تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۹ تير ۱۴۰۳

معاون اول مسعود پزشکیان کیست؟+ عکس

دولت مسعود پزشکیان‌ احتمالا از آن دولتهایی است که نقش معاون اول در آن کلیدی است. اما گزینه مدنظر رئیس جمهور منتخب برای این جایگاه کیست؟

اقتصاد۲۴- در دولت‌هایی که شخص رئیس جمهور سابقه طولانی در اجرا ندارد، معاون اول باید این خلاء را پُر کند. مثلا اسحاق جهانگیری این نقش را برای حسن روحانی ایفا کرد، محمد مخبر به کمک ابراهیم رئیسی شتافت و پیش از این‌ها محمدرضا عارف معاون اول اجرایی سید محمدخاتمی شد.

حالا گمانه‌زنی‌ها درباره معاون اول مسعود پزشکیان اوج گرفته است. در ذهن بسیاری، محمدجواد ظریف به سبب حمایت کلیدی‌اش از پزشکیان در ایام تبلیغات، گزینه اصلی است (اینجا بخوانید). اما او خود گفته است، قرار نیست در دولت پزشکیان پُست بگیرد.

محمدعلی ابطحی، چهره اصلاح‌طلب هم با قدردانی از نقش محمد مخبر در برگزاری انتخاباتی سالم، پیشنهاد داده پزشکیان او را در مقام معاون اولی حفظ کند. ایده‌ای که بعید است مخبر آن را بپذیرد، چون طبیعتا او با دیگر اعضای کابینه هماهنگ نخواهد بود.

از معاونان اول سابق هم به عنوان گزینه یاد می‌شود؛ مثلا اسحاق جهانگیری یا محمدرضا عارف، که هردو هم اصلاح‌طلبند و هم سابقه اجرایی دارند. با این حال گزینه جهانگیری، دولت پزشکیان را دولت سوم روحانی و انتخاب عارف او آن را دولت سوم خاتمی خواهد کرد. توصیفی که پزشکیان آن را نمی‌خواهد.

محمد شریعتمداری می‌تواند نقش معاون اولی را عهده دار شود، چراکه هم اصلاح‌طلب است و هم تعامل خوبی با دیگر ارکان حاکمیت دارد


بیشتر بخوانید:مراسم تحلیف پزشکیان چه زمانی برگزار می‌شود؟


بنابراین شاید او سراغ چهره‌ای متفاوت برود. چهاره‌ای که اگر جوان باشد، مشکل سن بالای پزشکیان را موقتا رفع می‌کند؛ مثلا محمدجواد آذری جهرمی می‌تواند یک گزینه باشد، هرچند شاید چندان مورد پذیرش ژنرال‌های اصلاح‌طلب نباشد.

از بیژن زنگنه یا محمد شریعتمداری هم به عنوان گزینه‌های دیگر نام برده می‌شود. زنگنه البته به دلیل ورود به حاشیه کرسنت، شاید چندان ایده‌آل پزشکیان نباشد، چراکه با شعار‌های فراجناحی او در تضاد قرار دارد، اما محمد شریعتمداری می‌تواند این نقش را عهده دار شود، چراکه هم اصلاح‌طلب است و هم تعامل خوبی با دیگر ارکان حاکمیت دارد.

علی لاریجانی هم از دیگر گزینه‌های اجتمالی است، هرچند خود داعیه‌دار ریاست جمهوری است و ممکن است دبیری دوباره شورای عالی امنیت ملی را به معاون پزشکیان شدن ترجیح دهد.

با این همه هنوز باید منتظر ماند و دید که پزشکیان می‌خواهد کدام چهره را در کنار خود در جلسات هیئت دولت بنشاند. معرفی این چهره، تا حد زیادی خط مشی دولت چهاردهم را روشن خواهد کرد.

منبع: خبر فوری
ارسال نظر