تاریخ انتشار: ۲۱:۳۴ - ۲۶ تير ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی هلیکوپتر کاموف-۶۰

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های هلیکوپتر کاموف-۶۰ خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴: هلیکوپتر کاموف-۶۰ (Ka-60) یا نهنگ قاتل یک هلیکوپتر ترابری با وزن متوسط ​​است که توسط شرکت کاموف ساخته شده است. هلیکوپتر‌های کاموف به دلیل طراحی روتور ضد چرخش هم محوری معروف هستند، اما کاموف-۶۰ دارای یک روتور اصلی چهار پره با روتور دم ضد گشتاور است. کاموف-۶۰ برای حمل نیرو، سلاح و مهمات به میدان جنگ، تخلیه مجروح و حمل بار با استفاده از قلاب خارجی طراحی شده است.

توسعه هلیکوپتر کاموف-۶۰

شرکت کاموف اولین بار در سال ۱۹۹۷ از هلیکوپتر کاموف-۶۰ رونمایی کرد و اولین پرواز آن در سال ۱۹۹۸ انجام شد. این هلیکوپتر در نمایشگاه MAKS ۱۹۹۹ که در مسکو برگزار شد به نمایش گذاشته شد. علاوه بر هلیکوپتر حمل و نقل کاموف-۶۰، کاموف یک نوع ابزار غیر نظامی به نام کاموف-۶۲ را توسعه داده است.

طراحی هلیکوپتر کاموف-۶۰

کاموف-۶۰ دارای حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر برد با سوخت داخلی ۶۲۵ کیلومتر است. مواد کامپوزیتی حدود ۶۰ درصد وزن ساختاری هلیکوپتر را تشکیل می‌دهند. روتور‌های اصلی کامپوزیت چهار پره دارای نوک پشتی و قطر ۱۳.۵ متر هستند. روتور دم در حلقه دم یک طرح چند پره با یازده تیغه است. تیغه‌های فن از کولار تقویت شده با کربن است.

این بالگرد دارای یک پوشش جاذب مادون قرمز و یک اگزوز مادون قرمز به منظور کاهش سیستم حرارتی است. یک پوشش جاذب رادار برای ارائه سطح مقطع راداری کم استفاده شده است.

کابین خلبان هلیکوپتر کاموف-۶۰

کابین می‌تواند ۱۶ نیروی مجهز را در خود جای دهد. این هلیکوپتر در نقش تخلیه پزشکی، هلیکوپتر می‌تواند سه خدمه پزشکی و شش بیمار بستر یا برانکارد را حمل کند. کابین کاموف-۶۰ دارای گرمایش و تهویه مطبوع است. قلاب باری این بالگرد امکان حمل بار‌های خارجی را فراهم می‌کند.

توان حمل حداکثر بار خارجی ۲۷۵۰ کیلوگرم است. خلبان و کمک خلبان / توپچی کنار هم با خلبان در سمت راست می‌نشینند. این هلیکوپتر می‌تواند با کنترل‌های دوگانه مجهز شود. رادار موج میلیمتری Arbalet در دماغه این بالگرد نصب شده است.

جنگ الکترونیک کاموف

مجموعه جنگ الکترونیکی هلیکوپتر شامل یک گیرنده هشدار رادار پاستل و یک هشدار دهنده لیزری Otklik است.

تسلیحات کاموف-۶۰

این هلیکوپتر می‌تواند به دو غلاف راکت ۸۰ میلی متری، نوع B-۸V-۷ یا دو تفنگ ۷.۶۲ میلی متری یا ۱۲.۷ میلی متری مجهز شود. سلاح‌های انتخابی سیستم تعلیق هستند که از یک بوم تک تکه نصب شده به صورت عرضی در کابین تا پشت در‌ها نصب شده اند.

موتور‌ها

این هلیکوپتر به دو موتور توربوشفت از نوع RKBM RD-۶۰۰V ساخته شده توسط NPO Saturn مجهز است. موتور‌ها دارای آرایش استاندارد سه مرحله محوری به علاوه یک مرحله گریز از مرکز با محرک توربین آزاد و توان برخاستن ۹۶۹ کیلووات هستند. این هلیکوپتر با دو موتور جنرال الکتریک CT۷ برای صادرات عرضه می‌شود. مخازن سوخت با فوم پلی یورتان پر می‌شوند تا خطر انفجار کاهش یابد.

گیربکس‌های خشک شده به خلبان این امکان را می‌دهد که در صورت پارگی گیربکس به یک مکان امن پرواز کند. این هلیکوپتر مجهز به واحد برق کمکی Ivchenko از نوع A۱-۹V APU است.

ارابه فرود

این بالگرد مجهز به ارابه فرود از نوع سه چرخه معکوس است. بر روی هر واحد ضربه گیر تعبیه شده است. چرخ‌های اصلی به سمت قسمت جلویی بدنه به سمت داخل و بالا به داخل بدنه جمع می‌شوند. تک واحد فرود عقب دارای دو چرخ است و به سمت جلو به سمت عقب جمع می‌شود. پانتون‌های بادی اختیاری می‌تواند برای استقرار اضطراری روی آب نصب شود.

مشخصات فنی کلی کاموف-۶۰

طول کابین بدون احتساب عرشه پرواز: ۳.۴۰ متر

عرض کابین: ۱.۷۸ متر

ارتفاع کابین: ۱.۳۰ متر

طول کلی با چرخش روتورها: ۱۵.۶۰ متر

طول بدنه: ۱۳.۴۷ متر

ارسال نظر