تاریخ انتشار: ۲۲:۴۷ - ۲۰ تير ۱۴۰۳

پزشکیان در حوزه انرژی، یک خرابه‌ تحویل گرفته است

کمبود برق این روز‌ها مشاغل زیادی را با تعطیلی روبه‌رو کرده است، تعطیلی‌هایی که دیگر نه تنها صنعت، بلکه ادارات و شهر‌ها را نیز دربر گرفته است. دولت رئیسی مدعی بود که توانسته مسأله برق و گاز را در زمستان و تابستان حل کند، اما آنچه امروز با آن مواجه هستیم، نتیجه عدم توجه اصولی به توسعه زیرساخت‌های انرژی است که باعث تعطیلی‌های گسترده شده است.

اقتصاد۲۴- هاشم اورعی، استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس انرژی، درباره رشد ناترازی برق در سه سال اخیر گفت: کمبود برق یک واقعیت و حاصل بی برنامگی و ناتوانی و ضعف مدیریتی است. حالا دو انتخاب داریم؛ اول اینکه برق را به بخش مولد اقتصاد بدهیم تا ارزش آفرینی شود و ناترازی هم با سرمایه‌گذاری رفع شود. راه دوم این است که برق را به بخش خانگی غیرمولد بدهیم و درآمد کشور را کم کنیم و در نتیجه همان مقدار پولی هم که تاکنون در صنعت برق می‌توانیم بدهیم هم ندهیم و درگیر یک چرخه‌ی معیوب شویم. ما در سه سال اخیر این مسیر معیوب را رفتیم.

او افزود: اگر بتوانیم از گناه کمبود برق بگذریم، نمی‌توان از گناه نابود کردن برق در بخش غیرمولد بگذاریم. این کار خیانت به کشور بود. این کار امروز ما و فردای ما را هم خراب کرد. نتیجه‌ی آن ناترازی فزاینده است.

وی درباره میزان رشد ناترازی بیان کرد: سال گذشته ۱۲ هزار مگاوات ناترازی داشتیم امسال به ۱۸ هزار مگاوات رسیده‌ایم. با این مسیر سال آینده ۲۴ هزار مگاوات ناترازی خواهیم داشت. ما وقتی برق نداریم و همان برق موجود هم به بخش خانگی می‌دهیم، جلو رشد اقتصادی را می‌گیریم و برنامه هفتم با مشکل مواجه می‌شود. در برنامه هفتم آمده که سالانه ۸.۵ درصد باید رشد صنعتی داشته باشیم، اما انرژی لازم را برای آن نداریم.

استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف، درباره وضعیت فعلی که دولت پزشکیان با آن در حوزه انرژی مواجه است بیان کرد: میراثی که به پزشکیان در انرژی رسیده این است که در تمام حامل‌های انرژی با ناترازی مواجه هستیم و رشد تقاضا ما بیشتر از تولید است.

ما در تمام بخش‌ها وضعیتمان بدتر می‌شود. بنزین را چند سال قبل صادر می‌کردیم، اما امسال طبق اعلام نماینده‌های مجلس ۴ تا ۶ میلیارد دلار بنزین وارد می‌کنیم. رئیس دولت چهاردهم در بخش انرژی یک خرابه‌ای را تحویل گرفته که می‌طلبد اقدامات عاجل و اساسی انجام شود وگرنه تا ۵ سال دیگر در تمام حامل‌های انرژی با بحران مواجه خواهیم بود.


بیشتر بخوانید: مصرف برق به مرز هشدار رسید!


دولت باید در بخش بنزین، با مافیای بنزین درگیر شود. دولت باید از حمایت غیرمنطقی از خودروساز‌ها دست بردارد و آن‌ها را مکلف کند که خودرو کم مصرف تولید کنند.

اورعی درباره راهکار دولت برای عبور از بحران انرژی گفت: دولت باید از اطمینان مردمی که ایجاد شده استفاده کند. دولت باید در نهایت صداقت و صراحت و شجاعت اعلام کند که مسأله‌ی انرژی به بحران رسیده است.

راه حل کوتاه مدتی پیش روی دولت نیست و راه حل بدون درد هم وجود ندارد. باید یک نسخه‌ای توسط کارشناسان نوشته شود که هم در آن قیمت‌گذاری هست هم صرفه‌جویی باید دیده شود. الان قشر مرفه جامعه ۳۰ برابر دهک اول از یارانه انرژی استفاده می‌کند در حالیکه این قاعده باید برعکس باشد. در بخش برق باید به سمت انرژی تجدیدپذیر برویم. ما دیگر نه آب داریم نه گاز که بتوانیم برق تولید کنیم، در نتیجه باید به سرعت به سمت انرژی تجدیدپذیر برویم. دولت به جای دلالی انرژی باید حکمرانی انرژی کند.

ارسال نظر