید.

استعلام دهک خانوار با کد ملی

روش دوم استعلام با کد ملی از طریق سامانه حمایت است. اینجا امکان اطلاع از همه جزئیات ثبت‌شده از اطلاعات خانوار و دهک‌بندی و همین‌طور اعتراض به دهک‌بندی فراهم است.

استعلام وضعیت یارانه با شماره تلفن

استعلام وضعیت یارانه با کد ملی

راهنمای ورود به سامانه دهک‌بندی

سامانه حمایت که زیرمجموعه‌ی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است خدماتی برای افراد سرپرست خانوار ارائه می‌دهد؛ از جمله ثبت وضعیت اقتصادی شما برای تغییر دهک‌بندی و دریافت یارانه. دسترسی به این سامانه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم امکان‌پذیر است. برای این کار به‌طور مستقیم با وارد شدن به حساب خود در «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند»، در داشبورد گزینه «مشاهده وضعیت مشمولیت یارانه و ثبت درخواست» را انتخاب کنید.


بیشتر بخوانید:اعلام شرایط جدید دریافت یارانه نقدی


همانطور که می‌بینید برای اعتراض به دهک خانوار خود، باید به سامانه حمایت مراجعه کنید.

 

ورود به سامانه حمایت در ۸ مرحله انجام می‌شود

۱- اولین قدم وارد شدن به «سامانه حمایت» و انتخاب گزینه «ورود به سامانه حمایت» در پایین صفحه است تا به سامانه احراز هویت یکپارچه‌ی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدایت شوید.

۲- با مشاهده کادر بالا، بعد از انتخاب گزینه‌ی کاربر «حقیقی»، کد ملی سرپرست خانوار را وارد کنید


۳- کد امنیتی نمایش داده‌شده را به‌دقت وارد کنید و روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید.

همه‌چیز درباره سامانه «حمایت»؛ راهنمای استعلام دهک‌بندی یارانه خانوار با کد ملی

نکته: در صورتی که برای اولین بار به نسخه جدید سامانه حمایت مراجعه کرده‌اید، باید مراحل ثبت نام را تکمیل کنید.
۴- در قسمت ورود، باید شماره همراه، تاریخ تولد و کد پستی محل سکونت و سپس گزینه‌ی «ورود به سامانه» را انتخاب کنید. در این بخش همچنین ورود از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند برای کاربران حقیقی و حقوقی در دسترس است.

تأکید دوباره: شماره همراهی که اینجا وارد می‌کنید باید متعلق به سرپرست خانوار باشد.

۵- در پنجره‌ی بعدی، کد ارسال‌شده به شماره تماس سرپرست خانوار را وارد کنید و با کلیک روی گزینه‌ی ورود به سامانه، این مرحله را به اتمام برسانید. برای تغییر شماره تلفن و راه‌اندازی مجدد ورود گزینه‌های مورد نظر در این صفحه قرار گرفته است.

۶- در صورتی که این اولین ورود شما به سامانه حمایت باشد، پس از نوشتن کد تأیید، به بخش رمز عبور وارد خواهید شد. در این قسمت رمز عبوری برای خود تعیین کرده و همان را در کادر بعد تکرار کنید و سپس گزینه‌ی ورود به سامانه را بزنید.

نکته: رمز عبور انتخاب‌شده را برای ورود‌های بعدی به سامانه حمایت نزد خود نگهداری کنید.
با ثبت موفق رمز عبور، ثبت نام شما با موفقیت تکمیل می‌شود و از این پس می‌توانید با «کد ملی سرپرست خانوار» و رمز عبور وارد سامانه شوید. در صورت فراموشی رمز عبور، با انتخاب گزینه‌ی «فراموشی رمز عبور؟» می‌توانید بار دیگر رمز خود را تغییر دهید.

در نهایت با طی کردن تمامی این مراحل به پروفایل کاربری خود در سامانه حمایت وارد می‌شوید. اینکه مشمول دریافت یارانه هستید یا نه درست در همین صفحه مشخص می‌شود و دهک رفاهی خانوار شما نیز همین‌جا مشخص شده است. بر اساس دهکی که در آن قرار گرفته‌اید در بخش پیام‌ها وضعیت شما نمایش داده می‌شود.

راهنمای ثبت درخواست در سامانه حمایت

در پنل شخصی شما در سامانه حمایت همچنین گزینه‌هایی از جمله «مشاهده اعضای خانوار»، «مشاهده شناسنامه اقتصادی اجتماعی» و «درخواست بررسی» دیده می‌شود.

در بخش شناسنامه اقتصادی اجتماعی خانوار این موارد مشخص شده است: اطلاعات خانوار: با انتخاب این گزینه، اطلاعات اعضای خانوار شما از جمله نام، نسبت (عضو یا سرپرست) نمایش داده می‌شود. اطلاعات خودرو: در صورتی که خودرویی به نام هر یک از اعضای خانوار باشد، در این قسمت نام مالک، نوع و تیپ خودرو، مدل و پلاک ثبت شده است. اطلاعات درآمد: نام و درآمد ثبتی (ریال) هر یک از اعضای خانوار در اینجا مشخص است. اطلاعات تراکنش‌های بانکی: اطلاعات این بخش بر اساس داده‌های اخذشده از بانک مرکزی است و جمع خرید همه اعضای خانوار شما از طریق کارت‌های بانکی در سال‌های مختلف را نمایش می‌دهد. اطلاعات بورس: در این قسمت فقط نام اعضایی از خانوار که در بازار بورس و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند نمایش داده می‌شود.

اطلاعات خانوار

اطلاعات خودرو

اطلاعات تراکنش‌های بانکی

مبنای اطلاعات مورد استناد در سامانه حمایت، اطلاعات اقتصادی خانوار‌ها از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ است و در این مورد جمع‌بندی ارقام حساب‌های بانکی معیار تأثیرگذاری در دهک‌بندی شما به‌شمار می‌رود. باید بدانید هرگونه تراکنش بانکی از خرید با کارت گرفته تا انتقال وجه حساب‌به‌حساب، پایا، ساتنا و کارت به کارت، همگی در سابقه اقتصادی خانوار شما ثبت و ذخیره می‌شود؛ همین اعداد و ارقام مبنای تغییر دهک درآمدی خانوار است.

شما می‌توانید نسخه چاپی شناسنامه اقتصادی اجتماعی را در آخر منوی افقی همین بخش دریافت کنید. با کلیک روی این بخش، گزینه‌ی دانلود فایل اطلاعات را انتخاب کنید.

نکته: با توجه به محرمانه‌بودن تمامی این اطلاعات، بهتر است از پرینت شناسنامه خودداری کنید. اما اگر این کار ضروری است، هرگز نسخه چاپ‌شده را در اختیار شخصی دیگر قرار ندهید.

درخواست بازنگری دهک خانوار؛ چطور می‌شود به دهک‌بندی اعتراض کرد؟

اگر فکر می‌کنید دهک‌بندی شما نیاز به بازنگری دارد، باید به بخش «درخواست بررسی» بروید که در صفحه اول پنل کاربری شما دیده می‌شود. برای اینکه ببینیم چه چیز‌هایی ممکن است در دهک‌بندی شما اختلال ایجاد کند، بهتر است با چگونگی تعیین دهک رفاهی خانوار آشنا شویم. همانطور که بالاتر گفتیم، بعد خانوار، تراکنش‌های بانکی، اطلاعات خودرو و حقوق و درآمد افراد از شاخص‌های اصلی دهک‌بندی خانوار است، اما این میان مواردی می‌تواند باعث اختلال در تعیین دهک رفاهی خانوار شود که شامل چند گروه است. در ادامه با چند مثال درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم.

فرزندان یک خانواده ازدواج کرده‌اند یا زندگی مستقل تشکیل داده‌اند، اما هنوز خانوار خود را از والدین خود جدا نکرده‌اند

از آنجا که مجموع درآمدشان با هم حساب می‌شود - ممکن است جزو دهک‌های بالاتر محسوب شوند. راهکار: این افراد می‌توانند بعد از ثبت بررسی در سامانه حمایت و رجوع به سازوکاری که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌کند، با مراجعه به سایت این سازمان یا پلیس+۱۰ برای تفکیک خانوار خود اقدام کنند.

افرادی که کارپرداز یا مدیر خرید هستند و حساب شخصی و تجاری خود را جدا نکرده‌اند با افزایش تراکنش بانکی‌شان ممکن است در دهک دهم قرار بگیرند. راهکار: برای رفع این مشکل باید حساب شخصی و تجاری را جدا کرد.

افرادی که کارت بانکی خود را در اختیار دیگران گذاشته‌اند تا با آن کار کنند با بالا رفتن تراکنش بانکی‌شان در دهک‌های بالاتر قرار می‌گیرند. راهکار: این کار علاوه بر تغییر دهک افراد می‌تواند تبعات حقوقی برای افراد داشته باشد. وزارت کار بعد از سه ماه دو گروه بالا را وُسع‌سنجی می‌کند و اگر تا آن زمان حسابشان تفکیک شده باشد، یارانه برای آن‌ها واریز می‌شود.

گروه دیگر کسانی هستند که خودروشان را به‌صورت قولنامه‌ای فروخته‌اند؛ از آنجا که خودروی این افراد هنوز فک پلاک نشده جزو اموالشان به حساب می‌آید و این ممکن است باعث شود آن‌ها دهک دهمی تشخیص داده شوند. راهکار: این افراد برای حل مشکل باید به مراکز فک پلاک مراجعه کنند تا خودرویی که فروخته‌اند از فهرست دارایی‌هایشان حذف شود.

گروه دیگری از افراد واقعاً درآمد بالایی دارند، اما به‌دلیل بیماری خاص و پرهزینه‌ی یکی از اعضای خانواده نیازمند حمایت هستند؛ اگر در این گروه قرار می‌گیرید، مشمول شرایط خاص هستید و می‌توانید با مراجعه به سامانه حمایت با اعلام شرایط خود، تحت بررسی دوباره قرار بگیرید.

اگر جزو هر یک از گروه‌های بالا قرار می‌گیرید می‌توانید بعد از اصلاح مواردی که گفته شد با مراجعه به سامانه‌ی حمایت، بررسی مجدد وضعیت خود را ثبت کنید تا بار دیگر تحت آزمون وُسع قرار بگیرید و در صورت مشمول‌شدن یارانه خود را دریافت کنید.

مراحل استعلام دهک خانوار با کد ملی

دهک‌بندی خانوار قابل اصلاح است و هر شش ماه یک بار بازبینی می‌شود. اگر به دهک‌بندی خود اعتراض دارید می‌توانید از طریق سامانه حمایت به‌صورت آنلاین و از طریق ادارات استانی به‌صورت حضوری این موضوع را اعلام کنید.

اگر قصد بازبینی در دهک خانوار خود را دارید، برای این کار باید در صفحه اول پنل که بالاتر به آن اشاره شد، به بخش «درخواست بررسی» مراجعه کنید. فرایند ثبت درخواست بررسی را در ادامه پله به پله توضیح می‌دهیم.

۱- ابتدا توافق‌نامه را به‌دقت بخوانید و آن را تأیید کنید.
با تقاضای بازبینی دهک رفاهی به دولت اجازه می‌دهید که همه‌ی اطلاعات دارایی و مالی اعضای خانوارتان را در دوره بعدی دهک‌بندی بازبینی کند

این توافق‌نامه توضیح می‌دهد که اطلاعات مربوط به بخش خورو از پلیس راهور، اطلاعات مربوط به اعضای خانوار از سازمان هدفمندی یارانه‌ها و اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی از بانک مرکزی دریافت می‌شود. شما به‌عنوان متقاضی بازبینی دهک رفاهی به دولت اجازه می‌دهید که همه‌ی اطلاعات دارایی و مالی اعضای خانوارتان را در دوره بعدی دهک‌بندی بازبینی کند.


بیشتر بخوانید:تبعات پرداخت یارانه ۵ میلیونی چیست؟


با تیک زدن عبارت «متن توافق‌نامه را خوانده‌ام و قبول دارم» و انتخاب «بعدی» به مرحله اطلاعات خانوار می‌روید. حالا باید ساختار خانواده را بررسی کنید.

توجه: اگر اطلاعات اعضای خانوار شما در سامانه حمایت اشتباه است و مغایرت دارد، باید به همراه مدارک مورد نیاز (که در وبگاه سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است) به دفاتر پلیس+۱۰ یا سایر درگاه‌هایی که معرفی‌شده از سوی این سازمان مراجعه کنید. با انجام این کار اطلاعات خانوار در دوره دهک‌بندی بعدی به‌روزرسانی می‌شود.

۲- اطلاعات خودروی اعضای خانوار را بررسی کنید.
توجه: از آنجا که مرجع اطلاعات خودرو نیروی انتظامی است، اگر عضوی از خانوار، خودروی خود را واگذار کرده، ولی فرایند فک پلاک را طی نکرده باشد، باید ماجرا را از مبادی ذیربط پیگیری کند، با این کار خودرو از دارایی‌های خانوار با موفقیت خارج می‌شود و اطلاعات خودرو در دوره دهک‌بندی بعدی به‌روزرسانی می‌شود.

۳- با کلیک روی دکمه «بعدی»، اطلاعات درآمد اعضای خانوار را بررسی کنید. در این قسمت اطلاعات درآمدی کسانی که درآمد ثبتی دارند (با استفاده از داده‌های صندوق‌های بیمه‌ای و مراجع دیگر) نمایش داده می‌شود.

۴- اطلاعات بانکی اعضای خانوار را بررسی کنید. اگر شخصی از خانوار از حساب بانکی شخصی خود برای مقاصدی غیر از خانوار مثل کارپردازی، مدیریت ساختمان، تنخواه‌داری و ... استفاده کرده باشد باید در اسرع وقت حساب تجاری خود را از حساب شخصی جدا کند تا در محاسبات دوره بعد اطلاعات درست بانکی برای دهک‌بندی در نظر گرفته شود.

۵- در بخش بعدی اطلاعات اعضایی از خانوار که در بازار بورس و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند، نمایش داده می‌شود. صحت این داده‌ها را بررسی کنید.

۶- مرحله بعدی بررسی بیماری خاص یا معلولیت اعضای خانوار است. این اطلاعات زیر عنوان «شرایط خاص» شرح داده شده است.

۷- فرایند ثبت درخواست بررسی با مطالعه و تأیید تعهدنامه به پایان می‌رسد.

اگر همه مراحل را به درستی انجام داده باشید، چنین پیامی به نمایش درمی‌آید:

پس از ثبت موفق درخواست، تا دوره بعدی دهک‌بندی امکان درخواست مجدد وجود ندارد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت درخواست خود، در صفحه اول کاربری خود روی بخش «تاریخچه درخواست‌ها» کلیک کنید.


منبع: زومیت

ارسال نظر