تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۸ تير ۱۴۰۳

پایان آتش‌بس یک هفته میان دو طیف جبهه انقلاب/ قالیباف یا جلیلی، مقصر شکست کیست؟

نخستین هجمه به جلیلی و اطرافیانش از سوی «صابرین‌نیوز» انجام شد. این رسانه بامداد شنبه با اعلام خبر پیروزی پزشکیان جلیلی را مقصر شکست اصول‌گرایان معرفی کرد

اقتصاد۲۴- آتش بس یک هفته‌ای دو طیف جبهه انقلاب به پایان رسید؛ آتش‌بسی که میان بخشی از بدنه حامیان قالیباف با حامیان جلیلی، فقط تا پایان جمعه شب پایدار بود. آن‌ها که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری هم به شکل آشکاری به تقابل با یکدیگر در فضای مجازی پرداخته بودند، با مشخص‌شدن غیررسمی نتیجه آرا و پیشتازی مسعود پزشکیان، بار دیگر پرده سست اتحاد را کنار زدند؛ تا جایی که حامیان قالیباف شکست در انتخابات را به دلیل عدم کناره‌گیری جلیلی در دور اول و در نقطه مقابل جلیلی‌چی‌ها نیز شکست را به گردن کنارنرفتن قالیباف انداختند.

هادی رضوی یکی از چهره‌های نزدیک به قالیباف در پاسخ به اظهارنظر روح‌الله مومن‌نسب از حامیان جلیلی نوشت: «دامه راه ‎شهید جمهور را مسدود کردید، با لجاجت کشور را به عقب بازگرداندید، الان اگر سکوت کنید کسی به شما نمی‌گوید لال هستید!» این در حالی مومن‌نسب صاحب ایده «اعدام فیلترشکن فروش‌ها» برای از بین رفتن استفاده از فیلترشکن نوشته «هر کس فقط نرم افزار خارجی (تله گرام، اینستاگرام و واتس اپ) داشت، به پزشکیان رای داد! هر کس فقط نرم افزار داخلی داشت، به جلیلی... ما کشور را به فیلترشکن باختیم.»

هجمه دو طیف علیه یکدیگر

نخستین هجمه به جلیلی و اطرافیانش از سوی «صابرین‌نیوز» انجام شد. این رسانه بامداد شنبه با اعلام خبر پیروزی پزشکیان جلیلی را مقصر شکست اصول‌گرایان معرفی کرد و در کانال تلگرامی خود نوشت: «متاسفیم که سعید جلیلی با بی‌توجگهی به توصیه بزرگان انقلاب و نظرسنجی‌ها و همچنین عدم ائتلاف با قالیباف شکست تلخی برای جبهه انقلاب رقم زد. درباره خیانت و خونخواهی سعید جلیلی و اطرافیانش بیشتر خواهیم نوشت.» به نظر می‌رسد که اشاره این رسانه به درخواست برخی از چهره‌های مطرح اصولگرایان از جلیلی برای کناره‌گیری به سود قالیباف است. درخواست‌هایی که گفته می‌شود جلیلی برخی از آن‌ها را بی‌پاسخ گذاشت و به برخی دیگر جواب رد داد.

برخی از کاربران دیگر نیز به تلاش گسترده حامیان نزدیک و رسانه‌های نزدیک به جریان پایداری برای تخریب قالیباف در سال‌های گذشته اشاره کردند. البته در مقابل حامیان جلیلی نیز ساکت ننشستند و دوباره خط حمله به قالیباف، خانواده او و حامیانش را پی گرفتند. حسین شمقدری فیلم‌ساز اصولگرا در پاسخ به کاربرانی که جلیلی را دلیل باخت در انتخابات دانستند نوشت: «تخریبگر ستون قالیباف اول از همه دخترش بود و مظلومانی که از اقدام تابعیت پسرش آه کشیدند. پس بیخود داستان سرایی نکنین.» آن‌ها مدعی هستند که اگر قالیباف در دور به سود جلیلی کنار می‌رفت انتخابات در دور نخست با پیروزی سعید جلیلی به پایان می‌رسید.

از توهین حامیان جلیلی به مردم ایران تا سربازکردن زخم‌های قدیمی

برخی از جلیلی‌چی‌ها حتی پا را فراتر نیز گذاشتند و به مردم ایران نیز اهانت کردند. کاربری به نام «جنلی» نوشت: «نوشته جلیلی۹۲  و ۴۰۳ مقصر باخته، چون ۹۲ سوم بود و نرفت کنار، ۴۰۳ هم دوم بود و به نفع نفر سوم که ۶ میلیون ازش کمتر رای داشت نرفت کنار. میانگین ضریب هوشی مردم ایران ده پله سقوط کرد.» این اظهارن توهین‌آمیز البته با انتقاد تند هوادارن قالیباف همراه شده است. آن‌ها حامیان جلیلی و افراد نزدیک به او به «لجاجت» متهم کردند که منجر شد شرایط انتخابات ۱۳۹۲ برای اصول‌گرایان رقم بخورد. علیرضا وهاب زاده فعال رسانه‌ای نزدیک به قالیباف نیز در شبکه ایکس نوشت: «رای قالیبافی‌ها حرام؟! رای حرام برکت نکرد!» توییت وهاب‌زاده پاسخی به اظهارنظر علیرضا سلیمانی مدیرمسئول رجانیوز رسانه نزدیک به جریان پایداری و جلیلی بود که پیش دور از اول انتخابات نوشته بود: «این روز‌ها را خوب بخاطر بسپارید که ستاد و حامیان آقای قالیباف، برای یک مشت رای حرام در نقش پیاده نظام ستاد پزشکیان و تکمیل‌کننده سناریو‌های خطرناک امنیت ملی ظاهر شدند.

ادامه تقابل در مجلس دوازدهم

انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داد که بدنه حامیان جلیلی و قالیباف با یکدیگر هم‌پوشانی نداشته و ظرفیت اجماع با شکاف موجود میان آن‌ها از میان رفته است. آن‌ها به شکل آشکار و بی‌پروایی در میانه انتخابات به یکدیگر نیز حمله و هجمه کردند تا دست‌کم دیگر در ظاهر نیز سخت بتوان آن‌ها را ذیل یک اردوگاه واحد سیاسی تعریف کرد. با پایان انتخابات نیز تقابل این دو گروه به پایان نمی‌رسد. چراکه در صورت ادامه این جدال، مجلس دوازدهم می‌تواند عرصه‌ای عملی برای سیاست‌ورزی آن‌ها علیه یکدیگر باشد. 

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر